Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Zima a pitný režim

Zima je už v plnom prúde a my sa vonku zahaľujeme do čoraz viac vrstiev. Nezabúdame ani na zahrievanie sa „zvnútra“ a to hlavne príjmom energeticky bohatších zložiek stravy. Prečo je pitná voda aj v tomto ročnom období taká dôležitá?

Žena s vodou Zdroj foto: Shutterstock.com

K slovu sa taktiež čoraz častejšie dostáva tradičné  varené vínko alebo punč. Kam sa vytratili zásady nášho racionálneho stravovania z letných mesiacov, predovšetkým pravidelný pitný režim? To, že nevládnu horúčavy ešte neznamená, že naše telo potrebuje menej tekutín. Zbavte sa tohto nebezpečného mýtu raz a navždy.


Prečítajte si aj:

Prichystajte na zimu aj svoju pokožku!

Oslabený imunitný systém počas zimných mesiacov

V zime je náš imunitný systém vystavený zvýšenej záťaži. Dennodenne bojujeme s vírusmi a baktériami, útočiacimi na suché sliznice dýchacích ciest. Jedine dodržiavaním pravidelného pitného režimu ich dokážeme udržať vlhké a predísť tak nepríjemným ochoreniam. Taktiež pobyt v prekúrených miestnostiach, teplotné rozdiely pri prechodoch z tepla do zimy, pravidelné pobyty v saune či nedostatok ovocia a zeleniny negatívne ovplyvňujú naše zdravie. Spolu so studeným až mrazivým počasím sa môžu dokonca podpísať pod dehydratáciu organizmu. Prečo je to tak?

Keď vám telo klame „do očí“

V zimných mesiacoch spravidla dochádza k zníženiu pocitu smädu a potenia, čo si mnohí z nás vôbec neuvedomujú. Telo si vytvára akýsi obranný postoj voči chladnejšiemu počasiu a vyvoláva klamlivý dojem, že nám v tomto období stačí vypiť niekoľko šálok kávy a na konci dňa fľašu minerálky. V zime býva spravidla pocit smädu zatlačovaný do úzadia, takže hrozí vyššie riziko nedostatku tekutín v ľudskom organizme.

Navyše, v chladnom suchom vzduchu sa menej potíme, ale viac vody strácame dýchaním, čo však postrehneme oveľa ťažšie. Pri dodržiavaní správneho pitného režimu ale môžeme prežiť zimu bez problémov. Ubezpečte sa, že pijete správne a osvojte si základné pravidlá prijímania tekutín.

Pár s čajom Zdroj foto: Shutterstock.com

10 základných pravidiel správneho pitného režimu:

  1. Vypite denne aspoň 2 až 3 litre tekutín
  2. Káva, čierny čaj a alkohol sa do pitného režimu nepočítajú
  3. Mlieko a kakao sú skôr jedlom než nápojom
  4. Nečakajte na pocit smädu – ten je už akousi výstrahou vášho tela v poslednej chvíli
  5. Pri športovaní, pobyte v teplých miestnostiach (sauna, vykúrená kancelária) či v stresových situáciách pite viac
  6. Udržujte pestré zloženie tekutín
  7. Ideálne sú vody s mineralizáciou 150 – 400mg/l, nesladené čaje a šťavy
  8. Pite priebežne počas celého dňa, nie nárazovo. Prevažnú časť tekutín by ste mali prijať do 14hod, vtedy ich dokáže organizmus najlepšie spracovať. Ideálne je tiež začať deň s pohárom vody nalačno a poslednú dávku tekutín prijať aj večer pred spaním
  9. Nie je dobré piť tesne pred jedlom, počas jedla ani bezprostredne po dojedení
  10. V neposlednom rade nepodceňujte význam minerálov, ktoré vo vyváženom pomere zohrávajú dôležitú úlohu pri metabolických procesoch v ľudskom organizme

Náš tip:

V zime sa vyvarujte príliš horúcim nápojom. Hoci sa vám žiada rýchlo sa zahriať, vyššia teplota nápoja môže spôsobiť poškodenie sliznice. Nezabúdajte preto na prírodné pramenité vody, ktoré si v zime navyše môžete spestriť novými príchuťami. Doplňte si vitamíny B a C, ktoré priaznivo ovplyvňujú vašu imunitu.

Voda pre život

Teplo po celom tele roznáša krv, na čo musíme myslieť najmä v zime, kedy veľkú časť našej energie vydávame na vyrovnávanie teplôt s okolitým prostredím. Pri udržiavaní telesnej teploty zohráva tiež veľmi dôležitú úlohu náš metabolizmus. Preto by sme mali zvlášť starostlivo dbať na správny krvný obeh a metabolickú aktivitu nášho tela, ktoré sú okrem správnej stravy závislé na dostatočnom množstve prijatých tekutín.

Najvhodnejším zdrojom tekutín pre naše telo sú pramenité vody s nízkou mineralizáciou v hodnotách 150 – 400mg/l. Slovensko je bohaté na prírodné podzemné zdroje vody. Pitím minerálnej vody prispievame k zásobovaniu organizmu nielen vodou, ale aj vyváženým množstvom minerálnych látok.


Prečítajte si aj:

Prichystajte na zimu aj svoju pokožku!

Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať

Lejka2

Súhlasím s článkom, že netreba zabúdať piť v zime. kopa ľudí si myslí, že keď nepociťujú smäd tak smädní nie sú.. opak je pravdou, naše telo potrebuje tekutiny rovnako v zie ako aj v lete ked nás doslovne "suší". stále by sme mali mať po ruke aspoň fľašu vody. resp. aj minerálnej vody. Ja moc nie som fanúšikom vody z vodovodu, lebo u nás podľa rozborov dopadla zle, takže my si radšej kupujeme a doma máme pekné "vodné" zásoby.

Tomas3

Suhlasim ze aj v zime je treba pit dostatocne. Ja pijem pramenite vody, ktore doplnam mineralkami, hlavne po sporte, na doplnenie mineralov, ale tiez aj bez sportu, lebo kurenie vysusuje organizmus a clovek sa citiy unaveny, takze podla mna kombinacia nejakych stiav a caju a cistej pramenitej vody a mineralky je ok.

Benji1

jasne ze vodu treba pit aj v zime.. len si dajme pozor aby bola ta voda fakt cista, nie kadejake chlorove veci co nam tecu doma z kohutika. to by som teda nevypil

Textová Inzercia

Silvestrovské MEGA pobyty v Dudinciach

Užite si posledné dni v roku 2016 v hoteli HVIEZDA***

Len jeden klik ku zdraviu

Vždy individuálny prístup k liečbe chorôb vášho tela. Fyzioterapia, rehabilitácia, vnútorné lekárstvo, rodinný lekár.

Získajte svoj červený hrnček

Pozrite si našu ponuku a do piatich dní ho máte doma.

Prihlás sa k odberu noviniek a zaujímavých článkov

Zima a pitný režim - ZDRAVIE.sk