Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Etika: „Prevencia na prvom mieste!“

Posledný júnový deň sa v hoteli Holiday Inn v Bratislave konal workshop o etike v marketingu liekov a Etickom kódexe farmaceutického priemyslu na Slovensku. Akcia sa uskutočnila pod patronátom asociácií priemyslu ADL (Asociácia distribútorov liekov), GENAS (Asociácia generických výrobcov) a SAFS (Slovenská asociácia farmaceutických spoločností orientovaných na výskum a vývoj).

Hlavným cieľom stretnutia bolo preškolenie účastníkov a ich zoznámenie sa so súčasným stavom a výkladom tzv. Správnej propagačnej praxe (Good promotion practice – GPP), a to najmä v súvislosti s novým Etickým kódexom (EK), ktorý je platný od augusta 2008 (účinnosť nadobudol 1. 8. 2008).

Hlavné zmeny EK sa týkajú:

  • vzťahov s organizáciami pacientov,
  • vzťahov s príslušníkmi odbornej zdravotníckej verejnosti - tu ide predovšetkým o platby za služby, dary, motivovanie a granty, cestovanie a sponzorstvo, ako aj výskum (neintervenčné skúšanie - NIS, iné skúšanie).

Prednášajúci upozornili na hlavné zmeny a prípadné nebezpečenstvo, ktoré by mohlo vyplývať z možnej chybnej interpretácie EK. Vo vzťahoch s pacientskymi organizáciami je potrebné používať podobné štandardy ako pri vzťahoch so zdravotníckymi profesionálmi či novinármi. Je potrebné zachovávať transparentné vzťahy, vyhnúť sa snahe o exkluzívne sponzorovanie týchto organizácií a ich zneužívaniu na propagačné účely firmy.

Nosným motívom prednášky JUDr. Marka Polakoviča o vzťahoch s príslušníkmi odbornej zdravotníckej verejnosti bola citácia zo Zákona o reklame: „… pri propagácii liekov lekárom je zakázané im dodávať, ponúkať a sľubovať dary, peňažné a vecné výhody alebo prospech, ak nie sú nepatrnej hodnoty a nie sú relevantné pre výkon lekárskej praxe“ s vysvetlením všetkých potenciálnych úskalí. Druhá časť prednášky sa zaoberala problematikou cestovania a sponzorstva. Podľa anonymných i adresných otázok zo strany účastníkov ide o jednu z najpálčivejších a najčastejšie diskutovaných tém súčasnosti. Obchádzanie pravidiel usporadúvaním sympózií v rekreačných oblastiach a zneužívaním tzv. kongresovej turistiky sa objavilo vo všetkých písomných príspevkoch a otázkach účastníkov workshopu. O tom, že nejde o náhodu, svedčí aj nedávny list Etickej komisie farmaceutického priemyslu všetkým združeným asociáciám o „probléme vážneho porušovania EK v časti 7. Cestovanie a sponzorstvo v tom, že niektoré farmaceutické spoločnosti sponzorujú edukačné podujatia (nie vedecké kongresy) v atraktívnom zahraničí, organizované prostredníctvom tretích osôb, napr. cestovných kancelárií“. Je potrebné si uvedomiť, že za reklamu nesie zodpovednosť nielen sprostredkovateľ, ale aj jej zadávateľ. Obchádzanie Zákona o reklame vytvára nerovnú konkurenčnú situáciu na trhu a vrhá zlý tieň na celý farmaceutický priemysel. Riešenie? Etická komisia farmaceutického priemyslu nie je detektívnou kanceláriou, je potrebné, aby sa firmy nebáli samy podať sťažnosť. Najdôležitejšia je však sebareflexia a zdravý rozum. Pokiaľ sa priemysel nebude samoregulovať, urobí to zákonodarca či orgány činné v trestnom konaní za neho. Škody vyplývajúce zo straty dôvery a renomé je len ťažké vyčísliť.

Ďalšou časťou workshopu, ktorú by sme radi spomenuli, bola sekcia o neintervenčných klinických štúdiách (NIS). V nej sa diskutovalo o právnom a etickom rámci týchto štúdií a o samotnom dôvode ich vykonávania. Je isté, že pokiaľ sú štúdie dobre premyslené, s jasnou vedeckou hypotézou, zodpovedajúcou štatistikou a následným uverejňovaním výsledkov, nie je potrebné sa ich obávať. Ale je potrebné opäť varovať pred „štúdiami“ pre štúdie. Štatistika, ktorú vedie od roku 2005 SAFS, ako aj skúsenosti českého AIFP (Asociace inovativního farmaceutického průmyslu) ukazujú, že s pribúdajúcou transparentnosťou a kontrolou možno očakávať znižujúci sa počet štúdií a ich vyššiu kvalitu. Tie firmy, ktoré si stanovia jasné otázky, na ktoré chcú odpovedať, a na ktorých postavia transparentné štúdie fázy IV, sa iste nemajú čoho obávať.

Administrátor Etickej komisie JUDr. Hajdúch prezentoval príklady sťažností, ktoré komisia riešila v minulom roku. Azda prispejú k tomu, že sa firmy takýmto priestupkom nabudúce vyhnú. Je však alarmujúce, že za obdobie január – máj 2008 nedošlo k ani jednému podaniu sťažnosti na etickú komisiu. Je vari všetko v poriadku? Ťažko, len možno niektorí poškodení rezignovali alebo váhajú s podaním pre nedostatok dôkazov. Skrývanie problémov však nikomu nepomôže, je potrebné konať. Preto si dovoľujeme vyzvať čitateľov a účastníkov workshopu k väčšej odvahe a dôvere voči Etickej komisii, ktorá má snahu problémy riešiť a napravovať.


Článok bol prebratý z Newsletteru SAFS. Číslo 4, ročník 2008.

Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať

Textová Inzercia

Silvestrovské MEGA pobyty v Dudinciach

Užite si posledné dni v roku 2016 v hoteli HVIEZDA***

Len jeden klik ku zdraviu

Vždy individuálny prístup k liečbe chorôb vášho tela. Fyzioterapia, rehabilitácia, vnútorné lekárstvo, rodinný lekár.

Získajte svoj červený hrnček

Pozrite si našu ponuku a do piatich dní ho máte doma.

Prihlás sa k odberu noviniek a zaujímavých článkov

Etika: „Prevencia na prvom mieste!“ - ZDRAVIE.sk