BRITÁNIA: Objavili proteín, ktorý ovplyvňuje zápaly tkanív

Foto: Ilustračné foto SITABRATISLAVA 17. januára (ZDRAVIE.sk z WEBNOVIN) - Vedecký objav britských odborníkov by mohol pomôcť pri liečbe viacerých zápalových autoimunitných ochorení, ako sú skleróza multiplex, chronické ochorenie čriev či reumatoidná artritída. Výskumníci z londýnskej Imperial College zistili, že proteín IRF5 rozhoduje o tom, či makrofágy (typ bielych krviniek) zhoršia alebo utlmia zápal v organizme. Ako ďalej informovali v magazíne Nature Immunology, zablokovanie tvorby tejto bielkoviny by mohlo pozitívne ovplyvniť liečbu ochorení ako skleróza multiplex či reumatoidná artritída. Tie patria do skupiny takzvaných autoimunitných chorôb, pri ktorých imunitný systém napáda niektoré tkanivá vlastného organizmu. Naopak, zvýšenie hladiny proteínu v tele by mohlo pomôcť pacientom s oslabeným imunitným systémom. IRF5 pravdepodobne aktivuje gény, ktoré povzbudzujú obranné protizápalové reakcie organizmu a zároveň tlmí činnosť tých, ktoré tieto procesy brzdia. Podľa vedcov to dokáže buď priamym pôsobením na DNA alebo ovplyvňovaním iných proteínov, ktoré aktiváciu génov kontrolujú. Tím pod vedením Iriny Udalovej v súčasnosti skúma, ako IRF5 pracuje na molekulárnej úrovni a s akými bielkovinami spolupracuje.

BRITÁNIA: Objavili proteín, ktorý ovplyvňuje zápaly tkanív - ZDRAVIE.sk