Za hodinu tréningu stratí telo až 400 mg vápnika, nahraďte ho vhodnou formou! Pozor na vápnik by si mali dávať aj tieto povolania

Naše telo potrebuje pre správne fungovanie približne 20 rôznych minerálov. Počas fyzického výkonu, kedy sa jednotlivé procesy v tele zrýchľujú a minerály sa rýchlejšie vstrebávajú a vylučujú z tela prostredníctvom potu a následne aj moču, sa ich potreba ešte zvyšuje. Preto by športovci, ale aj inak fyzicky aktívni ľudia, mali dbať na dostatočný príjem minerálov vo svojej bežnej strave a pitnom režime a nezabudnúť naň ani počas fyzického výkonu.
telo stráca počas športu množstvo vápnika

Zdroj: súkr.archív

Pre činnosť svalov a ich výkon počas pohybu je veľmi dôležitý vápnik. Vďaka fyzickej námahe ho svaly spotrebúvajú vo zvýšenej miere a ak nechceme, aby si ho „vytiahli“ z kostí, je potrebné vápnik priebežne dopĺňať, ideálne v jeho prirodzenej forme.

Minerálne vody bohaté na vápnik, akou je aj Kláštorná Kalcia, dokážu okrem vápnika v dobre využiteľnej forme telu nahradiť aj stratené tekutiny.

Hodina tréningu = strata 3-4 l tekutín a 400 mg vápnika

Straty tekutín a vápnika sú pri aktívnom pohybe vysoké - počas jedného tréningu telo stratí 3-4 l tekutín a až 400 mg vápnika. A to je, pri odporúčanej dennej dávke vápnika 1000 – 1300 mg podľa pohlavia a veku, značná časť.

Problém nastane, ak stratený vápnik športovec nenahradí a dovolí ho svojmu telo čerpať z kostí.

V štúdii, kde sledovali viaceré ukazovatele odbúravania vápnika z kostí pri triatlone zistili, že popíjanie 1-2 litrov minerálnej vody s vyšším obsahom vápnika, je zvlášť vhodné pred aj počas náročnejšieho tréningu.

Prijatý vápnik obmedzí jeho odbúravanie z kostí a minerálna voda nahrádza stratené tekutiny aj ďalšie minerály. Navyše, hydrogénuhličitany, ktoré sú v minerálnej vode prítomné, podporujú udržanie vápnika v organizme.

Minerály by mali byť základom stravy pred aj počas výkonu

Ultrabežec Martin Urbaník, ktorý stojí aj za Štefánik trailom, 144 km behom po Štefánikovej magistrále na hrebeni Malých Karpát, potvrdzuje, že pri aktívnom živote je potrebné robiť si zásoby minerálov v tele priebežne.

Straty minerálov potením pri pretekoch sú vždy vyššie ako príjmy z potravín, či nápojov, ktoré skonzumujem na trase. Preto sa snažím telo týmito látkami zásobovať pred pretekmi a samozrejme, musím ich zvýšený príjem zabezpečiť aj priamo počas pretekov. V 30-hodinovom behu je vždy výzvou správne trávenie, preto dôležité minerály potrebujem prijímať v maximálne ľahko stráviteľnej forme. Pred pretekmi pijem minerálky bohaté na vápnik, horčík, ale aj na sodík a draslík. Na trase pijem vždy sýtenú minerálku, alebo stolovú vodu a iontové nápoje. Sýtenú minerálku kvôli tomu, lebo energiu počas pretekov dopĺňam aj normálnou pevnou stravou a bublinky mi pomáhajú v ťažkých chvíľach, keď pred prudkým stúpaním do kopca potrebujem uľaviť zaťaženému žalúdku,“ vysvetľuje M. Urbaník dôvody konzumácie sýtenej vody počas športu.

Na vápnik si musia dať pozor aj fyzicky ťažko pracujúci

V stredne intenzívnom pohybe, ktorý je porovnateľný so športovým výkonom, strávia najväčšiu časť pracovnej zmeny smetiari, skladníci a drevorubači.

Ukázal to prieskum u 10 vybraných profesií, ktorý pod hlavičkou minerálnej vody Kláštorná Kalcia na jar 2020 realizoval MUDr. Tomáš Větrovský z Fakulty tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy v Prahe.

profesie, ktoré  trávia najviac času v pohybe

Zdroj: súkr.archív

Zástupcovia všetkých týchto profesií by si mali dať pozor nielen na kompenzáciu jednostrannej fyzickej záťaže iným typom pohybu vo voľnom čase, ale aj na adekvátne doplnenie energie a stratených minerálnych látok, vrátane vápnika, vo svojom jedálničku.

O fyzickej náročnosti práce baníka alebo sklára sa učia deti už na základnej škole. Prieskum ale ukázal, že najviac sa v práci nadrú smetiari, skladníci a drevorubači, ktorí obvykle odporúčaných 10 tisíc krokov za deň nachodia až dva či trikrát,“ komentuje výsledky MUDr. Tomáš Větrovský.

V prieskume porovnával náročnosť profesií podľa pohybovej aktivity, počtu krokov, času stráveného intenzívnym pohybom (beh, rýchla chôdza), času sedenia, kalorického výdaju, teploty a vlhkosti vzduchu na pracovisku.

Umiestnenie profesionálnych športovcov na popredných priečkach nás neprekvapilo, ale na rozdiel od manuálne pracujúcich ľudí majú športovci medzi extrémnymi fyzickými výkonmi dostatok času na oddych. V sledovaných povolaniach navyše prekonávali ich zástupcovia námahu spojenú so statickou záťažou, zdvíhaním ťažkých bremien (smetiari) alebo monotónnym pohybom v neobvyklých polohách (drevorubači) a náročných podmienkach (farmári, robotníci), a to v dlhých zmenách."

Vhodnou cestou, ako vápnik prirodzene dostať do tela, je jeho prijímanie z minerálnych vôd bohatých práve na túto látku, akou je napríklad aj slovenská minerálka Kláštorná Kalcia.

Najnáročnejšie povolania podľa intenzity pohybu

Percentá času stráveného v pohybe počas pracovnej zmeny:

  1. smetiari 36 %
  2. skladníci 25 %
  3. športovci 24 %
  4. drevorubači 21 %
  5. stavební robotníci 16 %
  6. pracovníci na farme 16 %
  7. poštoví doručovatelia/ľky 13 %
  8. hasiči 10 %
  9. záchranári 8 %
  10. zdravotné sestry 3 %

Zdroj: Kláštorná Kalcia v spolupráci s MUDr. Tomášom Větrovským z FTVS UK

Kláštorná kalcia

Zdroj: súkr.archív

Napite sa vápnika

Odporúčanú dávku pre dospelých 1000 mg vápnika denne sa podľa výsledkov českej štúdie nepodarilo splniť takmer polovici dospelých.

Jednu z možností, ako ľahko doplniť vápnik, ponúka minerálna voda Kláštorná Kalcia. Má celkovú mineralizáciu 1 840 mg/l a v jednom litri 287 mg vápnika.

Navyše obsahuje aj dostatočné množstvo horčíka, takže naše telo dokáže obe látky efektívne využiť.

Kláštorná Kalcia je dostupná v sýtenej a jemne sýtenej verzii, v 1,5 a 0,5-litrovom balení. Fľaše Kláštornej Kalcia s nápaditým dizajnom sú vyrobené zo 100 % rPET, teda iba z recyklovaného PET materiálu.


Textová Inzercia

Kniha Uzemneni
VIDEJKO ako sa ZBAVIŤ VÍROV a BAKTÉRIÍ

MUDr. Andrea Steinerová - frekvenčná terapia - Liečba budúcnosti

Kniha Uzemneni
NAJLEPŠIE VIDEJKO AKO SI ZLEPŠIT ZDRAVIE

UZEMNENIE - zdraviu prospešný objav všetkých dôb. NAČERPEJTE ENERIGIU A SILU ZEME.

Najčítanejšie články