Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Oplatí sa jesť syry? Viete čo všetko obsahujú?

Dnes očakávame od potravín všetko – úžasnú chuť, vhodnú výživu, dostupnú cenu, pohotovosť a bezpečnosť. Rovnako tomu je aj pri syroch. Môžu však syry spĺňať všetky tieto kritériá? Základnou zložkou syrov je tuk a soľ, no pri striedmej konzumácii patrí medzi významnú zložku zdravého jedálnička. Pozrite sa, čo všetko ešte obsahujú.
syry

Európska tradícia 

Syry sú nerozlučne spojené s Európou. Taliansky parmezán či mozarella, holandská gouda, dánsky modrý syr, francúzsky brie a camembert, grécka feta; tým sa však tento zoznam nekončí. Európske štáty majú najvyššiu svetovú produkciu aj spotrebu tejto obľúbenej potraviny. K najväčším konzumentom syra patria Gréci, Francúzi, Švajčiari a Dáni, zatiaľ čo najmenej syra jedia Maďari a Íri.1

Druhy syrov a ich výroba

Syry členíme na sedem kategórií, ale bez ohľadu na to je pri výrobe každého syra potrebné rozdelenie mlieka na tvaroh a srvátku. Deje sa to zvyčajne skysnutím mlieka pomocou baktérií a pridaním syridla, ktoré spevní výsledný tvaroh. V tomto bode sa však jednotný postup končí. V závislosti od požadovaného výsledného produktu sa syr môže ďalej premývať, odcediť, zahriať, ponaťahovať alebo nechať zrieť. Napríklad zahrievanie a zrenie sa uplatňuje pri výrobe tvrdých syrov, naťahovaním vzniká mozarella a osobitným postupom zrenia sa vyrába celý rad chutných plesňových syrov, ako je brie, camembert či modré syry.


Pripravte si :

Cvikla s balkánskym syrom

Množstvo živín

Syry sú pre mnohých Európanov hlavným zdrojom bielkovín a vápnika. Tieto živiny sú nevyhnutné pre normálny rast a rozvoj, najmä kostí a zubov. V tvrdom syre o veľkosti zápalkovej škatuľky (40 – 50 g) je asi pätina množstva bielkovín, ktoré potrebuje dospelý človek, a približne tretina množstva vápnika, ktoré denne potrebuje adolescent. Vápnik zo syrov a iných mliečnych výrobkov je ľahšie využiteľný ako z potravín rastlinného pôvodu. Syry obsahujú aj vitamíny A, B2, niacín, B12 a D, navyše aj také minerálne látky ako zinok a fosfor.2 V tvrdších syroch je toho väčšie množstvo ako v mäkkých, ale všade sú rovnaké látky. To isté platí pre tuk a soľ – v tvrdšom syre je zvyčajne viac tuku i soli.

tvaroh

Tuk

Obsah tuku v 100 g syry sa pohybuje od 10 g do približne 35 g, tvaroh ho má najmenej, niektoré tvrdé syry najviac. Tuk v syroch je prevažne nasýtený, pritom je jedno, či ide o vysokotučný čedar alebo o nízkotučný tvaroh. Podiel nasýteného tuku je viac ako 60 %.

V nadväznosti na odporúčania zdravotníkov v celej Európe, vyzývajúce k znižovaniu príjmu nasýteného tuku, ponúkajú výrobcovia syry so zníženým obsahom tuku, najmä v tvrdých syroch. Lenže nie všetky nasýtené mastné kyseliny pôsobia na naše zdravie rovnako, a mlieko a mliečne výrobky tvoria bežnú súčasť národných výživových odporúčaní. Prijateľným kompromisom pre ľudí, ktorí sa snažia jesť menej nasýteného tuku, je konzumácia menších množstiev rôznych syrov.

Soľ

Ďalšou živinou v syroch, ktorá vyvoláva obavy zdravotníkov, je sodík. Podobne ako tuk, aj soľ (chlorid sodný) má v syroch kľúčovú funkciu, pretože prispieva k chuti, aróme, textúre a, čo je veľmi dôležité, na bezpečnosti. Takmer pri každej výrobe syra sa používajú baktérie, niektoré sú však nežiaduce a iné sú potrebné pri zrení a produkcii špecifických zložiek chuti a arómy. Soľ reguluje rast všetkých baktérií. Zatiaľ čo znižovanie obsahu sodíka v niektorých iných potravinách je pomerne úspešné, produkcia akceptovateľných syrov s nízkym obsahom sodíka zostáva nedoriešená. Vieme tiež, že vápnik a draslík v syre pomáha vyrovnávať potenciálne negatívne zdravotné účinky sodíka, čo zvýrazňuje úžitok živín, ktoré pôsobia v potrave synergicky.

Súčasť zdravej vyváženej stravy

V európskej strave sú syry všeobecne veľmi obľúbené a konzumujú sa rôznymi spôsobmi, či už s chlebom, ako bežná položka v rámci jedla i ako zložka dodávajúca chuť, arómu a textúru. V prirodzenom stave sú syry pomerne bohaté na tuk a soľ, sú však aj veľmi chutné, ľahko dostupné a bezpečné. Znížením obsahu tuku sa mení textúra, chuť a aróma, zníženie obsahu soli ohrozuje bezpečnosť, ale v oboch prípadoch je výsledkom lepšia nutričná hodnota. Každý syr obsahuje esenciálne vitamíny a minerálne látky, preto bez ohľadu na druh, je v ňom množstvo živín. Striedma konzumácia syra je významnou súčasťou zdravej, vyváženej stravy a patrí k európskej kultúre.

syr v strave

Vyskúšajte túto dobrotu:

Cvikla s balkánskym syrom

Tabuľka: Výživové zloženie niektorých bežných syrov na 100 g

 
Bielkoviny(g)
Tuky (g)
Nasýtené tuky (g)
Sodík (mg)
Vápnik (mg)
Brie
20,3
29,1
18,2
556
256
Camembert
21,5
22,7
14,2
605
235
Cheddar
25,4
34,9
21,7
723
739
Cottage (plain)
12,6
4,3
2,3
300
127
Danish Blue
20,5
28,9
19,1
1220
488
Edam
26,7
26,0
15,8
996
795
Feta
15,6
20,2
13,7
1440
360
Mozzarella
18,6
20,3
13,8
395
362
Parmesan
36,2
29,7
19,3
756
1025
Roquefort
19,7
32,9
20,7
1670
530
 

Literatúra:

Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať

Textová Inzercia

Silvestrovské MEGA pobyty v Dudinciach

Užite si posledné dni v roku 2016 v hoteli HVIEZDA***

Len jeden klik ku zdraviu

Vždy individuálny prístup k liečbe chorôb vášho tela. Fyzioterapia, rehabilitácia, vnútorné lekárstvo, rodinný lekár.

Získajte svoj červený hrnček

Pozrite si našu ponuku a do piatich dní ho máte doma.

Prihlás sa k odberu noviniek a zaujímavých článkov

Oplatí sa jesť syry? Viete čo všetko obsahujú? - ZDRAVIE.sk