Ochrana organizmu v zime – vyhnite sa tak týmto chorobám!

Chrípka, kašeľ alebo nádcha patria k bežnej „zimnej výbave“ mnohých ľudí. Vírusy, ktoré tieto a mnohé ďalšie ochorenia spôsobujú, sa totiž ľahšie množia práve v chladných podmienkach. Okrem toho, ľudia trávia behom zimy menej času vonku a skôr sa zdržiavajú v uzavretých (a veľakrát nevetraných) priestoroch. Ako chrániť svoj organizmus pred najbežnejším zimnými chorobami?
Ochrana organizmu v zime – vyhnite sa tak týmto chorobám!

Zdroj: Pexels.com

Vyhýbajte sa chorým ľuďom

Tip číslo jeden – udržujte si rozumný dištanc od kašľajúcich a kýchajúcich ľudí. Ak čakáte na autobus, prípadne si k vám vo vlaku prisadne niekto, kto kašle či smrká, choďte radšej preč. Horšie je to v prípade, ak sa s chorým človekom stretávate v práci. Každý by si však mal uvedomiť, že najhoršiu fázu chrípky či prechladnutia by mal prečkať doma pod perinou a nie roznášať infekciu medzi svojich známych či spolupracovníkov. Kýchať by sa malo do čistej vreckovky a tá by sa po použití mala ihneď zlikvidovať (prípade oprať). Nekýchajte do rukáva ani ruky, je to nehygienické a môžete tak šíriť nákazu ďalej. Keď už, tak si pri kýchaní priložte k ústam oblasť ruky okolo lakťovej jamky.

Umývajte si ruky – poriadne a často

Ruky sú azda najlepším nosičom rôznych vírusov a nákaz. Odporúčame umývať si ich v zime dvakrát častejšie ako inokedy (ak netrpíte kožnou chorobou, ktorá si vyžaduje zvláštny režim) – najmä ak si počas dňa potrasiete rukou s viacerými ľuďmi. Rizikovou v tomto ohľade môže byť aj práca v kancelárii, kde sa dotýkate vecí, ktorých sa dotýkajú aj vaši kolegovia (kľučky, kanvica v kuchynke, perá, tlačidlá na výťahu a pod.). Pamätajte na to, že baktérie veľmi neobľubujú horúcu vodu – ak je to čo i len trochu možné, dajte jej prednosť pred studenou. A nezabúdajte na mydlo, prirodzene...

Studené pokrmy vymeňte za polievky

Horúce jedlá a nápoje sú v zimnom čase ideálnym pokrmom. Je celkom logické premýšľať o tom čo jeme a pijeme na základe aktuálnej sezóny. Konzumovanie akejkoľvek teplej tekutiny, napríklad hovädzieho vývaru alebo čaju, napomáha zmierniť príznaky chrípky a prechladnutia, uvoľňuje napätý organizmus a stimuluje tok hlienu. Organizmus navyše hydratuje, čo je obzvlášť dôležité v prípade vysokých horúčok. Chladené nápoje a studené jedlá si nechajte na inú fázu roka. Ak varíte čaj, skúste ho ochutiť štipkou zázvoru, škorice či celými klinčekmi a do svojho jedálničku nezabudnite zaradiť hit každej zimnej sezóny – kapustu.

Dbajte na dostatok kvalitného spánku

Sezónne zmeny môžu ovplyvňovať aj kvalitu spánku človeka. A ten je v rámci regenerácie organizmu nenahraditeľná. Mnohí práve v zime trpia nespavosťou, únavou a tzv. „blbou“ náladou. Môže to byť spôsobené aj poklesom hladiny vitamínu D, ktorý na ľudské telo pôsobí ako taký energy-booster. Ak máte problémy so spánkom napríklad preto, že je vám zima, skúste vymeniť svoju prikrývku za hrubšiu, ktorá vás oveľa viac zahreje. Regenerácii vašej telesnej schránky (ale aj duševnej stránky) zase pomôže, ak sa namiesto pozerania televízie budete venovať relaxu – napríklad v podobe uvoľňujúceho sprchovania alebo čítania knihy, na ktorú ste si počas celého roka nenašli čas.

Nezabúdajte na pohyb

Že v zdravom tele je aj zdravý duch, to nie je žiadnym klišé, ale pravdou pravdúcou. Ak doma nechcete zbytočne otvárať okná a púšťať príjemné teplo von, vyjdite von vy; von, ďaleko od vydýchaného, vlhkého vzduchu. Chôdza na čerstvom vzduchu je najjednoduchším a veľmi účinným liekom proti rôznemu spektru neduhov. A nezabúdajte, že neexistuje zlé počasie, ale len zle oblečený chodec.