Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Potrebujete zdravo pribrať? Takto sa vám to podarí!

Tento problém často riešia ľudia s nízkou hmotnosťou. Medzi nich patria aj pacientky s anorexiou, ktoré si uvedomili, že nízka hmotnosť je pre nich problém, ktorý chcú riešiť. No začať sa pravidelne a primerane stravovať nie je vždy ľahké. Ale veríme, že pomocou týchto rád to zvládnete.

zdrave_priberanie_sposob Zdroj foto: Shutterstock.com

Pokiaľ má človek nízku hmotnosť a chce pribrať, bezpodmienečne musí zvýšiť energetický príjem a obmedziť energetický výdaj. Potrebuje zlepšiť svoje stravovanie, čo znamená, že sa musí začať stravovať viac ako dovtedy. Takéto zmenené stravovanie u pacientky s anorexiou môže byť sprevádzané veľkým strachom a výčitkami pri konzume väčšej porcie a s pocitom ťažoby a plnosti po jedle. Tieto pocity nie sú ničím nezvyčajným, považujem ich za obvyklý jav. Musím zdôrazniť, že tieto nepríjemné pocity sú prechodné a pokiaľ v stravovaní nepoľavíte, ich intenzita sa bude postupne znižovať. Je dôležité, aby ste si jedlo “dovolili“ a naplánovali. Tým, že budete konzumovať to, čo ste si vopred „dovolili“, sa zmenšia vaše výčitky a bude to pre vás aspoň o trochu ľahšie.


Prečítajte si tiež:

Toto treba dodržiavať, ak chcete pribrať na váhe!

Pravidelnosť a pestrosť

Vaša strava by mala byť výživná, pestrá, pravidelná a porcie by mali byť dostatočne veľké. Prestaňte konzumovať nízkotučné a nízkokalorické potraviny, ktoré vám nezabezpečia dostatočný príjem energie a len vám zaplnia žalúdok. Začnite sa stravovať 6x denne, rozšírte jedálniček o jedlá, ktoré ste zo stravy predtým vylúčili. Postupne by ste mali konzumovať všetko čo ste odjakživa jedli. V závislosti od denného programu si naplánujte, kedy budete konzumovať jednotlivé chody - inak cez víkend, inak keď máte cez deň prácu či školu. Pokiaľ je to možné, stravujte sa spoločne s príbuznými, jedzte to isté čo ostatní, nenúťte rodinu, aby konzumovala diétne jedlá.

Jednotlivé chody

Vždy ráno si dajte raňajky, aj v prípade keď vstávate skoro ráno sa zobuďte dostatočne včas, aby ste sa stihli naraňajkovať. Nestačí, keď si na desiatu alebo olovrant dáte len ovocie. Vždy obedujte, na obed vždy skonzumujte aj polievku aj 2. chod. Porcia by mala byť približne tak veľká, ako porcia v školskej alebo závodnej jedálni alebo porcia v reštaurácii, keď si objednáte menu. Večerajte medzi 18 a 19 hodinou. Neskôr si vždy ešte dajte 2. večeru.

Na raňajky skonzumujte 2 pečivá s maslom a napr. syrom a k tomu pohár kakaa. Na desiatu pečivo so šunkou alebo koláč a k tomu ovocie. Pokiaľ obedujete až v neskorších popoludňajších hodinách, je vhodné aby ste mali medzi raňajkami a obedom takéto jedlá dve. Na olovrant napr. jogurt s pečivom. Na večeru môže byť buď teplé jedlo, alebo 2 pečivá s maslom so šunkou a so zeleninou. Na druhú večeru taktiež nestačí len ovocie.

Množstvo pridávajte postupne

Samozrejme, pokiaľ konzumujete len minimálne množstvo stravy za deň, spravidla nie je možné, aby ste počas jedného dňa zvýšili množstvo jedla na požadovanú úroveň. Postupne zväčšujte porcie a rozširujte svoj jedálny lístok. Nesmie to však trvať nekonečne dlho. Napr. tento týždeň začnem raňajkovať a na obed budem jesť aj polievku. Od budúceho týždňa na večeru budem konzumovať celé porcie. Od ďalšieho týždňa zväčším vedľajšie jedlá atď.

Veľkou pomôckou pre vás bude, keď si začnete písať, čo ste kedy zjedli. S odstupom času sa k tomu budete môcť vrátiť a zhodnotiť svoje pokroky pri stravovania.

Pozor na fyzickú aktivitu

A ešte jedna dôležitá poznámka, pokiaľ chcete pribrať je veľmi dôležité, aby ste obmedzili vašu fyzickú aktivitu predovšetkým pokiaľ bola nadmerná. Nie je vhodné, aby ste vo voľnom čase nadmerne športovali alebo doma intenzívne cvičili. Pokiaľ chodíte do práce alebo do školy budete mať dostatok „prirodzeného“ pohybu. Vhodné sú okrem toho krátke prechádzky do prírody.


Prečítajte si aj tento článok:

Čo všetko treba zmeniť, ak chcete nabrať na váhe?

Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať

Maky Fit poradca - školaobjemu.cz

Máš problém pribrať? Trápi ťa podvýživa? Skús si prečítať môj blog, prípadne mi napíš, kontakt nájdeš na stránke.
skolaobjemu.cz

Textová Inzercia

Silvestrovské MEGA pobyty v Dudinciach

Užite si posledné dni v roku 2016 v hoteli HVIEZDA***

Len jeden klik ku zdraviu

Vždy individuálny prístup k liečbe chorôb vášho tela. Fyzioterapia, rehabilitácia, vnútorné lekárstvo, rodinný lekár.

Získajte svoj červený hrnček

Pozrite si našu ponuku a do piatich dní ho máte doma.

Prihlás sa k odberu noviniek a zaujímavých článkov

Potrebujete zdravo pribrať? Takto sa vám to podarí! - ZDRAVIE.sk