Vedci sú zase o krok bližšie k vakcíne proti HIV

Ilustračné foto SITA/APBRATISLAVA 5. novembra (CME.sk z WEBNOVIN) - U malého percenta HIV-pozitívnych ľudí sa AIDS neprejaví ani desiatky rokov. Podľa najnovšieho výskumu odborníkov za to môže iba päť malých rozdielov v aminokyselinách bielkoviny HLA-B. "HIV pomaly odhaľuje svoje tajomstvá," vyjadril sa Bruce Walker z Harvardovej univerzity, spoluautor štúdie, ktorú uverejnili v časopise Science. Myslí si tiež, že zistenie spôsobu, ako sa imunitný systém chorobe efektívne bráni, predstavuje významný krok k objaveniu účinného lieku. Vedci skúmali 3600 nakazených pacientov po celom svete. Tento počet zahŕňal 2600 ľudí, u ktorých sa AIDS naplno prejavil a tisícku tých, ktorí boli voči tejto chorobe odolní. Vedcom sa podarilo identifikovať približne tristo rôznych miest v DNA, ktoré následne spojili s imunitnou kontrolou HIV, pričom všetky sa nachádzali na chromozóme 6. U ľudí, u ktorých sa AIDS neprejavil, objavili odlišnosti v piatich aminokyselinách bielkoviny HLA-B. Táto bielkovina pomáha imunitnému systému ničiť infikované bunky a podľa Walkera zmeny v jej aminokyselinách predstavujú veľký rozdiel v schopnosti kontrolovať HIV. "Ešte nás čaká dlhá cesta, kým tento objav dokážeme využiť na liečbu chorých pacientov a na výrobu preventívnej vakcíny, ktorá by predišla nákaze, sme však k tomu čoraz bližšie," vyjadril sa Walker. V súčasnosti neexistuje účinná vakcína proti vírusu, ktorý spôsobuje chorobu imunitného systému. V roku 2009 vedci dosiahli zatiaľ najväčší úspech s experimentálnou očkovacou látkou, ktorá dokázala znížiť riziko nákazy o 31 percent. Niektorí odborníci však spoľahlivosť tejto vakcíny spochybňovali.

Vedci sú zase o krok bližšie k vakcíne proti HIV - ZDRAVIE.sk