Vedci tvrdia, že vytvorili spermie z kmeňových buniek

BRATISLAVA 8. júla (CME.sk z WEBNOVIN) - Skupina britských odborníkov v stredu vyhlásila, že vytvorila ľudské spermie s použitím embryonálnych kmeňových buniek, čo podľa názoru vedcov, povedie k lepšiemu pochopeniu plodnosti. Výskumníci na Newcastle University a inštitúte NESCI (NorthEast England Stem Cell Institute), ktorých vedie profesor Karim Nayernia, vyvinuli nový postup umožňujúci vznik ľudských spermií v laboratóriách. "Je to dôležitý krok vpred, pretože výskumníkom umožní detailne študovať, ako sa spermie formujú a povedie k lepšiemu pochopeniu neplodnosti u mužov, najmä prečo sa takéto niečo deje a čím je to spôsobené," povedal Nayernia. "Pochopenie by nám mohlo pomôcť vyvinúť nové spôsoby, ktoré by umožnili dvojiciam trpiacom neplodnosťou, aby mohli mať deti," dodal. Ďalej však zdôraznil, že je potrebný ďalší výskum, aby sa dalo povedať, či by takzvané spermie zo skúmavky mohli byť použité na liečbu plodnosti napríklad u mužov, ktorí sa stali neplodnými po tom, čo sa z rakoviny liečili chemoterapiou. Práca vedeckého tímu zahŕňala vývoj kmeňových buniek obsahujúcich chromozómy XY na zrelé pohlavné bunky, ktoré môžu podať svoj genetický materiál budúcim generáciám. Tieto neskôr primäli ku kompletnému deleniu buniek po ktorej vyprodukovali "úplne zrelé, fungujúce spermie". Vedci sa rovnakým spôsobom pokúšali vyvinúť bunky so ženskými chromozómami XX, ale nepokročili ďalej ako za ranné štádium spermie, zvané sprematogónia. Výskum publikovaný v časopise Stem Cells and Development, by mohol takisto viesť aj k lepšiemu pochopeniu ako sa prenášajú genetické ochorenia. Iní vedci však vyjadrili pochybnosti o ich práci. "Ako biológ, ktorý sa spermiami zaoberá už 20 rokov, nie som údajmi, zverejnenými v tomto časopise, vôbec presvedčený. Nemyslím si totiž, že bunky, produkované skupinou okolo profesora Nayerniu, môžme nazvať spermiami," uzavrel doktor Allen Pacey, docent andrológie na britskej University of Sheffield. SITA/AFP

Vedci tvrdia, že vytvorili spermie z kmeňových buniek - ZDRAVIE.sk