Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Zdravá sebadôvera - aj vy sa to môžte naučiť! :)

Príspevok v téme: Zdravá sebadôvera - aj vy sa to môžte naučiť! :)
lumi

Hor' sa za sebadôverou
Zdravá sebadôvera pre samoukov (1.)

Slušnosť a skromnosť vraj idú ruka v ruke. Normálnemu človeku sa protiví nadúvať hruď, rozkrikovať sa, zadupávať iných. Ako však ostať slušným, a nestať sa fádnou sivou handrou, do ktorej si život utiera topánky? Ako získať zdravú sebadôveru?
Skúste si živo predstaviť, že by od zajtra značne vzrástli tieto vaše schopnosti:
• Vedieť si vypýtať to, po čom túžite. Vedieť elegantne vyjasňovať nedorozumenia. Nachádzať riešenia, ktoré uvítajú obe strany. Jednoducho, lepšie komunikovať.
- Vedieť si ľahšie zabezpečiť dôležité potreby. Získať prístup k novým, netradičným zdrojom.
• Stať sa pružnejším a vynachádzavejším pri riešení problémov. Klásť si ciele, ktorých dosiahnutie vás veľmi uspokojuje, ba priam excituje.

Čo by sa v takomto prípade stalo s vašou sebadôverou? Tipujem, že aj ľuďom s priemerným objemom hrudníka by sa sebadôvera značne zvýšila.
Sebadôveru možno chápať ako presvedčenie. Presvedčenie, že si dokážeme zabezpečiť hlavné potreby. Presvedčenie, že sme schopní vyrovnať sa s problémami. Sebadôvera bude odôvodnená, keď si budeme veriť odôvodnene. A bude zdravá, ak budú zdravé naše spôsoby riešenia problémov, dosahovania cieľov.
Optimistická korytnačka
Za jeden deň sa v dosahovaní cieľov a komunikácii radikálne nezlepšíme. Ale kde by sme boli dnes, keby sme si postupný program zlepšovania boli vytýčili pred piatimi či desiatimi rokmi? Kedy sa konečne rozhodneme pre rozvážny pohyb smerom vpred? Jeden krôčik môžeme urobiť hneď teraz.
Učme sa od najlepších
Čo konkrétne robia majstri komunikácie takého, že sa im darí ľahšie vychádzať s ľuďmi, lepšie ich motivovať a presviedčať? Čo im umožňuje dosahovať takým účinným spôsobom ciele, ktoré si vytýčili?
Tieto otázky si položili koncom sedemdesiatych rokov dvadsiateho storočia americkí výskumníci. Vzniklo neurolingvistické programovanie. Disciplína, ktorá, populárne povedané, skúma štruktúru úspechu. Pri pozorovaní výnimočne úspešných ľudí sa zistilo, že sa podvedome riadia určitými princípmi. Najdôležitejšie štyri princípy tvoria pevný základ, na ktorom stavajú všetky vyspelejšie komunikačné techniky. Povedzme si o nich viac.
Princíp 1: Mať presne stanovený cieľ
Peter sa práve vrátil z diskotéky. Je akýsi sklamaný. Konštatuje, že "dnes to nebolo ono". Pritom atmosféra, ľudia, hudba - to všetko bolo také isté ako pred týždňom. A vtedy sa výborne bavil. Pred očami sa mu náhle vynorí obraz dievčaťa. Tej čiernovlásky, ktorú si na diskotéke všimol minulý týždeň. To je ono! Teraz si uvedomuje, že tajne dúfal, že sa s ňou v dnešný večer zoznámi. Tajne dúfal, ale nepoložil si to za cieľ. Hral sám pred sebou, že na diskotéku ide kvôli zábave.
Werner je známy v spoločenskej smotánke Nemecka ako charizmatický džentlmen a sympatický zvodca. Rozpráva v televízii o svojich postupoch: "Presne si zistím, čo sa danej žene páči. Niekedy najmem aj súkromného detektíva. Pre Evu som nekupoval len tak nejaké kvety. Bol som si istý, že ju najviac dojmú tmavočervené ruže s rozvinutými lupeňmi."
Možno, že rola zvodcu a rola slušného človeka sa v očiach niektorých čitateľov celkom nezhodujú. Od Wernera sa ale môžeme naučiť dôležitú vec. Formulovať naše ciele konkrétne a presne.
Princíp 2: Rozvíjať svoju vnímavosť
To, aké je netrénované vnímanie povrchné, dokazujú nevydarené fotografie. Možno na nich vidieť mnohé veci, ktoré fotograf nezaregistroval. Rušivé odblesky slnka, prečnievajúce konáre, kúsok fotografovho palca. Na niektorých obrázkoch sú postavy dospelých dokonca bez hlavy, a tak nevedno, prečo sa pri nich stojace deti tak milo usmievajú.
Výnimoční ľudia si robia zo svojich očí, uší, zo všetkých svojich zmyslov najlepších spojencov. Nová majsterka sveta v pokri vysvetľovala novinárom svoje víťazstvo takto: "Ja jediná som si všimla, že sa Paulovi občas chveje chlp na nose. Bolo to vo chvíľach, keď dostával dobré karty."
Snáď najmenej rozvíjaným, najviac zanedbaným zmyslom v našej kultúre je čuch. Mohlo by sa zdať, že ľudia s výnimočne dobrým, výnimočne vytrénovaným čuchom sa môžu v súčasnosti uplatniť iba ako chabá náhrada policajných psov. Omyl! Majú veľmi dobre platené povolanie. Sú z nich parfumári. Na svete je niekoľko stovák parfumárov. Tých skutočne špičkových je zhruba sto. Každý z nich zarába ročne vyše päťstotisíc mariek. Z toľkých peňazí by mohol pokojne zamestnávať stovku slovenských vysokoškolských učiteľov a ešte by mu zvýšilo na slušné živobytie.
Princíp 3: Rozvíjať svoju flexibilitu
Skutočný expert sa neuspokojí s nájdením jediného riešenia. Navrhne ich viacero. Jedno pre prípad, že bude svietiť slnko, to druhé do dažďa. A ďalšie trebárs pre prípad tajfúnu. Aj naši dedovia, keď si hľadali životnú partnerku, túžili po dievčati "do koča i do voza".
Niekedy prehlasujeme problém za neriešiteľný iba preto, že naň nezaberá osvedčený postup. Postup, ktorý sme používali posledných desať rokov. Skúsme urobiť niečo iného! Skúsme čosi zmeniť. Spomeňme si na Edisona a jeho metódu stovák pokusov a omylov. Alebo sa uchýľme k priemyselnej špionáži. Ako konkrétne to robia tí, ktorým sa problém darí riešiť?
Víťazi chápu nečakané okolnosti ako príležitosť niečo sa naučiť. "Toho nič neprekvapí" je poklona, určená pružným, flexibilným ľuďom.
Princíp 4: Rešpektujme model sveta druhých ľudí
Poznáme to všetci. Niektorí ľudia sú k iným hluchí, slepí, poprípade necitliví. Ako by sme len ocenili, keby sa na veci dokázali pozrieť aj z nášho stanoviska! Samozrejme, aj my samotní stúpneme v očiach našich blížnych, ak sa dopracujeme k vyššej vnímavosti.
Miltona Ericksona, legendárneho amerického terapeuta, postavili raz pred ťažký prípad. Mal liečiť pacienta psychiatrie, ktorý si sám pre seba mrmlal nejakou nezrozumiteľnou hatmatilkou. Navyše s nikým nechcel komunikovať. Ericson dal nahrať na pásku pacientove prejavy. Študoval ich a naučil sa rozprávať rovnakým spôsobom. Ba čo viac, naučil sa chodiť a dýchať tak ako pacient. Potom sa danému mužovi prihovoril jeho "rečou". Muž bol prekvapený . Ericsonov prejav mu bol známy. Bol preňho prijateľný. Po nejakej chvíli túto zdvorilosť Ericsonovi vrátil. Oslovil ho korektnou, gramaticky správnou angličtinou. Bol to začiatok jeho uzdravenia.
Doprajme častejšie druhým ľuďom svet, v ktorom žijú. A oni budú ochotnejší vstúpiť do toho nášho. Predstavme si napríklad, že náš nový šéf si prehnane potrpí na rôzne výkazy, grafy a tabuľky. Práve sa chystáme zažiadať o zvýšenie platu. Prečo mu nepodať žiadosť v podobe štatistiky, s úhľadne usporiadanými stĺpcami čísel a údajov?
Pre tých, ktorým teória nestačí. Precvičovanie princípov v praxi
Ciele. Myslite na jeden zo svojich cieľov. Prestavte si konkrétne , čo budete vidieť, počuť, cítiť takého, čo vám umožní zistiť, že cieľ je dosiahnutý. Doslova premeňte vytúžený stav na konkrétne farby a tvary. Na konkrétne chute, vône, slová, tváre, scény, pocity. Príjemné pocity! (Ak sa po dosiahnutí cieľa nebudete cítiť lepšie, načo ho realizovať?) Po tomto cvičení vaša pravá mozgová pologuľa lepšie pochopí, o čo vám ide. A bude vás v dosahovaní cieľa oveľa ochotnejšie podporovať.
Päť minút úprimného záujmu. Cvičte sa v skúmaní vnútorného sveta iných ľudí. Nabudúce, keď s niekým nadviažete rozhovor, položte si za cieľ vypočuť ho. Zaujímajte sa o jeho názory, jeho pocity, jeho problémy, plány a sny. Na päť minút zabudnite na seba. Ak sa aj vaše názory líšia s názormi spolubesedníka, ak ste aj práve prišli na skvelé riešenie jeho problému, nemusíte to hneď roztrubovať. Tým iba míňate čas na oznamovanie niečoho, čo už aj tak viete. Sústreďte svoj záujem na to, čo nepoznáte. Na to, čo sa chcete dozvedieť. Vnímajte človeka pred vami ako neprebádaný, exotický ostrov, pri ktorom ste práve zakotvili. Kľúčom k jeho objavovaniu je váš úprimný záujem. A kľúčom k jeho srdcu tiež.

Dovidenia pri ďalších krokoch za zdravou sebadôverou!

lumi

Slová, ktoré zrkadlia vnútro našich duší
Sebadôvera pre samoukov (4.)

Enigma bol tajný nemecký šifrovací prístroj za čias druhej svetovej vojny. Najlepší matematici sveta si lámali hlavy, aby spôsob jeho kódovania rozlúštili.
Každý človek je tak trochu Enigmou. Každý má svoje zvláštne, osobité kódy, ktoré vo svojom vnútri používa. Ak do týchto kódov vidíme, lepšie ľuďom rozumieme. Lepšie rozumieme sebe a takisto komunikácii. Máme viac príležitostí, ako sa s druhými zladiť. A potom začať viesť.
Pre milovníkov detektívok. Skryté parametre reči
Prečítajte si dva nasledujúce rozhovory. Pokúste sa prísť na to, čím sa líši ich forma. Možno sa vám podarí odhaliť "skryté kódy reči" aj bez ďalšieho napovedania.
Obsah dialógov je rovnaký. Ide tu o stretnutie žiaka a učiteľa. Žiak látke nerozumie, učiteľ mu ponúka pomoc. Žiak vyjadruje svoje pochybnosti. Pre prehľadnosť sú vety očíslované.
Rozhovor 1
Ž1: Ešte stále do tej novej látky nevidím.
U1: Môžeme sa o tom spolu podrobnejšie porozprávať.
Ž2: Keď ono je to všetko také zahmlené
U2: Keby si ma pozornejšie počúval, možno by si to pochopil.
Ž3: Neviem. Nevidím to ružovo.
Rozhovor 2
Ž1: Tá nová látka mi stále nič nehovorí.
U1: Môžeme sa na to spolu bližšie pozrieť.
Ž2: Keď ono to všetko znie tak divne
U2: Keby si si vytvoril podrobnejší obraz o veci, možno by si to pochopil.
Ž3: Neviem. Niečo mi vraví, že to nepôjde.

Hľadáme riešenie
Ak ste si rozhovory dva-trikrát prečítali, a žiaden rozdiel vám nevyskočil pred oči, skúste porovnávať jednotlivé vety. Najprv dvojicu úvodných viet z prvého a druhého rozhovoru. Vety označené ako Ž1. Potom sa pozrite na dvojice Ž2 a nakoniec na Ž3. Ďalej zvážte, čím sa navzájom líšia vety vyslovené učiteľom.
Tak ako, prišli ste na to? Riešenie súvisí so zmyslovými kanálmi. Žiak v prvom rozhovore používa slová, súvisiace so zrakom: nevidím, zahmlené, nevidím, ružovo. V druhom rozhovore je počuť zvukový kanál. Ide tu o slová: nehovorí, znie, vraví.
A ako je to s učiteľom? V obidvoch prípadoch sa so žiakom minul! Odpovedal v inom kanáli. Žiakovi, ktorý do veci nevidel", navrhoval učiteľ, aby sa o veci porozprávali. Správa žiakovmu podvedomiu znela: "Ty chceš vec pochopiť v zrakovom kanáli? Ale ja ti ponúkam pomoc v sluchovom." V druhom prípade, keď žiakovi látka nič nehovorila, učiteľ mu navrhoval bližšie sa na ňu pozrieť . No aj keď človek roztvorí oči dokorán ako dva taniere, nemôže si tým zabezpečiť, aby lepšie počul . Žiak sa podvedome sťažuje na nedoslýchavosť, a učiteľ mu predpisuje okuliare. Učiteľ sa so žiakom nezladil.
Predikáty. Slová súvisiace so zmyslovými kanálmi
Predikátmi sa v neurolingvistickom programovaní (NLP) nazývajú slová, ktoré sa týkajú konkrétneho zmyslového kanála. Napríklad počas prvej hodiny relácie "Ako ďalej, pán premiér?"
(leto 1997) použil vtedajší premiér Vladimír Mečiar tieto slová zo sluchového kanála:
povedať, odpovedať, hovorí, rozhovoriť, otázka, vyhlásenie, prihlásiť, dialóg, prizvaný, osloviť, nahlas, vykrikujú, volám, deklarovať , názov atď atď. Spolu použil slová súvisiace so sluchovým kanálom stodvadsaťkrát. Z toho slovo hovorí bolo zastúpené tridsaťkrát. Zrakový kanál bol v jeho prejave oveľa menej viditeľný. Objavil sa v reči iba dvadsaťkrát. Bol zastúpený slovami a spojeniami ako: vyzerať, výhľad, pozeráme, do očí, vyjasnené, viď, vidieť, dohliadajú, imidž.
Prejav neobsahoval žiadne slová súvisiace s chuťovým alebo čuchovým kanálom. Boli v ňom však slová, súvisiace s preciťovaním tiaže (zvažovať, zneváži), dotykov (týka, tlak), hmatových vnemov (slovo tvrdí , ktoré súvisí s tvrdosťou.) Ďalej aj slová opisujúce fyzický pohyb či operáciu : vykľuť, klaňať, postaví, vybočiť, prekročiť, držať.
Kinestetický kanál
Do kinestetického kanála zahrňujeme pocity tiaže, tepla a chladu, rovnováhy, všetky hmatové pocity. Takisto pocity prichádzajúce zvnútra tela (rôzne bolesti, zimomriavky, príjemný závrat, ktorý pociťujeme na kolotoči) a pocity, ktoré sprevádzajú naše pohyby ( keď bežíme, odbočujeme, mrvíme sa, keď sme sa "zasekli", alebo "odpútali"). Pre nás bude účelné pod hlavičku kinestetického kanála začleniť aj všetky chuťové a čuchové vnemy.
Odteraz budeme hovoriť o troch kanáloch: zrakovom, sluchovom a kinestetickom.
Načo sú predikáty užitočné
Predikáty prezrádzajú veľa o tom, akou formou organizujeme naše predstavy o svete. Keď spomíname na dovolenku pri mori, objavujú sa nám rôzne obrazy, zvuky, pocity, vône. Údaje v rôznych zmyslových kanáloch. Mnohé z nich vnímame iba podvedome. Ak začneme o zážitkoch rozprávať, predikáty prezradia, ktorý z kanálov v našich vnútorných reprezentáciách uprednostňujeme.
Najpoužívanejším reprezentačným kanálom Vladimíra Mečiara je sluchový kanál. Na druhom mieste je uňho kanál kinestetický. V spomínanej relácii bol zastúpený päťdesiatimi slovami. Vizuálny kanál je na poslednom mieste.
Ako by túto znalosť mohol Vladimír Mečiar využiť v praktickom živote? Ak by si napríklad chystal reč pre široké publikum, vedome by do nej mohol zahrnúť viac slov týkajúcich sa zrakového kanála. To aby sa posolstvo stalo viditeľným pre tých, ktorých preferovaný reprezentačný kanál je zrakový. A ak by písal list trebárs Billovi Clintonovi, požiadal by prekladateľa, aby v liste používal najmä predikáty z Clintonovho obľúbeného reprezentačného kanála - kanálov.
Podobne môžu používať predikáty učitelia, vedúci pracovníci, moderátori, vyjednávači. Tí špičkoví to často robia úplne nevedomky. Pri širokom publiku je dobré používať slová, týkajúce sa všetkých kanálov. Neukracovať žiaden z nich. Pri rozhovore s konkrétnou osobou máme zasa možnosť prispôsobiť sa jej najpoužívanejšiemu reprezentačnému kanálu.
Výskumy Bandlera a Grindera, zakladateľov neurolinvistického programovania, ukázali zaujímavú vec: Ľudia, ktorí používajú rovnaký typ predikátov ako my, sú nám sympatickejší.
Pre tých, ktorým teória nestačí. Pár cvičení
? Váš obľúbený reprezentačný kanál. - Zistite si, aké predikáty najčastejšie používate. Zoberte si aspoň dvojstranový text, ktorý sta napísali (nie opísali). Môže to byť list priateľovi, úryvok z denníka, vaša poviedka. Môžete pracovať aj s nahrávkou.
Väčšina slov v texte bude z hľadiska zmyslových kanálov neutrálna (tak ako 10 slov pred touto zátvorkou.) Ostatné slová roztrieďte do 3 skupín:
1. Slová, u ktorých vidno spojitosť so zrakovým kanálom.
2. Slová, ktoré nám našepkávajú , že v pozadí je sluchový kanál.
3. Slová , ktoré sa týkajú kinestetického kanála, teda aj kanála čuchového a chuťového.
Ak uvidíte, že počet slov z niektorej skupiny je výrazne menší, zvyšné dve skupiny predstavujú vaše obľúbené reprezentačné kanály. Niekedy môže vynikať jedna-jediná skupina, jeden kanál.

? Sledovanie predikátov. Nacvičujte ho najprv pri sledovaní televízie, rozhlasu. Sledujte z nahrávky, ktoré kanály pozorovaná osoba uprednostňuje. Pri rozhovoroch väčšinou každý z účastníkov ostáva vo svojich obľúbených kódoch. Dokonca aj na otázku "Aké farby máte rád?" môžeme začuť čiste "akustickú" odpoveď : "Ako by som to povedal Nijaké konkrétne. Hlavne, aby ladili. A aby neboli krikľavé ."
? Zlaďovanie sa pomocou predikátov. - To už je vyššia škola. Rozoznávať predikáty počas bežného rozhovoru je samo osebe umením. Potom si treba osobitne nacvičiť vyjadrovanie sa v kanáli, ktorý nám dosiaľ veľmi nešiel. Tu je príklad urážlivého útoku postupne vo všetkých troch kanáloch: "Cudzinec, vaša tvár sa mi nepáči." "Prestaň už krákať, tlčhuba." "Neotravuj tu vzduch, smraďoch!" A teraz pokus o zmierenie: Pozrime sa na to/ porozprávajme sa o tom/ sadnime si k tomu/ ešte raz.
Pre záujemcov o dôkladnejší tréning môže byť pomôckou jedna z nasledujúcich publikácií: Alder H: NLP pro manažery, Pragma, Praha 1997. Kupka I. : Praktické aplikácie neurolingvistického programovania, Vydavateľstvo Univerzity Komenského, Bratislava 2000 (tu si prihrievam vlastnú polievočku / robím si imidž / a roztrubujem do sveta názov vlastnej učebnice).
Nabudúce sa pozrieme na ďalšiu skrytú zložku komunikácie. Zatiaľ veľa zdaru vo všetkých kanáloch!

lumi

Trikrát sa zlaď a raz veď
Zdravá sebadôvera pre samoukov (3.)

Každý deň zvádzame boje na komunikačnom poli: Potrebujeme byť vypočutí. Potrebujeme získať dôležitú informáciu. Potrebujeme určitého človeka presvedčiť, motivovať, požiadať o službu. Koľko takýchto situácií zažijeme počas jedného roka? Tisíce. V škole nás ich zvládať neučia. Tam má prím matematika, slovenčina, fyzika. To, že priemerný človek využije v praxi znalosť Archimedovho zákona menej ako päťkrát, trápi málokoho. A tak sa niektorí ľudia po celý život plížia po uliciach s komunikačným hrbom.
Ako žiadať, motivovať, počúvať a presviedčať?
Oblasť, v ktorej sa môžeme významne zlepšiť, je zladenie sa s partnerom. Dvaja zdraví, vzdelaní ľudia dokážu niekedy debatovať, ako keby išlo o náhodné stretnutie Marťana so skokanom zeleným.
Čo hovorí o zladení sa hypnotizér Paul McKenna? Táto hviezda britských televíznych programov vraví, že venuje hypnotizovanému všetku svoju pozornosť. Sleduje ho všetkými zmyslami. Nie preto, aby ho ovládol nejakou neopísateľnou sugestívnou silou. Preto, aby sa s ním mohol zladiť!
Všíma si partnerovo držanie tela, jeho dych. Tón jeho hlasu, silu hlasu a zafarbenie. Celkové napätie vo svaloch, rytmus chôdze. Drobné gestá a podvedomé pohyby. Niektoré z týchto vecí nenápadne zrkadlí. Keď zistí, že je s partnerom hlboko zladený, začne navrhovať, veliť, viesť. Neustále pritom kontroluje, či ho partner nasleduje.
Neopovrhujme rituálmi
Pozdrav je obrad, vďaka ktorému sa ľudia cítia navzájom bližšie. Čo všetko robia členovia dvoch delegácií, kým začnú rokovať? Podávajú si ruky. Mrmlú zdvorilostné frázy. Hľadia si do očí a usmievajú sa. Spoločne sa usádzajú okolo stola. Spoločne si objednávajú nápoje u sekretárky. Spolu otvárajú aktovky a šuštia papiermi. Celá ceremónia pripomína obraz priateľsky sa oňuchávajúcich psov. Obom stranám uľahčuje nasledujúce rokovanie.
Kedy sa predsa len oplatí pohrdnúť rituálmi? Ak človek, s ktorým máme do činenia, nimi opovrhuje tiež. Vtedy nás spojí spoločná konvencia opovrhovania konvenciami.
Ide to aj bez hypnózy
Skôr, ako začneme ľuďom niečo navrhovať, o niečom ich presviedčať, zlaďme sa s nimi. Môžeme napodobniť polohu ich tela či rytmus posunkov. Štýl vyjadrovania sa. Obľúbené výrazy. Silu hlasu, rýchlosť reči, rytmus odmĺk. Berme do úvahy momentálne naladenie toho druhého, jeho kondíciu. To, že mozog doobeda lepšie vníma logicky, poobede intuitívne. Berme do úvahy vek nášho partnera, prostredie, z ktorého vychádza.
Príklad. Ako nežiadať o zvýšenie platu
Jozef vchádza do kancelárie šéfa. Má na sebe svoj najnovší oblek. Šéf ho víta v športovom svetri - je piatok poobede, nečaká žiadnu delegáciu, nemá schôdzu. Šéf začne rozhovor.
- Pekné počasie, však?
- Hmm viete, ja som prišiel požiadať o zvýšenie platu.
- Ale veď sa posaďte, pán kolega, pohovoríme si.
Šéf smeruje ku kreslu a ukazuje rukou na druhé. Jozef akoby vyzvanie nevnímal. Je príliš zaneprázdnený vyťahovaním nejakých podkladov, ktoré dáva šéfovi do ruky.
Od začiatku rozhovoru neprešla ani minúta. Do tohto momentu porušil Jozef pravidlo "najprv sa zlaď, potom veď" najmenej trikrát. Po prvé, nezladil sa oblečením. Po druhé, nenadviazal na šéfovu poznámku o počasí. Po tretie nevyužil možnosť odpovedať na pohostinné gesto a sadať si do kresla zároveň so svojím nadriadeným. Naopak, narušil šéfov pohyb smerom ku kreslu. Nútil ho vziať do ruky podklady.
Empatické odmietnutie
Aj keď návrh druhého odmietame, môžeme mu dať najavo, že chápeme jeho hodnoty. To zlepší naše vzájomné vzťahy.
Ozrejmime si vec na ďalšom príklade. Deväťročný Miško doma oznamuje, že sa zo školy chystajú na skvelý výlet. Za desaťtisíc korún. To je pre rodičov priveľa. Matka sa syna spýta, v čom je výlet preňho taký skvelý. Potom oznámi svoje rozhodnutie: " Nie, to nám nevyhovuje. Chápem, že by si chcel byť vo vodnom parku v Taliansku so svojím najlepším kamarátom. Krásne by ste sa tam vybláznili. Viem, že kúpalisko pre vás nie je plnou náhradou. Ale ak by sme ti ten výlet zaplatili, nemohli by sme ísť do Chorvátska. Aj my si chceme užiť." Ak sa dieťa potrebuje vysmútiť či vyplakať, nechá ho. Uzná mu právo na vlastné pocity.
Na záver. Cvičenia pre horlivých
? Pozorovanie. Pozorujte rozhovor dvoch ľudí. Spočiatku v televízii, neskôr v reálnom živote. Sledujte, v akých parametroch sú zladení, v akých nie. Pozor, dvojica môže byť v našom zmysle zladená aj vtedy, keď si obaja zhusta nadávajú a snažia sa zmenšiť počet vlasov na spolubesedníkovej hlave!
? Zrkadlenie. Vyberte si človeka, ktorého budete napodobňovať. Zlaďte sa s rytmom jeho chôdze, polohou rúk, poprípade tempom reči. Vyberte si len jeden parameter. Hoci aj pohyb palca na pravej ruke. Ak by priame zladenie pôsobilo ako šaškovanie, zlaďte sa nepriamo. Váš partner vymeriava ráznymi krokmi miestnosť a prednáša. Vy sedíte na gauči. Ťukajte si prstami do rytmu jeho krokov. Alebo zdvihnite vyššie hlavu vždy, keď sa rázne nadýchne.
? Začíname viesť. Toto cvičenie je už ťažšie. Precvičuje sa v ňom "prevzatie velenia". Nalaďte sa s niekým na spoločnú vlnu. Zaujmite podobnú polohu tela, vyvolajte v sebe podobnú náladu, prispôsobte svoj hlas, svoje slová. Postupne začnite viesť. Napríklad zrýchlite trochu hlas. Pozorujte, či vás partner nasleduje, či zrýchlil tiež. Ak sa od partnera príliš vzdialite, vráťte sa späť a zlaďte sa znova.
Skryté črty komunikácie
Výskumy ukázali, že majstri vyjednávania, presviedčania, (aj zvádzania) sa zlaďujú so svojimi partnermi podvedome. A to i v črtách, o ktorých sami nemajú potuchy. Práve nebadateľnosť zladenia prispieva ku zdarnému výsledku. Nabudúce sa pozrieme na jeden taký "tajný" parameter.

lumi

Sebaobraz a čo s ním
Zdravá sebadôvera pre samoukov (2.)

Americký manažér Michael Korda vo svojej knihe Moc píše: "Nezáleží až tak na tom, čo konkrétny človek hovorí. Záleží veľmi na tom, z akej pozície to hovorí."
Skôr, ako začneme komunikovať s inými ľuďmi, je dobré mať pevnú pozíciu vo vlastných očiach. Mať priaznivý sebaobraz. Inak nám aj tie najmúdrejšie slová z našich úst budú znieť fádne a banálne.
Sebadôvera a sebaobraz
Je to svojím spôsobom zvláštne. Sebadôveru nečerpáme z toho, akí sme. Čerpáme ju z našich predstáv o tom, akí sme. Náš pocit sebadôvery veľmi závisí od toho, akým spôsobom sami seba vidíme. Akým tónom si niečo hovoríme. Ako preciťujeme svoju prítomnosť a existenciu.
Našťastie práve zmenu nášho vnútorného pohľadu máme vo vlastných rukách. Každý človek má právo budovať si k sebe pekný vzťah. Nasledujúce riadky hovoria o tom, ako možno pracovať so sebaobrazom.
Výsledok záleží od pozorovateľa
Predstavme si nasledujúcu scénu. Je ráno. Eva sa pozerá do zrkadla. Porovnáva svoj obraz s portrétom modelky, ktorý je na titulnej strane jej časopisu. Začína situáciu hodnotiť. Pozrime sa na rôzne scenáre, podľa ktorých sa môže situácia vyvíjať.
a. Eva usúdi, že modelkine oči sú žiarivejšie ako jej oči. Navyše modelkine vlasy sú hustejšie a krajšie ako jej vlasy. A jej lícne kosti sa modelkiným lícnym kostiam zďaleka nevyrovnajú. Eva roztrhá časopis, potom ešte perinu a dva vankúše. Cíti sa mizerne.
b. Eva si spomenie na svojho chlapca, ktorý jej povedal, že sa mu páči taká, aká je. Alebo si povie, že pred tvárou Pána sme všetci rovnako pekní či škaredí. Ak sa práve vrátila z Indie, možno usúdi, že mať peknú tvár je jednoducho modelkina karma. Dostala ju do vienka preto, aby sa v tomto živote niečo dôležité naučila.
c. Eva sa najprv cíti mizerne, podobne ako v prvom prípade. Potom začína pracovať jej obrazotvornosť. Predstaví si všetky fotografie, ktoré boli urobené počas posledných sto rokov. Musia ich byť miliardy, veď na svete je šesť miliárd ľudských duší! Prečo sa porovnáva práve s týmto záberom? Spomedzi koľkých žien si fotograf modelku vybral? Koľko desiatok snímok vytriedil? Ako dlho musela modelka pózovať, aby z toho vznikla táto krásna fotka? Nebola fotografia retušovaná?
Je naozaj pravda to, čo podľa snímky pred chvíľou usúdila? Totiž to, že deväťdesiatdeväť percent žien na zemeguli je škaredých? Eva sa rozhodne, že nabudúce sa bude radšej porovnávať s podobizňami pani Clintonovej alebo pani Šusterovej.
d. Eva si povie: Hmmm a čo keď má tá modelka odporne škrekľavý hlas?
Na návšteve v súkromnej galérii
Keď si chceme užiť návštevu galérie, najviac času trávime pred obrazmi, ktoré nás niečím oslovujú, ktoré sa nám páčia. Náš sebaobraz je svojím spôsobom galériou. Je to mozaika zložená z mnohých snímok, vnútorných fotografií, scén, krátkych filmov. Náš mozog si zvykol pristavovať sa najmä pri niektorých. Automaticky nám predvádza tento obmedzený repertoár. Pokiaľ neprotestujeme, považuje to za náš súhlas s premietaným programom. Mozog je našťastie veľmi učenlivý. Preto ho môžeme natrénovať na výhodnejší spôsob premietania. Skúsme niekedy postupovať podľa nižšie uvedeného príkladu.
Cvičenie. Vychovávanie mozgu
Peter, tréner vlastného mozgu, pán vlastného myslenia, si všimne, že sa mu zhoršila nálada. Pred chvíľkou narazil palcom do steny a znova si všimol zapálenú ranku pod nechtom. Má ju tam už týždeň! Jeho mozog mu pohotovo premieta detailné zábery:
• obraz krásne červenej, neustále sa rozširujúcej rany pod nechtom,
• obraz drastickej scény, pri ktorej mu strhávajú necht. Mozog sa snaží namodelovať aj to, ako by to asi bolelo,
• obraz amputovaného horného článku, poprípade celého palca.
Peter si najprv uvedomí, že vo svojom vnútornom zraku tieto obrazy má. Potom koná.
• Zarámuje každý z obrazov, zmenší ho a poskladá z nich maličký album. Asi tak veľkosti obilného zrnka.
• Poďakuje mozgu, že ho na ranu znova upozornil. Zároveň mu album vráti a pokarhá ho v duchu prstom: "Takéto obrazy si strč za klobúk!"
• Vytvorí nové obrazy. Obraz seba v lekárni, ako si od zvodnej mladej magistry pýta dezinfekčný roztok. Obraz seba v obývačke. Sedí pohodlne usadený vo foteli, z reproduktorov sa rinie rytmická hudba. On si do rytmu kvapká liečivý nektár na palec. Skončí obrazom vyliečenej ruky, ktorá zviera tenisovú raketu po vyhranom zápase.
Mozog je dnes ale vo vrcholne pesimistickom rozpoložení. Odpovedá obrazmi mokvajúceho palca. Mokvajúcej ruky. Nemocničnej postele, na ktorej leží utrápený Peter. Obrazmi chirurgov, zvierajúcich v rukách nožničky, skalpely, kliešte.
"O. K., ako chceš," odvrkne jeho pán. A v konverzácii pokračuje sériou obrazov:
• Amputovaný palec. Dlaň. Celá ruka až od ramena. Rakva. Náhrobný kameň. Pod kameňom leží Petrova duša a usmieva sa. Nad náhrobkom sa vznášajú tie najkrajšie obrazy z Petrovho života. Milovaní ľudia, obľúbené jedlá, zážitky z dovoleniek, scény s odovzdávaním diplomov, milostné scény . Jedna z nich s mladou, švárnou lekárničkou. Vo vzduchu znie anjelská hudba. Na náhrobku sa skvie zlatý nápis: "Stálo za to žiť!"
"Aaaaha!" povie si Petrov mozog. "Už som pochopil."
Album radostnej sebadôvery
V albume radostnej sebadôvery nájdeme obrazy, poprípade predmety, na ktoré sa dívame radi. Také, ktoré nám pripomínajú významné chvíle nášho života. Môžu v ňom byť fotografie obľúbených miest a milovaných ľudí, naša prvá báseň. Účet z pizzerie v Ríme, ďakovný list od Zväzu požiarnikov. Fotokópia diplomu či medaily, trieska z našej prvej gitary, vylisovaný špak z našej poslednej cigarety.
Album je určený pre tú časť mozgu, ktorá je zodpovedná za pocity. Čím sa jej zavďačíme? Má rada farby. Uprednostňuje obrazy konkrétnych ľudí a vecí pred abstraktnými symbolmi. Na príjemné spomienky reaguje okamžite. Album radostnej sebadôvery dáva nášmu mozgu najavo, na aké obrazy sa najradšej dívame, aké zážitky a spomienky uprednostňujeme.
Kto nám takýto album vyhotoví? Nuž my - ak stojíme o to, aby sme ho mali.
Pre tých, ktorým čítanie nestačí. Pár cvičení na záver
• Náš dojem z okolitého sveta a z nás samotných závisí od spôsobu, akým sa na veci pozeráme. Precvičujte si nové, málo používané pohľady na svet. Pozerajte sa päť minút na dianie okolo vás z hľadiska človeka, ktorý práve vyhral desať miliónov. Alebo nasledujúcu polhodinu trieďte ľudí do dvoch kategórií: Tých "správnych", tentoraz to budú tí, ktorí majú pravé plece vystrčené vyššie ako ľavé, a ostatných - "bezcenný zvyšok populácie".
• Vyberte si sedem najkrajších obrazov-scén, ktoré ste zažili vo svojom živote, poprípade počas posledného roka či posledného týždňa. Poznačte si ich na papier. Každú scénu prehrajte vášmu mozgu aspoň trikrát. V duchu obrazy komentujte nadšeným tónom: "Vidíš, to je ono! Toto sa mi páči." "Skvelé!" "Sila, čo?"
• Vytvorte si vlastnú obdobu albumu sebadôvery. Alebo upravte okolie tak, aby podporovalo vašu sebadôveru. Nalepte pod zrkadlo nápis "Tvoj najlepší priateľ". Umiestnite na svojom pracovnom stole ceduľku: "Pamätné miesto. Tu pracuje môj živiteľ." Vymýšľajte, tvorte, zabávajte sa!

Textová Inzercia

Fresh - pre zdravie zamestnancov.

Služba pre firmy, ktorým záleží na zdraví svojich zamestnancov. Objednajte hneď!

Máte problém s erekciou?

Erexus vyrieši váš problém! Náhrada liekov založená na prírodnej receptúre bez lekárskeho predpisu s extra silou!

Správca siete - SANDING

Správa firemných počitačov. Bratislava a okolie.

Zaujalo Ťa niečo? Zostaňme v kontakte!

Registruj sa na fóre a dostávaj emaily o nových príspevkoch v témach, ktoré Ťa zaujímajú.

Chcem sa registrovať

Prihlás sa k odberu noviniek a zaujímavých článkov

Zdravá sebadôvera - aj vy sa to môžte naučiť! :) - Fórum - ZDRAVIE.sk