Ako prežiť hektický pracovný deň pomocou mindfulness

Mindfulness môže pomáhať nielen pri konkrétnych zdravotných problémoch, ale aj v pracovnom prostredí. Mantra neustále sa zvyšujúcich výkonov a všetky ostatné aspekty informačného veku si vyžadujú, aby sme ich dokázali účinne zvládať bez ujmy na psychickom i fyzickom zdraví. Ako však aplikovať princípy mindfulness a ostať zároveň vysoko akčný, výkonný a produktívny? Prinášame vám pár jednoduchých tipov a možnosť naučiť sa to aj v našich kurzoch  Mindfulness MBSR Slovensko.
stres v práci

Zdroj: Pixabay.com

Byť tu a teraz

Mindfulness – všímavosť je o uvedomovaní si prítomného okamihu, o bytí tu a teraz, bez posudzovania. Uvedomujeme si veľmi jasne, čo sa práve teraz deje okolo nás a v nás. Ak práve píšete správu alebo tvoríte report, venujte tomu sto percent vašej pozornosti. Ak myšlienky zabehnú k tomu, ako dnes popoludní pôjdete za šéfom požiadať o zvýšenie platu, všimnite si tieto myšlienky a ako mindful človek sa vráťte späť k rozpísanej správe alebo reportu. Nedajte sa namotať! Píše sa to ľahko, ťažšie realizuje, ale hrdinom sa stávate už v momente, keď si uvedomíte, že sa myseľ túla a dokážete ju jemne vrátiť k písaniu správy, reportu.

Viac zaujímavých článkov i videí v slovenskom jazyku o túlajúcej sa mysli nájdete aj na Mindfulness MBSR Slovensko.

Začnite hneď ráno

Najjednoduchšie, čo môžete pre svoj mindful – všímavý deň v práci urobiť je už to, že si ráno, ležiac ešte v posteli s privretými očami, dáte zo desať hlbokých nádychov a výdychov, ktorým venujete celú svoju pozornosť. Nik si to nemusí všimnúť a môžete si to zopakovať viackrát počas dňa, pred nepríjemným rozhovorom či telefonátom, pred prezentáciou a podobne. Aké jednoduché. A aké ťažké zároveň.

Neváhajte a nastavte si v mobile pripomienku dýchania. A pokojne si aj počas dňa, napríklad v rámci obedňajšej pauzy, pusťte aj dlhšiu meditáciu dychu, ktorú sme pre vás pripravili.

Multitasking? Zabudnite!

Ešte pred pár rokmi bola požiadavka multitaskingu súčasťou takmer každého pracovného inzerátu. Neurovedci zistili, že ľudský mozog nie je uspôsobený na vykonávanie viacerých úloh súčasne, ak opomenieme veľmi jednoduché mechanické činnosti, ktoré si nevyžadujú naše mentálne nasadenie. Napriek tomu je ešte stále veľa ľudí, ktorí „multitaskujú“.

mutitasking

Zdroj: Pixabay.com

Vedci z Ohio State University sa zamerali na študentov, ktorí uviedli, že venovanie sa viacerým činnostiam naraz im dáva pocit vysokej efektivity a produktivity, čo však nie je pravda. Naopak, pri multitaskingu robíme chyby a míňame zbytočne veľa energie. Iné štúdie zistili, že multitasking môže byť u niektorých jedincov návykový.

Venujte sa naplno jednej úlohe, znížite riziko chýb i vyhorenia.  K lepšej schopnosti koncentrácie v dnešnom svete plnom podnetov vám pomôžu aj kurzy, ktoré prináša Mindfulness MBSR Slovensko.

Spomaľte, aby ste mohli zrýchliť

Áno, vďaka spomaleniu sa následne môžete zrýchliť. Predstavte si, že by ste nešli spať niekoľko nocí po sebe. Čo by to urobilo s vaším výkonom či pozornosťou? Aj fungovanie v práci bez efektívneho oddychu mysle, vedie k prudkému zníženiu výkonnosti či totálnemu vyčerpaniu. Na rozdiel od spánku, ktorého potrebujeme aspoň 7 hodín denne, mini cvičenia mindfulness nám zaberú iba pár minút a ak ich dokážeme zopakovať niekoľkokrát denne, pomôžeme najmä svojmu mozgu a jeho schopnosti sústrediť sa a fungovať.

Firmy, najmä tie z oblasti IT, už bežne zriaďujú v rámci svojich priestorov rôzne oddychové a áno, aj meditačné zóny. Hnať sa celý deň ako na pretekoch, multitaskovať a myslieť si, že takto stihnete viac, je už dávno prekonaný omyl. Tí najväčší a najefektívnejší lídri, podnikatelia či manažéri sa pravidelne spomaľujú práve preto, aby dokázali robiť lepšie a vedomejšie rozhodnutia, aby si zachovali chladnú hlavu. Byť večne „busy“ a robiť sto vecí naraz už dnes nie je v móde.

Akceptujte to, čo nedokážete zmeniť

Postoj prijatia je kľúčovým postojom, ktorý si osvojujeme na našich kurzoch Mindfulness MBSR Slovensko. Byť všímavým znamená aj byť schopným prijať prítomný moment taký, aký je, prijať seba takého, aký som. Možno prijať aj veci, ktoré vo svojom zamestnaní neviem zmeniť. Pozor, neznamená to rezignáciu. Znamená to uvedomenie si a prijatie vecí takých, aké práve sú, bez nabaľovania hodnotenia, posudzovania, odporu atď.

Príklad z pracovného prostredia: Predstavte si, že ste prekročili váš rozpočet o niekoľko tisíc EUR. To je fakt, realita. Už sa to stalo. Akonáhle toto dokážete s chladnou hlavou akceptovať (namiesto okamžitého zbesilého odmietania či hľadania vinníka), až potom sa môžete pohnúť ďalej a začať to riešiť. Neschopnosť prijať tento fakt môže viesť k jeho popieraniu (a prepadu do ešte väčšieho mínusu) alebo k vyhýbaniu sa (odkladáte moment, kedy to oznámite), prípadne aj k agresii ( vybúrite sa na svojom tíme, prípadne rozbijete vzťahy). Namiesto toho je omnoho lepšie akceptovať fakt, ktorý nastal a s chladnou hlavou komunikovať o riešení so zainteresovanými, poučiť sa z tejto situácie a ísť ďalej. Je to práve prijatie, ktoré vedie k zmene.

A ešte väčšiu silu ako prijatie má sebaprijatie. Vedieť prijať seba samého so všetkými odtieňmi, silnými i slabými stránkami, úspechmi aj neúspechmi či chybami. Keď akceptujete sami seba, prestane vám energiu odsávať váš vnútorný kritik, dokážete si viac vychutnať svoje úspechy a byť zhovievavejší k svojím nedostatkom. Sebaprijatie – to je kľúč k vášmu osobnému rozvoju a väčšej spokojnosti. Prijatie a sebaprijatie sú základnou výbavou každého človeka, ktorý chce žiť naplnený a spokojný život, pracovný i osobný.

No a celkom na záver – podobne, ako ste to urobili ráno a aj počas dňa, urobte si zo desať hlbokých všímavých nádychov a výdychov, keď si večer ľahnete do postele. Môže to byť krásna bodka za vaším všímavým dňom v práci.