Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Vápnik a vitamín D: To správne plus pre vaše zdravie

Vápnik a vitamín D sú nevyhnutné na budovanie pevných, hustých kostí v detstve, ale taktiež na to, aby ste ich udržali silné a zdravé aj s pribúdajúcimi rokmi. Mnoho ľudí netuší, aké dôležité tieto základné zložky potravy sú, a preto im nevenujú dostatočnú pozornosť. Zaradiť ich do každodenného jedálnička je pritom úplne jednoduché.
vitamin d a vapnik

Zdroj: Shutterstock.com

Ako tieto životne dôležité látky získať?

Existuje množstvo rôznych potravín, ktoré vám zabezpečia príjem vápnika, no je všeobecne známe, že tým najlepším zdrojom je mlieko a výrobky z neho. Našťastie, sú už aj na našom trhu výrobky, ktoré vám dodajú oba prvky v správnej miere. Skvelým príkladom je Mlieko Plus, ktoré neobsahuje len dávku kalcia, ale aj primerané množstvo vitamínu D. Už 2 poháre Mlieka Plus poskytujú dospelému človeku 100 % ich odporúčaného denného príjmu. Môžete si tak byť istý, že vaše kosti ako aj kosti vašich blízkych budú v tom najlepšom stave.

Čo je vápnik a prečo ho potrebujeme?

Potraviny bohaté na vápnik ako sú mliečne výrobky, ryby, mandle či listová zelenina sú v našich končinách bežne dostupné. Pomáhajú budovať a udržiavať kosti, napomáhajú zrážanlivosti krvi, umožňujú pohyb svalov a tlkot srdca. Kalcium je minerál potrebný pre život, a pritom ho každý deň strácame prostredníctvom pokožky, nechtov, vlasov, potu a podobne. Naše telo si ho ale nedokáže vyrobiť samo, preto ho musíme získavať z každodennej stravy. Ak vo vašom jedálničku chýbajú potraviny obsahujúce vápnik, telo si ho začne vyťahovať z kostí, čo môže viesť až k ich rednutiu.

Koľko vápnika potrebujeme?

ŽENY *

Vek 50 a menej – 1000 mg denne

Vek 51 rokov a viac – 1200 mg denne

MUŽI *

Vek 70 a menej – 1000 mg denne

Vek 71 a starší – 1200 mg denne

dievca s mliekom

Zdroj: Shutterstock.com

Čo je vitamín D a načo ho potrebujeme?

Hlavnou úlohou vitamínu D je jeho schopnosť pomôcť vášmu telu vstrebať kalcium, ktoré ste skonzumovali. Bez neho by sa vápnik z tela vyparil ako mávnutím čarovného prútika. Taktiež ale podporuje funkciu svalov, a teda ak sa chcete vyhnúť zdravotným problémom, nemali by ste jeho príjem podceniť. Získať ho môžete prostredníctvom slnečných lúčov alebo z potravy.

Koľko vitamínu D potrebujeme?

ŽENY A MUŽI *

Vek 50 a menej – 400-800 medzinárodných jednotiek (IU) denne

Vek 50 rokov a viac – 800-1 000 IU denne

*Zdroj: National Osteoporosis Foundation vo Washingtone

Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať