Vedci tvrdia, že objavili funkciu slepého čreva

BRATISLAVA 8. októbra (WEBNOVINY) - Americkí vedci sa domnievajú, že objavili skutočnú funkciu zdanlivo bezvýznamného slepého čreva - produkuje a chráni užitočné baktérie v črevnej mikroflóre. Výskumníci z univerzity Duke University Medical School v štáte North Carolina to zverejnili vo vedeckom magazíne.

Na slepé črevo sa medicína celé desaťročia pozerala ako na nadbytočný útvar, spôsobujúci pri zápale problémy. Lekári nepoznali jeho funkciu. Chirurgovia ho rutinne odstraňovali. Ľudia s vyoperovaným slepým črevom žijú ďalej bez ťažkostí. Funkcia slepého čreva podľa vedcov súvisí s veľkým množstvom baktérií, tvoriacich črevnú mikroflóru. Väčšina týchto baktérií pomáha človeku tráviť potravu. Niekedy však tieto užitočné baktérie v čreve odumrú alebo ich nejaký vonkajší faktor zlikviduje - napríklad salmonelóza či cholera. Úlohou slepého čreva je vtedy znovu obnoviť mikroflóru v tráviacom systéme. "Slepé črevo funguje ako útočisko pre prospešné baktérie," uviedol chirurg Bill Parker z výskumného tímu. Táto funkcia nie je v modernej civilizácii potrebná. Pokiaľ črevná mikroflóra vyhynie, dá sa znovu obnoviť baktériami prijatými od iných ľudí. V časoch stredoveku, keď epidémie cholery postihovali celé regióny to však možné nebolo a slepé črevo plnilo užitočnú funkciu. Profesor biochémie Douglas Theobald z Brandeis University tvrdí, že táto teória znie pravdepodobne a logicky. "Z hľadiska evolúcie to dáva zmysel," povedal Theobald.

SITA/AP