Vedci zostavili mapu zloženia ľudských slín

BRATISLAVA 25. marca (WEBNOVINY) - Americkým vedcom sa podarilo identifikovať všetkých 1 116 unikátnych bielkovín, ktoré sa nachádzajú v ľudských slinných žľazách. Tento objav by v budúcnosti mohol slúžiť na diagnostikovanie niektorých ochorení, bez potreby analýzy čo i len jednej kvapky krvi. "Asi dvadsať percent proteínov, ktoré sa nachádzajú v slinách, nájdete aj v krvi. Tento objav má pomerne široké uplatnenie v určovaní diagnózy. Ak sa pre tento postup rozhodnete, pochopiteľne, musíte dobre poznať zloženie slín, celý proteóm," uviedol Fred Hagan, vedec z Rochester Medical Center v New Yorku. Podobne ako genóm, v ktorom sa nachádzajú všetky gény organizmu, proteóm je určitým zoznamom alebo mapou bielkovinového zloženia slín. Na základe spolupráce piatich amerických univerzít vedci skúmali sliny 23 zdravých mužov a žien. Ukázalo sa, že v slinách sa nachádzajú látky, ktorých zvýšené množstvo jasne indikuje nejakú chorobu, čo je pri diagnóze dôležitým ukazovateľom. SITA/Reuters

Vedci zostavili mapu zloženia ľudských slín - ZDRAVIE.sk