Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Sója - alternatívny názor

Sója a deti

Krv kojencov, dojčených sójovými produktami (sója), obsahujú od 13.000 do 12.000 krát viac estrogénovych zložiek, než krv detí dojčených iným mliekom. Kojenci, dojčení exkluzívne zo sóje (sója) formulovaným mliekom, prijmú denne rovnaké množstvo hormónu estrogén, aké sa nachádza v minimálne piatich antikoncepčných tabletách.

Počas prvých mesiacov života novorodeniatka prechádzajú “testosterónovým vzkypením”, počas ktorého sú hladiny testosterónu takmer tak vysoké, ako u dospelých jedincov. Počas tohto obdobia je organizmus dojčaťa mužského pohlavia programovaný tak, že počas puberty začnú prejavovať špecifické mužské charakteristky – nielen vývoj pohlavných orgánov, svalov, hlasiviek, ale aj zmeny v mozgu, ktoré sú špecifické pre mužské pohlavie.

Výskumy na zvieratách preukázali, že fytoestrogény v sóji (sója) sú silnými endokrinnými narušiteľmi. Sójová výživa (sója), ktorý zaplavuje krv dieťaťa ženskými hormónmi, potláčajúcimi testosterón, spôsobuje poruchy vývojových štruktúr u chlapcov, vrátane mentálnej retardácie a hyperaktivity. Kojenci mužského pohlavia, ktorí boli vystavení DES (syntetický estrogén), vykazovali menšiu úroveň vyspelosti. Mladé opice, kŕmené sójovými izoflavónmi (sója), mali o 70% nižšie hodnoty testosterónu, v porovnaní s opicami, kŕmenými iným živočíšnym mliekom (ktoré tiež nie je ideálnou ľudskou stravou).

Takmer 15% bielych a 50% africkoamerických dievčat vykazujú známky puberty, ako vývoj prsníkov a ochlpenia, už pred ôsmym rokom života. Niektoré dievčatá vykazujú známky puberty už v treťom roku. Tento predčasný pohlavný vývoj dievčat je spájaný s konzumovaním sóje a vystavením sa enviromentálnym estrogénom, ako PCBs a DDE.

Príjem fytoestrogénov počas tehotenstva môže mať už aj v malých množstvách nežiadúci vplyv na vývoj plodu a na načasovanie puberty v neskoršom veku.

Sója a jej nebezpečie

Vysoká hladina kyseliny fytinovej (phytic acid) v sóji znižuje asimiláciu vápnika, horčíka, medi, železa a zinku. Túto kyselinu v sóji nie je možné neutralizovať bežným spracovaním, ako je močenie, alebo dlhé a pomalé varenie. Táto potom spôsobuje poruchy vývoja detí. Inhibítory enzýmu tripsín v sóji reagujú s trávením bielkovín a spôsobujú poruchy pankreasu. Zvieratám počas testov inhibítory tripsínu zo sóje spôsobovali spomalený rast.

Sójové fytoestrogény narušujú endokrinné funkcie a spôsobujú neplodnosť a rakovinu prsníka u dospelých žien. Sú tiež antityroidným (napádajú štítnu žľazu) činiteľom, spôsobujú hypotyroidizmus a rakovinu štítnej žľazy.

Analógy vitamínu B12 zo sóje nie sú vstrebané, a preto má telo vyššie požiadavky na vitamin B12.  Sójové jedlá taktiež zvyšujú požiadavky tela na vitamín D. Do sóje sa pridáva toxická náhrada - vitamin D2.

Krehké bielkoviny sú počas vysokotepelného a dlhodobého varenia príliš denaturalizované. Výsledkom teplotného spracovania je formovanie toxického lysinoalanínu a vysoko karcinogenného nitrosamínu. Dochádza tiež k vytváraniu voľnej kyseliny glutamovej, inak MSG, potenciálneho neurotoxínu. Doplňujúce dávky sa pridávajú aj do sójových výrobkov na zakrytie nepríjemnej chuti.

Výrobky zo sóje obsahujú vysoké hladiny hliníka, toxického pre nervový systém a pre obličky.

Fakty a bludy o sóji

Blud: Sója sa ako jedlo používa mnoho tisícročí.
Fakt: Sója je známa mnoho tisícročí, avšak, ako jedlo sa prvýkrát použila až počas dynastie Chou (1134-246 pnl), vtedy, keď sa Činania naučili sóju fermentovať a vyrábať z nej jedlá ako tempeh, nattto, miso a tamari.

Blud: Ázijci konzumujú veľké množstvo sóje
Fakt: Japonci a Číňania skonzumujú denne v priemere len 10 gramov sójového jedla (asi 2 čajové lyžičky). Ázijci konzumujú sóju v malom množstve, ako pochutinu, nie ako náhradu za živočíšne bielkoviny.

Blud: Americká dietetická asociácia (ADA) predsa nepovažuje sóju za nebezpečnú.
Fakt: ADA nikdy neprehlásila, že sója je bezpečná. Vyjadrila sa, že sú štúdie, ktoré hovoria o pozitívach i negatívách sóje. ADA dodáva, že rozsiahlé štúdie nie je možné uskutočniť, a to z etických dôvodov. Prečo asi?

Blud: Moderné sójové výrobky majú rovnaké zdravotný úžitok, ako tradične fermentovaná sója.
Fakt: Najmodernejšie sójové výrobky nie sú fermentované (a tak toxíny nie sú neutralizované) a sú spracované spôsobmi ničiacimi bielkovinu a tvoriacimi toxíny. 

Blud: Sójové výrobky sú zdrojom kompletných bielkovín.
Fakt: Ako aj ostatné strukoviny, aj sója má nedostatok síru obsahujúcich aminokyselín, metyonínu a cystínu. Navyše, moderné spracovanie sóje ničí krehký lysín.

Blud: Fermentované sójové produkty zabezpečia dostatok vitamínu B12vo vegetariánskej strave.
Fakt: Zložku, ktorá je podobná vitamínu B12, telo nedokáže použiť a tak sa nedostatok B12 zvyšuje.

Blud: Sójové formuly sú pre kojencov bezpečné.
Fakt: Jedlá zo sóje obsahujú inhibítory tripsínu, ktoré bránia v trávení bielkovín a rušia pankreatické funkcie. Zvieratá, kŕmené stravou, obsahujúcou inhibítory tripsínu, vykázali poruchy vývoja a poruchy pankreasu. Príjem sóje zvyšuje potrebu vitamínu D, ktorý je potrebný pre budovanie kostí a telesný vývoj. Fytinová kyselina spôsobuje zníženú biodostupnosť železa a zinku, ktoré sú potrebné pre zdravie a vývoj mozgu a nervového systému. Sóji tiež chýba cholesterol, taktiež nevyhnutný pre vývoj mozgu a nervového systému. Vysoké dávky fytoestrogénov v sójových formulách pre kojencov, značne prispievajú k predčasnému sexuálnemu vývoju dievčat a oneskorenému až retardovanému vývoju u chlapcov.

Blud: Sója a sójové jedlá majú preventívny účinok proti osteoporóze.
Fakt: Sója a sójové jedlá spôsobujú nedostatok vápnika a vitamínu D, ktoré sú nevyhnutné pre zdravé kosti. Sú to vápnik zo zeleniny a vitamín D z morských jedál a zo slnka, ktoré majú preventívny účinok proti osteoporóze u Ázijcov, nie sójové jedlá.

Blud: Súčasné sójové výrobky chránia pred mnohými druhmi rakoviny.
Fakt: Okrem iných štúdií, aj britská vláda podala konkluzívnu správu o tom, že niet dôkazov o tom, že sója a sójové výrobky chránia pred rakovinou prsníka a pred inými rakovinami. Naopak, sója môže byť výsledkom zvýšeného rizika vzniku rakoviny.

Blud: Sója chráni pred srdcovými chorobami.
Fakt: U niektorých ľudí môže konzumácia sóje znížiť hladiny cholesterolu. Avšak, nie je pravdepodobné, aby sa znížením cholesterolu týmto spôsobom, zabránilo srdcovým chorobám.

Blud: Sójové estrogény (izoflavóny) sú prospešné.
Fakt: Sójové izoflavóny sú fytoendokrinnými narušiteľmi. Môžu zabraňovať ovulácii a stimulovať rast rakovinových buniek. Už konzumácia tak malého množstva, ako 30 gramov denne (4 čajové lyžičky), môže spôsobiť hypotyroidizmus (zníženie funkcie štítnej žľazy) sprevádzaný príznakmi letargie, zápchy, priberania na váhe a únavy.

Blud: Sója a výrobky sú bezpečné a užitočné pre ženy v postmenopauzálnom období.
Fakt: Jedlá zo sóje môžu stimulovať rast na estrogéne závislých nádorov a znižujú funkciu štítnej žľazy. Znížená funkcia štítnej žľazy je spojená s ťažkosťami  v období menopauzy.

Blud: Fytoestrogény v sóji môžu podporiť duševnú výkonnosť.
Fakt: Nedávna štúdia zistila, že ženy s najvyššími hladinami estrogénu v krvi, mali najviac znížené kognitívne funkcie. Konzumácia tofu u japonských Američanov v strednom veku je spojená so zvýšeným výskytom Alzheimerovej choroby v neskoršom veku.

Blud: Sójove izoflavóny a izolovaná sójová bielkovina, majú štatút GRAS (Generally recognised as Safe – Všeobecne považované za bezpečné).
Fakt: Archer Daniels Midland (ADM), najväčší svetový pestovateľ sóje, nedávno stiahol svoju žiadosť na FDA (Food and Drug Administration – Úrad pre kontrolu potravín a liečív) o štatút GRAS pre sójové izoflavóny, keďže rástli protesty z vedeckých kruhov. FDA nikdy neudelila štatút GRAS sójovým izolovaným bielkovinám, kvôli obavám z prítomnosti toxínov a karcinogénov v spracovanej sóji.

Blud: Sója podporuje sexuálny život.
Fakt: Početné štúdie vykonané na zvieratách potvrdili, že sója spôsobuje neplodnosť. Keďže znižuje hladinu testosterónu. Japonské ženy dávajú svojím mužom jesť väčšie množstvo tofu, ak chcú znížiť ich sexuchtivosť.

Blud: Pestovanie sóje je pre prostredie bezpečné.
Fakt: Väčšina sóje v USA a v iných krajinách, je geneticky modifikovaná z toho dôvodu, aby farmári mohli používať veľké množstvá herbicídov.

Blud: Pestovanie sóje je ekonomicky prospešné pre rozvojové krajiny.
Fakt: V krajinách tretieho sveta bola tradičná úroda nahradená sójou, pestovanou medzinárodnými korporáciami, čo prenieslo zisk z lokálnych farmárov na tieto firmy.

Poznámka Kampane za pravdu v medicíne

Mnohé roky výživová medicína odporúčala sóju ako zdravú náhradu kravského mlieka. Po mnohých zisteniach o účinkoch sóje sa však od podobných odporúčaní začala metabolická medicína dištancovať. Avšak, ešte stále existuje skupina lekárov, výživových sestier a zástancov, ktorí sóju tvrdohlavo odporúčajú, skrývajúc hlavu do piesku a ignorujúc závažné varovania o rizikách sóji. Preto, ak viete o jednotlivcoch, alebo skupinách, propagujúcich sóju, upozornite ich na tieto fakty a bludy o sóji a vyzvite ich, aby si danú tému pozorne preštudovali.

Ďalšie články o tejto tématike si môžete prečítať TU.

100 vedeckých dôkazov o škodlivosti sóje

Priložený materiál je súbor zdrojov autora a podľa neho, tiež podporou obsahu článku o sóji. Podnetom k vygenerovaniu tohto materiálu bol záujem návštevníkov fóra o informácie týkajúce sa zdrojov.

Autor bol taktiež oboznamený s informáciou od čitateľov, že lekári popierajú existenciu odborného materiálu, ktorý by pojednával o nebezpečenstve sóji. Tento podnet od čitateľov bol daľším impulzom k vytvoreniu priloženého materiálu, ktorý má podporiť autorove výroky.

Kedže ide o viac ako 100 štúdií v cudzom jazyku (AJ), bohužial z časovej náročnosti nie je v silách redakcie dodaný materiál prekladať.

Ďakujeme za pochopenie.

Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať

TerezaV

Mohl by mi prosím autor textu napsat, z jakých konkrétně studií vychází? Zajímají mě zejména data vycházející ze studia lidských (nikoliv mimolidských) pacientů?

Pokud vím, tak dvě porce soji denně (i nefermentované) jsou naprosto bezpečné

soucitne.cz

Textová Inzercia

Silvestrovské MEGA pobyty v Dudinciach

Užite si posledné dni v roku 2016 v hoteli HVIEZDA***

Len jeden klik ku zdraviu

Vždy individuálny prístup k liečbe chorôb vášho tela. Fyzioterapia, rehabilitácia, vnútorné lekárstvo, rodinný lekár.

Získajte svoj červený hrnček

Pozrite si našu ponuku a do piatich dní ho máte doma.

Prihlás sa k odberu noviniek a zaujímavých článkov

Sója - alternatívny názor - ZDRAVIE.sk