5 tipov, ako zabrániť bolesti chrbta zo sedavej práce

Drvivá väčšina z nás trávi skoro celý deň pri počítači. Čím ďalej, tým viac ľudí trpí bolesťou chrbtice. Existujú užitočné tipy, ktoré môžete urobiť, aby ste zabránili, zvládli a dokonca sa zbavili bolesti chrbta. Všetko to začína tým, že si uvedomíte, ako sa vaše telo pohybuje. Venujte pozornosť skorým príznakom a vyhľadajte pomoc skôr, ako sa vaša bolesť zhorší.

Mimo pracoviska zlepšite svoju fyzickú zdatnosť, aby ste mohli zvládnuť každodenné činnosti svojej práce. Odporový tréning, ako sú závažia, aerobik s nízkym dopadom a udržiavanie zdravej váhy, prispeje k zvýšeniu vašej sily a vytrvalosti. V neposlednom rade nezabudnite na kvalitný spánok na matraci so správnou podporou chrbtice a krku. Keď spíte, ležíte celé hodiny v rovnakej polohe. Ak vaša chrbtica nie je správne podopretá, prehĺbi to všetky bolesti chrbta. Avšak prejdime ku konkrétnym tipom, ktoré ak budete dodržiavať, vaša bolesť chrbta čoskoro poľaví.

1. Hlavu hore

hlavu hore

Zdroj: Pexels.com

Zamerajte sa na pohyby vašej hlavy – tá by mala byť pri práci zarovnaná v rovine ramien. Vyhnite sa pohybom hlavy vpred.

2. Myš bližšie

myš bližšie

Zdroj: Pexels.com

V ideálnom prípade by mala byť umiestnená hneď vedľa klávesnice, aby vám pri klikaní nepadalo rameno alebo zápästie.

3. Vyberte si stoličku

vyberte si stoličku

Spinalis | Zdroj: súkr.archív

Vyberte si takú stoličku, ktorá umožňuje, že budete počas sedenia aj cvičiť. Ak si neviete rady, skúste stoličku, ktorá má sedák s pružinovým mechanizmom 4. generácie, ktorá vám zabezpečí pohodlné sedenie a zároveň aj prospešné cvičenie pre vašu chrbticu.

Aj Mgr. Dušan Lavrinčík, fyzioterapeut z Centra zdravého sedenia radí: „SpinaliS ako jediná stolička má sedák upevnený na pružine, ktorý sa pohybuje do všetkých strán a tým kopíruje pohyby vášho tela, čo je veľmi prirodzené a príjemné. Sedenie na zdravotných stoličkách SpinaliS má rovnaké účinky ako sedenie na rehabilitačnej lopte, na SpinaliS však oproti lopte môžete sedieť celý deň, pretože sa môžete oprieť o opierku, čo na lopte chýba.“

4. Dýchajte z brucha

dýchajte z brucha

Zdroj: Pexels.com

Pri každom vdýchnutí do brucha premýšľajte o tom, ako pritiahnete pupok k chrbtici. Ten zapája základné svaly a podopiera hornú časť tela.

5. Seďte správne

seďte správne

Spinalis | Zdroj: súkr.archív

Vždy keď si sadnete za pracovný stôl, skúste si spomenúť na nasledujúce body:

  • Vaše nohy by mali byť položené rovno na zemi, ako spodná časť stoličky.
  • Vaše dolné končatiny by mali byť v uhle 90 stupňov.
  • Vaše chodidlá by mali byť vo vodorovnom uhle k dolným končatinám.
  • Chrbát by mal byť v rozmedzí 100 až 135 stupňov vzhľadom na vaše nohy (ak je to možné).
  • Vaše ruky by mali byť blízko vášho tela.
  • Vaše plecia a krk by mali byť uvoľnené.
  • Vaše oči by mali mať možnosť pohodlne sledovať obrazovku bez toho, aby ste museli napínať krk, či ramená.
janicka261

Neviem, či stačí dobrá stolička, ideálne kombinovať s fit loptou alebo ak je možné, tak aj s prácou po stojačky. Ak už robíte za počítačom, väčšinou vás postihne bolesť krížov alebo krku, k tomu stačí pár základných cvikov, napr. rehabklinik.sk Ak toto zanedbáte, za pár rokov, alebo aj mesiacov, máte postarané na pekný prúser.