Jeseň je tu. Pozor na oslabenie imunity!

Určite sa zhodneme, že práve jeseň patrí k obdobiam, kedy náš imunitný systém dostáva zabrať. Tento rok sa ohlásila vo veľkom štýle a prišla o čosi skôr ako sa očakával jej oficiálny príchod. Zmeny teplôt, veterné počasie, častý výskyt dažďov, zmenšenie pestrosti ovocia a zeleniny, to všetko pôsobí na našu imunitu. Okrem iného noc trvá dlhšie než deň, čo vedie k zmenám v hormonálnom systéme a tým sa znižuje výkonnosť imunitného systému. „Pravá“ zima nás ešte len čaká, práve preto by sme sa na ňu mali dostatočne a najmä v predstihu pripraviť. Ako? Takto!

Doprajte si dostatočný spánok a oddych

Spánok je pre náš život dôležitý rovnako ako vzduch či voda. Práve počas spánku sa regeneruje nielen náš organizmu, ale aj myseľ. Okrem únavy, nesústredenosti, zníženej výkonnosti si môžete touto neduhou privodiť aj vznik srdcových ochorení ako i vážnejších ochorení (cukrovku či obezitu). Počúvajte prejavy svojho tela a doprajte mu viac oddychu, pohody, relaxu a spánku.

Prevenciou proti zdravotným problémom

„Nezanedbať prevenciu a podporiť imunitu,“ radí gynekológ MUDr. Španka a dopĺňa: „jeseň a zima sú charakteristické nielen chrípkovými ochoreniami a nádchami, ale aj častými ženskými problémami, ktoré sú sprevádzané pálením, svrbením a veľmi nepríjemným zapáchajúcim výtokom.“

Najčastejšou príčinou uvedených problémov je tzv. bakteriálna vaginóza, pri ktorej dochádza k zníženiu množstva prospešných lactobacilov a premnožením škodlivých baktérií. Bakteriálna vaginóza postihuje ženy v každom veku, obzvlášť nebezpečná je pre tehotné ženy, pretože im môže spôsobiť predčasný odtok plodovej vody, predčasný pôrod, či nízku pôrodnú hmotnosť dieťaťa. Je dôležité dbať na prevenciu a udržiavanie správneho (kyslého) pH intímneho prostredia, najmä v zimnom obodobí, pomocou glykogénu, ktorý poskytuje živiny pre laktobacily, podporuje množenie laktobacilov a tým účinne pomáha proti abnormalnému výtoku a nepríjemnému pocitu v pošve. Lactobacily chránia vaginálnu sliznicu pred škodlivými baktériami. Produkujú kyselinu mliečnu, ktorá chráni pred vznikom infekcií. Vynikajúcim riešením je a prvou pomocou pri vyššie spomenutých problémoch je napríklad vaginálny gél Lactofeel.

Nestresujte a smejte sa

Vedeli ste, že aj smiech je dôležitý na podporu imunity? Je to tým, že znižuje hladinu stresových hormónov a zvyšuje hladinu endorfínov a bielych krviniek, ktoré statočne bojujú s infekciou.

„Dlhodobý stres núti naše nadobličky produkovať viac kortikosteroidov potláčajúce funkciu nášho imunitného systému. Preto odporúčam do denného režimu zaradiť činnosti, ktoré nám pomôžu uvoľniť sa ako meditácia, počúvanie hudby, dychové cvičenia alebo iné príjemné koničky majú blahodarný vplyv na našu imunitu,“ radí nutričná poradkyňa Evka Blaho.

Doprajte si pestrú stravu bohatú na vitamíny, minerály a antioxidanty

Ak holdujete nezdravým potravinám s vysokým obsahom cukrov a tukov, niet sa čo čudovať, že je vaša imunita oslabená. Strava bohatá na antioxidanty, vitamíny i probiotiká dokáže významne podporiť imunitu organizmu. Nutričná poradkyňa radí konzumovať:

  • fermentované potraviny bohaté na probiotiká napríklad kvasenú kapustu, mliečne výrobky ako jogurty, acidko či kefír.
  • bobuľovité ovocie, ktoré je bohaté na antioxidanty a vitamín C.
  • hríby, napríklad hliva ustricová, šampiňóny, reishi tie obsahujú betaglukány, ktoré majú imunomodulačné vlastnosti a podporujú tvorbu bielych krviniek
  • batáty – alebo sladké zemiaky obsahujú karotenoidy, vitamíny a minerály, ale hlavne sú bohaté na inulín – vláknina, ktorá slúži ako potrava pre probiotické baktérie.
  • echinaceu – tá má tiež ako hríby imunomodulačné účinky a podporuje tvorbu bielych krviniek

Často nie je možné prijať všetky potrebné množstvá vitamínov, minerálov i antioxidantov, či už kvôli ich znehodnoteniu počas tepelnej úpravy. Aby ste mali 100 % istotu v príjme vyváženého komplexu vitamínov a minerálov, najmä počas tehotenstva a dojčenia, zvoľte výživový doplnok LadeeVita, ktorá je vyváženým komplexom všetkých vitamínov, minerálov, kyseliny listovej a omega 3 mastných kyselín.

Hýbte a poťte sa

„Pravidelný pohyb má protizápalový účinok, zvyšuje prúdenie lymfy a funkciu bielych krviniek,“ upresňuje naturopatka.

Čím viac sa budete hýbať, tým viac naštartujete obranyschopnosť vášho organizmu. Na začiatok stačí 20 minútová prechádzka 3x týždenne alebo si môžete imunitu posilniť milovaním.