Diabetici by sa mali pred cestovaním a dovolenkou pripraviť

Čas dovolenky je ideálny na lepšie spoznanie diabetu, vplyvu stravy a pohybu na hladiny cukru v krvi. Aby dovolenka prebehla bez problémov, je potrebné vopred si ju naplánovať.

Prvoradá je bezpečnosť

Pri plánovaní dovolenky je potrebné vedieť podrobnosti o mieste pobytu, ako sú teplotné pomery v mieste dovolenky, preverenie možností uchovávania inzulínu, možnosti stravovania a osobnej hygieny, či lekárskeho ošetrenia. Pred dovolenkou si spočítajte si dávku inzulínu a liekov. Odporúča sa vziať si so sebou viac liekov a aj testovacích prúžkov pre prípad ich poškodenia. Nezabudnite tiež na povinné alebo odporúčanie očkovanie pred vycestovaním!

Niektoré letecké spoločnosti poskytujú diabetickú stravu, objednajte si ju vopred.

Pokiaľ diabetik cestuje autom, mal by myslieť na základné pravidlo - pacient nemôže ohrozovať seba a ani iných účastníkov cestnej dopravy. Diabetik musí poznať príznaky hypoglykémie, musí ju vedieť zvládnuť a predovšetkým jej musí predchádzať. Pacient, ktorý si neuvedomuje hypoglykémiu, nesmie šoférovať. Aby bola jazda bezpečná, odporúča sa pred začiatkom jazdy a potom každú hodinu samokontrola cukru v krvi.

Pri ceste na krátku vzdialenosť je potrebné dodržiavať bežné odporúčania lekára ohľadom životného štýlu, stravy či užívania liekov. Je dôležité mať lieky, inzulín ako aj náhradný inzulín, inzulínové pero, glukomer a aj prúžky vždy pri sebe, nevystavovať ich priamemu slnečnému žiareniu alebo v zimnom období mrazu.

Strava ako zdroj energie

Počas pobytu je dôležité dodržiavať denný režim diabetika, nezabúdať na lieky, oddych, pohyb, ale aj vhodný jedálny lístok. Vhodné je podávať jedlo 6-krát denne. Rozloženie jedál do viacerých dávok totiž vedie k nižšiemu výkyvu glykémie po jedle. Predpokladom správneho stravovania sú dobré znalosti pacienta o obsahu sacharidov v jednotlivých potravinách a glykemickom indexe potravín. Pre diabetika je vhodná strava s nízkym glykemickým indexom - celozrnné pečivo, celozrnná ryža, strukoviny, celé zemiaky, zelenina. Potraviny s vysokým glykemickým indexom sa rýchlo rozkladajú a v podobe glukózy sa dostávajú vo väčšom množstve a naraz do krvného riečiska. Ak bunky nepotrebujú všetku glukózu ako zdroj energie, je nadbytočná glukóza pomocou inzulínu uložená vo forme tuku do tukových buniek.

Potraviny s nižším glykemickým indexom sa trávia pomalšie a postupne. Nezvyšujú rýchlo a prudko hladinu krvného cukru a bunky ich postupne využijú ako zdroj energie.

Jediná vec, ktorú potrebujete vedieť

Na riziká či ďalšie zdravotné komplikácie, ktoré prináša cukrovka, upozorňuje aj kampaň #OneThing alebo jediná vec, ktorú potrebujete vedieť. Kampaň kladie dôraz na zvýšené kardiovaskulárne riziko u pacientov s diabetom II. typu a upozorňuje na každoročne vzrastajúci počet nových pacientov s touto diagnózou. Prostredníctvom instagramového konta @sdia.sk sa povedomie o ochorení zvyšuje netradičným spôsobom. Kampaň pôsobí nielen na potenciálne ohrozené skupiny ľudí, aby nezabúdali na pravidelné kontroly a liečbu, ale aj na mladšie generácie, ktoré vyzýva k zvýšenému záujmu, napríklad o zdravie svojich rodičov. Na riziká cukrovky v spojení s možnými kardiovaskulárnymi ochoreniami a inými srdcovými komplikáciami upozorňujú prostredníctvom instagramu a kampane #OneThing aj známe osobnosti, herci, speváci či moderátori.


Viac informácií o ochorení a projekte sa dozviete na internetovej stránke www.sdia.sk.