Ako zvládnuť stres počas domácej karantény?

Aktuálna situácia, kedy trávime veľa času doma a izolujem sa, prináša rôzne stresové situácie, ktoré nášmu organizmu vôbec neprospievajú. Hoci sa stresu úplne vyhnúť nedá, môžeme sa naučiť zvládať ho a prežiť tieto dni radostnejšie.
hluk a deti

Zdroj: Pexels.com

Týchto zopár tipov môže pomôcť udržať nervozitu z karantény na uzde. Radí špecialistka na zdravý životný štýl Veronika Hanáková z Nutriadapt Weight Management Clinic.

Pozitívny prístup

Pozitívny prístup prináša so sebou pocit uvedomiť si, že jednoducho existujú udalosti, ktoré nemôžeme ovládať tak, ako by nám to vyhovovalo. Ak si to dokážete uvedomiť, oveľa ľahšie vymeníte agresivitu za asertivitu. Presadzujte svoje postoje a myšlienky či názory tak, aby ste sa nenahnevali, neboli defenzívny alebo úplne pasívny. Vynikajúcimi pomocníkmi sú tieto relaxačné techniky: meditácia, joga alebo tai-chi.

Pravidelne cvičte

Ľudský organizmus oveľa lepšie dokáže bojovať so stresom, keď sa aktívnemu pohybu venujete pravidelne. Stále platí: pohodlné nohy = pohodlná a málo odolná myseľ.

Vyhraďte si čas na relax alebo koníčky

Zabaviť sa môžete aj doma. Presádzajte kvety, upečte zdravý koláč alebo vymyslite deťom hru, ktorá ich zabaví a vy si oddýchnite vo vani. Pestujte v sebe pocity radosti a naplnenia hlavne teraz, keď je sociálny kontakt obmedzenejší.

oddych pri salke caju alebo kavy

Zdroj: Pexels.com

Jedzte zdravo

Vyvážený jedálniček bez denno-denných maškŕt v podobe prázdnych kalórií pomáha telu vyrovnať sa so stresom oveľa efektívnejšie. Ak vám „korona situácia“ poriadne lezie na nervy a máte pocit, že vám pomôže schrúmať balíček chipsov, pokojne to urobte, no slané zemiakové lupienky vymeňte za mrkvu alebo kaleráb. Počas týchto dní si urobte dostatočnú zásobu na dosah ruky a bez výčitiek si na zelenine pochrumkajte.

Prejedanie vedie nielen k váhovému prírastku ale aj k vážnejším ochoreniam ako sú: cukrovka, vysoký tlak ale aj niektorým druhom rakoviny. Zvyknete jesť rýchlo? To môže viesť k prejedaniu, pretože ak nespomalíte, nedoprajete telu uvedomiť si pocit nasýtenia, častejšie zjete oveľa viac ako keby ste jedlo pokrájali na malé kúsky a dôkladne požuli.

Spravujte efektívne svoj čas

Nastavte si limity a neobávajte sa povedať nie všetkým požiadavkám – práve teraz by ste mali spomaliť. Môže spísať si zoznam úloh, ktoré dnes musíte urobiť a nastaviť si priority. Nakoniec zistíte, koľko vecí ste si mohli vyškrtnúť a ostane vám aj čas na oddych.

Nezanedbávajte spánok

To sa naozaj neoplatí, pretože telo potrebuje čas na obnovenie zo stresových situácií. Dopriať si 7 -8 hodín spánku by malo byť pravidlom.

Pozor na svietenie z monitorov rôznych moderných zariadení, ktoré do spálne nepatria. Niektoré posledné štúdie naznačujú, že modré svetlo vyžarujúce z obrazoviek počítačov, telefónov či tabletov môže súvisieť s rakovinou (najmä prsníka a prostaty) ale aj s diabetom, cukrovkou či kardiovaskulárnymi ochoreniami. Pred spaním sa pokúste stíšiť a naladiť sa na spánok, preto si do ruky radšej vezmite knihu.

Pozor na hluk

Hoci hudba má na nás pozitívny dopad, dôležité je uvedomiť si, ako ju počúvame. Ak ste fanúšikom slúchadiel, dbajte na zdravú hlasitosť. Normálna hodnota decibelov pre ľudské ucho by mala byť do 60 decibelov. Skontrolujte si hlasitosť na slúchadlách a neprekračujte odporúčaný limit, tiež by ste slúchadlá mali používať len pár hodín denne. Priveľa hluku ale aj dlhé vystavenie hluku je nielen stresujúce pre telo, no tiež po 75. roku ste vystavený problémom so sluchom alebo ohrozený hluchotou. Strata sluchu v staršom veku je následne spojená s problémami s myslením alebo úbytkom mozgového tkaniva.