Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Ako prestať fajčiť?

Čo robiť, keď sa rozhodnete zbaviť tohto zlozvyku? V prvom rade je potrebné znížiť denné dávky prijímaného nikotínu, zmeniť jedálniček a pravidelne cvičiť...no úplne najdôležitejšie je mať motiváciu a skutočne chcieť zavesiť fajčenie na klinec.

Fajčenie Zdroj foto: Shutterstock.com

Nikotín

Nikotín je zložka nachádzajúca sa v tabaku, čo je rastlina, ktorá rastie v Amerike už tisíce rokov a bola privezená od Indiánov po objavení tohto kontinentu. Nikotín je jedna z mnohých zložiek, ktoré sa uvoľňujú z listu tabaku pri jeho žutí alebo fajčení. Do organizmu preniká cez pľúca alebo sliznicu (lemujúcu ústa, nos, oči) a môže prechádzať aj kožou. Vstrebe sa do krvi a potom poškodzuje rôzne tkanivá a aj mozog. V mozgu spôsobuje tvorbu neurotransmiterov (ako napr. dopamín), ktorý ovplyvňuje množstvo fyziologických funkcií, ale aj eufóriu. Pri pravidelnom podávaní si naň telo vytvorí závislosť.


Prečítajte si aj:

Ako vplýva fajčenie na cvičenie?

Keď sa dostavia abstinenčné príznaky...

Zastavenie prijímania nikotínu vyvoláva abstinenčné príznaky ako sú - podráždenosť, potenie, zvýšená tepová frekvencia, triaška, nespavosť, nevoľnosť, úzkosť, depresia a záchvaty. Liečba závislosti môže v niektorých prípadoch spôsobovať depresie. Môžete však použiť protiliek obsahujúci isté množstvo nikotínu. V týchto prípadoch býva liečba omnoho úspešnejšia.

Keď sa rozhodnete prestať fajčiť, musíte sa pripraviť na príval abstinenčných príznakov. Vtedy je najlepšie poradiť sa s lekárom. V prvom rade si každý, kto chce prestať fajčiť musí býť vedomý skutočnosti, že tento zlozvyk škodí nie len jemu, ale aj celej jeho rodine. Môže spôsobiť vznik rakoviny, srdcovo-cievnych ochorení a roznych typov ochorení pľúc.

Ako s ním skoncovať raz a navždy?

Čo teda robiť, keď sa rozhodnete zbaviť tohto zlozvyku? V prvom rade je potrebné znížiť denné dávky prijímaného nikotínu, zmeniť jedálniček (jesť menej červeného mäsa, menej tučné jedlá a viac rýb, tekutín, zeleniny, ovocia, vitamínov, minerálov) a pravidelne cvičiť.Vyvarujte sa pobytom na miestach, kde sa fajčí(kaviarne, kluby atď) a vymeňte tento zlozvyk za dobrý zvyk (napr. šport). Minimalizujte stres a pocity úzkosti (napr. prestaňte fajčiť cez dovolenku) Nezačínajte znova s fajčením, ak stres pretrváva. Pri odvykaní od fajčenia je taktiež ovplyvnená hladina neurotransmiterov v mozgu. Lieky to môžu pomôcť prekonať (napr. inhalátor Nikotrol, žuvačky Nikorette a náplaste Nikoderm CQ). Akupunktúra, bylinky a žuvačky bez cukru môžu tiež pomôcť. Treba sa informovať u lekára, ktorý spôsob je pre Vás najlepší a nevzdať tento boj dovtedy, kým nebude úspešne vyhraný.


Prečítajte si aj tento článok:

Ako vplýva fajčenie na cvičenie?

Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať

Textová Inzercia

Silvestrovské MEGA pobyty v Dudinciach

Užite si posledné dni v roku 2016 v hoteli HVIEZDA***

Len jeden klik ku zdraviu

Vždy individuálny prístup k liečbe chorôb vášho tela. Fyzioterapia, rehabilitácia, vnútorné lekárstvo, rodinný lekár.

Získajte svoj červený hrnček

Pozrite si našu ponuku a do piatich dní ho máte doma.

Prihlás sa k odberu noviniek a zaujímavých článkov

Ako prestať fajčiť? - ZDRAVIE.sk