Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

5 tipov pre tréning imunity od Anastasie Kuzminovej

Imunita je obranyschopnosť organizmu. Imunitný systém má za úlohu rozlišovať čo je pre nás škodlivé, a čo je bezpečné. A musí sa to s našou pomocou naučiť!

nasta1 Zdroj foto: Anastasia Kuzminová

„Imunitný tréning je pre našu rodinu v prvom rade otázka správneho stravovacieho a denného režimu,“ hovorí Anastasia Kuzminová. „Som zvyknutá na pravidelnosť a disciplinovanosť a vediem k tomu aj deti. Základom je predovšetkým prevencia a celoročná starostlivosť vo forme správnej stravy, vychádzok a otužovania.“

A päť odporúčaní, čo dodržiavať?

1. Pobyt a pohyb vonku

„Pokiaľ sa dá denne aspoň 2 – 3 hodiny. Ani zima, ani dážď nie sú dôvod vynechať pohyb, stačí sa správne obliecť.“ hovorí naša úspešná športovkyňa.

2. Správna strava

„Zelenina, ovocie, obilniny, mäso, tuky, vajcia, čiže to, čo sa správne volá zdravá strava. Ak môžete, vynechajte sladkosti a radšej dajte prednosť ovociu. A povedzte to aj babičkám, nech radšej donesú deťom jablká ako cukríky.“

3. Mliečna zložka

„Dojčenie je pri najmenších deťoch základ. Neskôr sme prešli na batoľacie mlieka a kaše Nutrilon*, lebo podporujú imunitu. A ja imunitu považujem za základ zdravia.“

Žltý slon - Imunitný tréning Zdroj foto: Anastasia Kuzminová

4. Otužovanie a spánok

„Otužovanie je pre mňa od detstva základ športovej prípravy. Učím deti spať pri otvorenom okne aj v chladnejších mesiacoch. Spánok je dôležitý,“ hovorí Nasťa.

5. Primeraná hygiena

„Nepreháňajte to so sterilitou, dieťa vyrastajúce v prehnanej čistote nie je zdravšie, ako sa mnohé mamičky mylne domnievajú. Naopak, čím častejšie sa dieťa stretáva s vonkajšími antigénmi, tým lepší má tréning imunity,“ dodáva Anastasia.

Môžeme aj imunitný systém trénovať?

Až 70 % imunitného systému, sa nachádza v črevách, črevná mikroflóra je dôležitá pre rozvoj zdravého imunitného systému. To vieme ovplyvňovať stravou a vďaka tomu môžeme svoju imunitu aj vhodne trénovať. Imunitný systém sa začína sa formovať už v tele matky, pričom prvý veľký nápor zažíva pri pôrode.

„Imunitný systém je sofistikovaný komplex buniek,“ hovorí popredný slovenský imunológ, alergológ a pediater, doc. MUDr. Miloš Jeseňák, PhD., MBA. „Hlavnou úlohou imunitného systému je rozoznať vlastné a cudzie bunky, tkanivá alebo chemické látky. Imunitný systém sa skladá z dvoch zložiek: nešpecifickej imunity, ktorá je vrodená a získanej, špecifickej imunity.“

Počas prvého roka života prechádza imunitný systém vývojom, formuje sa a ešte aj v jednom roku má stále len polovicu potrebného množstva protilátok v porovnaní so zdravým dospelým. Pre správne formovanie systému je dôležité prijímať najprv materské mlieko, ktoré obsahuje primerané množstvo výživných látok a v ideálnom zložení: bielkoviny, tuky a sacharidy, ďalej vitamíny, minerálne látky, LCP mastné kyseliny (omega 3 mastné kyseliny) a oligosacharidy (typ vlákniny) potrebné pre výživu črevnej mikroflóry. V prípade, že mamička nemôže dojčiť, mala by voliť také mliečne formuly, ktoré tieto zložky obsahujú.

Žltý slon - Imunitný tréning Zdroj foto: Shutterstock.com

S postupným prechodom na veku primeranú stravu treba dbať aj na to, aby dieťa dostávalo všetky živiny potrebné pre dozrievanie imunitného systému.

Imunitný tréning je cielené posilňovanie imunity, ktoré je založené práve na optimistickom a zdravom prístupe k životu. Netreba pritom zachádzať do extrémov, len sa držať osvedčených rád lekárskych odborníkov – teda pravidelný režim, pohyb, dodržiavanie primeranej hygieny, dostatok spánku a zdravá, pestrá a vyvážená strava.

Imunitný pochod

Náš imunitný systém sa vyvíja počas celého nášho života, ale najdôležitejšiu etapu predstavuje obdobie prvých troch rokov. Toto obdobie sa nazýva aj imunitný pochod:

1. etapa: 0 – 4 mesiace

Prvotná stimulácia imunity novorodenca sa začína hneď pri pôrode. Detský imunitný systém sa kolonizuje baktériami od matky, na ktoré má protilátky ešte z pobytu v brušku. Veľký vplyv na posilňovanie imunity má počiatočné dojčenie.

2. etapa: 4 – 6 mesiacov

Imunita získaná od matky postupne ustupuje a dieťa si formuje základy svojho vlastného obranného mechanizmu, aj keď vlastná tvorba protilátok v tomto období ešte nie je dostatočná. Keďže imunitný systém sídli zo 70 % v črevách, je najdôležitejším zdrojom pre jeho rozvoj materské mlieko.

Žltý slon - Imunitný tréning Zdroj foto: Shutterstock.com

6 – 12 mesiacov

Trénovanie nezrelej imunity pokračuje, s prvými príkrmami nastáva aj prvá veľká záťaž na spoznávanie úplne nových látok a podnetov. Strava by mala byť bohatá na vitamíny a stopové prvky. Dieťa má mať v tomto období už pravidelný režim s dostatkom spánku a pohybu na čerstvom vzduchu.

12 – 24 mesiacov

Imunitný systém sa naďalej trénuje, batoľa sa stretáva so stále väčším počtom podnetov a situácií. Vývoj imunitného systému teda pokračuje ďalej aj po 1. roku života, a strava dieťatka by aj v batoľacom veku mala byť primeraná jeho špecifickým výživovým potrebám.

24 + mesiacov

V tomto období prichádza ku stále sa zvyšujúcim kontaktom s okolím, kolektívom a inými podnetmi, ktoré predstavujú prirodzenú záťaž pre imunitný systém. Strava a mliečna výživa bohatá na vitamíny A, C a D prispievajú k správnej funkcii a trénovaniu imunity.

Žltý slon - Imunitný tréning Zdroj foto: Shutterstock.com


** Nutrilon obsahuje vitamíny A,C a D prispievajúce k správnej funkcii imunitného systému. Potravina na osobitné výživové účely. Spôsob použitia a ďalšie informácie na obaloch.

Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať

partagnan0

Voľakedy sme ani netušili čo sú omega 3 mastné kyseliny, pečené zemiaky sme jedli priamo z ohňa aj so sadzami. A nebolo nám nič.
Pamätám sa keď som mal tri roky najviac mi chutila slanina a cibuľa. Dnes sú mamičky zhrozené: dieťa a slaninu, čo ste šiši?

STANKA122

Súhlasím. Myslím si, že aj tie éčka, aby potraviny vydržali čo najdlhšie, robia svoje.
A málo pohybu. My sme nemali kedysi PC ani mobily, cez prázdniny nás starkí alebo rodičia vídavali len pri raňajkách, obede a večeri :-)
Ani dážď nás neodradil. loptové hry, bicykel, lozenie po stromoch, dobrá bašta pri zbere zemiačkov - najchutnejšie tie rovno z pahreby..Júj, to boli krásne a najmä zdravé časy :-)