Haluxy - estetický a zdravotný problém. Ako sa vyhnúť operácii?

Či sa haluxy u niekoho rozvinú, závisí najmä od genetických predpokladov. Vzniku napomáha časté nosenie nevhodnej úzkej obuvi a topánok na vysokom podpätku. Ďalej možno k mechanickým príčinám zaradiť zranenia. Taktiež sa noha môže zdeformovať dôsledkom niektorých ochorení kĺbovej, svalovej a nervovej sústavy. Zanedbanie v ranných štádiách vedie k výraznému vybočeniu palca a ďalším pridruženým komplikáciám.

Spozornieť by ste mali už pri prvých príznakoch, akými sú pálenie v palci, zapálená koža v jeho okolí, stuhnutosť palca alebo tvoriaci sa výrastok na boku chodidla.

Hallux valgus, resp. vbočený palec, je možné liečiť dvoma spôsobmi: nechirurgicky a chirurgicky.

Nechirurgické spôsoby spomaľujú progres, zmierňujú diskomfort a bolesti. Čiastočne až úplne dokážu zvrátiť stav pri deformite vzniknutej z mechanických príčin.

Operáciu odporúčajú lekári ako posledné riešenie – teda ak napriek opatreniam bolesť pretrváva dlhšie ako jeden rok, prípadne vysoký stupeň deformity spôsobuje stratu rovnováhy, ťažkosti pri chodení, kladivkové prsty (následná deformácia ostatných prstov na nohe) a burzitídu (zápal mazového vačku v blízkosti kĺbu).

Operácia, i opakovaná, je skôr či neskôr jediným riešením pre ľudí s genetickou predispozíciou. Obdobie zotavovania trvá niekoľko týždňov až mesiacov a môže byť dosť bolestivé.

Ktoré opatrenia dokážu účinne zabrániť vzniku vybočených palcov, zmierniť následky a oddialiť alebo úplne vylúčiť operáciu?

Topánky rešpektujúce pôdorys chodidla

V súčasnosti sa čoraz viac ľudí prikláňa k barefoot obuvi, ktorá kopíruje tvar chodidla a v oblasti špičky je dostatočne široká pre voľný pohyb prstov. Oproti bežným topánkam je rozdielov viac.

Avšak ľuďom, ktorí už trpia haluxami, nemusí vyhovovať rovná a tenká podrážka a tiež chýbajúca opora nohy. Bolesť pri chôdzi tak môže byť výraznejšia. Najvhodnejšou alternatívou sú ortopedické topánky na mieru, ktoré vám predpíše lekár.

Ak sa vám podarí nájsť dostatočne širokú a prispôsobivú obuv spomedzi klasických topánok – predsa len, sú cenovo dostupnejšie ako barefoot, a dizajn je atraktívnejší ako v prípade ortopedickej obuvi – dobrú službu vám spravia ortopedické vložky na liečbu haluxov, prípadne rôzne typy bandáží na fixáciu vbočeného palca, gélové chrániče palca alebo korektory oddeľujúce palec od ostatných prstov.

Dámy, podpätok by mal byť širší štvorcový, vysoký nanajvýš tri centimetre.

Udržiavanie zdravej hmotnosti, schudnutie

Sú dve možnosti, ako si udržať primeranú hmotnosť. Jednou je optimálna strava a druhou pravidelný šport. Najúčinnejšia je kombinácia oboch.

Vyššia hmotnosť znamená vyššiu záťaž pre nohy. Na druhej strane, športovať by ste mali rozvážne, aby sa nohy nadmerne nenamáhali práve skrz športovú aktivitu. Kĺby trpia najmä pri nárazovom cvičení.

Vhodné športy pri problémoch s kĺbmi, vrátane haluxov, sú plávanie, bicyklovanie a ľahká turistika. Vyhýbať sa nemusíte ani športom, kde sa používajú tvrdé topánky, ako je napr. lyžovanie.

No asi aj sami prídete na to, že potrebujete špeciálne upravené lyžiarky zohľadňujúce odlišnosť vášho chodidla.

Našťastie, bootfitting (tvarovanie lyžiarok na mieru) dnes už nie je len záležitosťou profesionálnych lyžiarov, ale táto služba je dostupná pre každého lyžiara, ktorý si chce jazdu užiť bezpečne a komfortne.

Dobre padnúce lyžiarky sú z hľadiska bezpečnosti rovnako dôležité, ak nie dôležitejšie, ako samotné lyže.

Masáže, obklady a cviky

Výborné účinky na boľavé kĺby a svaly má konopný olej. Je to jeden z najzdravších olejov určených na vonkajšie i vnútorné použitie.

Preto ho používajte pri masážach, no zaraďte ho aj do svojho jedálnička. Kým si zaobstaráte fľašu konopného oleja, za účelom masáže ho môžete nahradiť bežnejšie dostupným olivovým alebo kokosovým olejom.

Olej mierne zahrejte – stačí šúchaním dlaní - a krúživým intenzívnym pohybom aplikujte cca. 10 minút na boľavé miesto. Odporúčame opakovať tri krát denne.

K okamžitej úľave dochádza vďaka rozprúdeniu krvi. Pri pravidelných masážach sa rast hrče výrazne spomalí. Ak máte v palci a jeho oblasti pocit pálenia, pomáha ľadový obklad.

Rozdrtený a v uteráku zabalený ľad priložte na pokožku. Počkajte kým sa roztopí a po niekoľko minútovej pauze postup ešte dva-tri krát zopakujte.

Jeden z nenáročných cvikov, ktorý môžete vykonávať trebárs v kancelárii pod stolom, je vystieranie či napínanie prstov na nohách, ktoré sa po desiatich sekundách strieda s ich skrčením. Samozrejme, musíte byť vyzutí.

Pred spaním vyskúšajte troj- až sedem minútové cvičenie za pomoci elastického pásu: pás nasaďte na palec pravej a ľavej nohy, zadnú časť chodidiel dajte k sebe a nohy rozťahujte tak, aby sa päty nepohli. Pri pociťovaní bolesti cvičenie skončite skôr.


Mohlo by vás zaujímať:

Je Hallux valgus (vybočený palec) ochorením z vysokých opätkov?

4 cviky na liečbu halluxov