Empatia

Príspevok v téme: Empatia
leky

Ahoj. Dnešná téma je také klišé... Kto je a kto nie je empatický. Založil som ju preto, lebo mám problém byť empatický v situáciách, ktoré si to vyžadujú. Pracujem ako zdravotník a očakáva sa odo mňa určitá forma empatie. Chcel som sa poradiť, ako zdieľať s ťažko chorými ich trápenia a starosti, prípadne ako komunikovať s príbuznými umretého človeka. Myslím si, že je to aj vecou určitého "daru". Nie každý to vie robiť dobre, nie každý vie správne reagovať v týchto ťažkých situáciách. Vidí sa mi, ako by som mal srdce z kameňa a veci plynú akosi okolo mňa, hlboko vo vnútri ma to však hnevá a chcel by som byť viac otvorený a zdielny v takýchto prípadoch. Domnievam sa, že je vhodné poškodeného príbuzného alebo samotného pacienta vyzvať, aby sa vyrozprával z problému, ktorý ho trápi. Či už je to úmrtie blízkej osoby, alebo ťažké ochorenie. Na druhej strane sa mi zdá, akoby som ostal v týchto situáciách cynickým. ďakujem za radu a dúfam, že sa Vám táto téma zapáči.

anjelik

Ľudia si empatiu a vcítenie sa často predstavujú tak, že keď vidia niekoho trápiť sa, je ich povinnosťou ukázať, že sa trápia tiež. To je ale nie to najrozumnejšie, pretože tá bytosť, ktorá sa trápi, má dosť síl na prekonanie vlastného žiaľu, ale keď jej my *doložíme* ešte náš vlastný žiaľ,to už zvládať nemusí. Naoko to môže vážne vyzerať ako cynizmus. Ale jediný spôsob, ako sa dá tomu druhému skutočne pomôcť, je zostať pokojný, čistý v pocitoch, vypočuť si ho, ale zbytočne nereagovať. On dokáže zosnímať náš pokoj a vnútornú radosť a ak si znovu spomenie na to nepríjemné, už tam bude aj náš obraz pokoja a radosti a o to ľahšie sa mu vlastný žiaľ prekoná.:o)
Človek sa skutočne rodí s určitou dávkou empatie a schopnosti vciťovať sa do druhých a závisí to od hĺbky jeho poznania a pochopenia a má celý život na to, aby sa snažil čo najviac sa v tom zdokonaliť. ;o)

llek