Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Vápnik (Calcium Ca)

Medzi minerálne látky dôležité pre ľudský orgazmus patrí i vápnik, ktorý sa nachádza najmä v mlieku a mliečnych výrobkoch. Je základom pre zuby a kosti, a preto jeho nedostatok v tele môže spôsobovať rôzne problémy.
Mliečne výrobky s vápnikom

Vápnik je jedným z najdôležitejších minerálov v tele. .Je základom zubov a kostí Je nenahraditeľný pre funkciu buniek, svalové sťahy, prenos nervových impulzov a zrážanie krvi. Dôležitým zdrojom vápniku sú mlieko a mliečne výrobky vrátane syrov. Nedostatok vápniku môže mať za následok poruchu rastu kostí.

Vápnik, ako minerálny prvok, je okrem výskytu v kostiach a zuboch súčasťou membrány buniek tela a ovplyvňuje mnohé metabolické procesy. Vápnika je v tele najviac zo všetkých minerálnych látok. Látkovú výmenu vápnika riadia prištítne telieska nasledovne: keď je ho v tele málo, dostáva sa krátkodobo do krvi z kostí a v črevách sa zníži jeho vylučovanie z tela von. Množstvo vápnika v krvi ovplyvňuje, ktoré látky sa dostanú do vnútra bunky a ktoré von.

5 potravín, ktoré rýchlejšie hoja zlomené kosti
 

Koľko vápnika je v ľudskom tele?

Čo do množstva, je najvýznamnejším minerálom ľudského tela (2 % celkovej hmotnosti tela). Vápnik je minerálny prvok,  tzv. extracelulárny katión.
U dospelého 70 kilového človeka sa nachádza asi 1,2 kg vápnika v tele. 99 % z tohto množstva sa využíva na stavbu kostí a zubov, pričom množstvo vápnika súvisí s ich tvrdosťou. Zvyšné množstvo vápnika má nezastupiteľné biochemické funkcie.
 

Aká je jeho biochemická funkcia:

  • spolu s horčíkom a fosforom je základným stavebným prvkom kostry a zubov
  • hladinu vápniku je regulovaná hormónmi parathormónom, 1,25-dihydrocholekalciferólom a kalcitóninom
  • hormóny účinkujú v črevách, kostiach a ľadvinách
  • dôležitý je pre bunky nervovej sústavy, kde sa zúčastňuje pri prenose vzruchov
  • taktiež napomáha udržiavať srdcový rytmus
  • v procese zrážania krvi je využívaný pri aktivácii
  • je dôležitý pre udržiavanie selektívnej priepustnosti membrán
     

V akých surovinách sa nachádza vápnik?

  • 85 % vápnika v bežnej strave pochádza z mlieka a mliečnych výrobkov, najmä zo syrov (najmä syr parmezán), kel, špenát
  • ďalej sa vápnik nachádza: v žĺtkoch, šošovici, fazuli, orechoch, figách, karfiole
     
Mliečne výrobky a potraviny

Koľko vápnika potrebuje človek?

Odporúčané denné množstvo (RDA) podľa smernice Európskej únie z roku 1990 pre príjem potravinami (muži a ženy nad 18 rokov): 800 mg/deň

  • Ženy počas tehotenstva a počas kojenia: 1,2 g denne
  • Deti do 1 roku: 360 – 540 mg denne
  • Deti od 1 roku do 18 rokov: 0,8 - 1,2 g denne
     

Na čo si treba dať pozor?

Stanovenie dennej dávky vápnika je komplikované, nakoľko sa vápnik z kostí môže kedykoľvek uvoľniť.

  • najvyššia úroveň príjmu bez pozorovaných nežiadúcich príhod: 4-5 g/deň
  • tlmí vstrebávanie železa a tetracyklínu
  • miera príjmu vápnika je individuálna v závislosti od mnohých faktorov, ako sú podnebie, diéta, životný štýl, no nemala by byť menšia než 400 mg denne
  • pri nedostatku vitamínu D dochádza k poruchám vstrebávania vápnika
  • pri niektorých poruchách je zvýšený výskyt vápnika v moči (hyperkalciuria)
     

Vápnik sa nesmie podávať pri:

  • zníženej funkcii ľadvín
  • zvýšenej hladine vápniku v krvi
  • predávkovaní vitamínom D
     

Rizikové skupiny

Kosť
  • deti, dospievajúci, starší ľudia (znížené vstrebávanie vápniku)
  • tehotenstvo, kojenie
  • užívanie liekov (preháňadlá, tetracyklíny, antacidá)
  • vysoký príjem fosforu (malinovky, omáčky) a živočíšnych bielkovín (dochádza k okysleniu vnútorného prostredia - vápnik telo používa na neutralizáciu kyslosti), voľné mastné kyseliny (tvorba rozpustných komplexov s vápnikom), čaj, špenát, rebarbora
  • menopauza
  • akútny zápal slinivky brušnej
  • porucha vstrebávania (Crohnova choroba)
  • nedostatok vitamínu D (najmä starší ľudia)
     

Aké sú príznaky pri nedostatku vápnika?

Väčšina kostnej hmoty sa vytvára do 20. roku, po 35. roku sa znižuje množstvo kostnej hmoty.

  • porucha zrážania krvi
  • únava
  • podráždenosť
  • pri poruchách prištítnych teliesok (hyperparathyreoze) sú zvýšené hladiny vápnika v moči a pochádza to z odvápňovania kostí, dehydratácie a zahustenia krvi
  • pri osteoporóze - rednutí kostí, z dôvodov príjmu veľkého množstva bielkovín, spojený s nízkym príjmom vápnika
  • krivica (rachitis) - je porucha vápenatenia kostí a je spôsobená nízkym obsahom vitamínu D v tele
  • renálna rachitis - vzniká pri nedostatočnom vstrebávaní vápnika a má dedičný podklad
  • pokles vápnika v sére, na základe jeho zvýšenej straty močom
     

Aké sú príznaky predávkovania sa?

  • vysoké dávky počas dlhých období môžu viesť k zápche alebo hnačke
  • hyperkalcémia (vysoká koncentrácia vápniku v krvi) len v spojení s vysokými dávkami vitamínu D


Nadmerný príjem vápnika je nebezpečný:

  • pre ľudí, ktorí majú sklon k tvorbe ľadvinových kameňov
  • pri liečbe žalúdočných vredov
  • pri užívaní niektorých liekov (preto vždy prečítajte príbalový leták k liekom, ktoré užívate)


Prečítajte si aj: 5 potravín, ktoré rýchlejšie hoja zlomené kosti

Literatúra:

  • Institute of Medicine, Dietary Reference Intakes, National Academy Press, 1997
  • Pschyrembel. Wörterbuch der Naturheilkunde, de Gruyter, 2000
  • Gröber U. Orthomolekulare Medizin, Wiss. Verl. Ges., 2000
  • Biesalski H K. Ernährungsmedizin, Thieme, 1999
  • RDA. National Academy Press, 1989
  • Beck L. The Complete Idiot's Guide to Total Nutrition for Canadians, 2000
  • Rodwell Williams S. Nutrition and Diet Therapy, 1993
  • Combs G G. The Vitamins, 1992
  • Dušan Dobrota a kol.: Lekárska miochémia, Osveta, 2012, str. 534-535
  • Hopfenzitzová Petra: Minerálne látky, aby sme boli fit, Média klub, 1999, str. 11-12
  • Harper.A.Harold: Přehled fyziologické chémie, Avicenum, 1977, str. 465-467
Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať

kika366

Ahojte,
kedže mam alergiu na mlieko a mliečne výrobky, tak som sa snažim vapnik doplnať rôznymi alternatívami.
Hlavne jem viacej mandli, pripadne iných orieškov. Dalej pravidelne pijem Gemerku, tak pohar denne. Jej pravidelné pitie vhodne dopĺňa dennú potrebu životne dôležitých
minerálov vápnika a magnézia, v optimálnom pomere 3:1 Ca:Mg. Magnézium pôsobí antistresovo, povzbudivo a má regeneračné účinky, čím oddiaľuje proces starnutia.
Vápnik je nevyhnutný pre vývoj a spevnenie kostí a zubov a napomáha vstrebávaniu magnézia do tela. Gemerka je este k tomu aj bohatá na hydrogénuhličitany, čím bojuje proti prekysleniu a zlepšuje metabolizmus.

Textová Inzercia

SLIM Men od Sensilabu

30-dňový program s výživovými doplnkami, receptami na zdravú diétu a návodom na cvičenia.

Získajte svoj červený hrnček

Pozrite si našu ponuku a do piatich dní ho máte doma.