9 tipov pre zdravú domácnosť

Väčšinu času trávime v interiéri, ktorý má priamy vplyv na naše zdravie. Zistite, ako zabezpečiť vhodné podmienky pre zdravý domov.
tipy pre zdravú domácnosť

Zdroj: Unsplash.com

1. Pravidelné vetranie je nevyhnutné

Vetrajte aspoň trikrát za deň, ideálne krátko a intenzívne. Otvorte okná dokorán a urobte prievan. Dostanete tak dnu čerstvý vzduch, ktorý prináša mnoho zdravotných benefitov.

Zlepší sa váš mentálny výkon i nálada. Nevetrajte však dlho, keď prší alebo sneží. Príliš vysoká vlhkosť v miestnosti zvyšuje šancu na vznik plesní.

2. Správne zateplenie ochráni pred plesňami

Plesne vylučujú spóry, ktoré sú pre voľné oko neviditeľné. Tie sa postupne rozšíria do celej domácnosti a okrem stien môžu napadnúť aj nábytok, sklo či dlaždice. Zároveň predstavujú vážnu hrozbu pre zdravie človeka.

Môžu spôsobiť infekcie dýchacích ciest, zápaly nosovej sliznice, bolesti hlavy, sťažené dýchanie či dokonca vznik astmy.

Vzniku plesní však viete zabrániť niekoľkými opatreniami. Prvým krokom je poctivé zateplenie domu. Izolácia, ktorá je dostatočne hrubá, ochráni domácnosť pred nepriaznivým počasím aj pred prílišnou vlhkosťou.

Predídete tak kondenzácii v stenách, nebudete musieť toľko kúriť a tiež zabránite vzniku plesní. Predídete im aj tým, že bielizeň budete sušiť v priestrannejšej miestnosti, ktorú budete vetrať častejšie. Po kúpaní či sprchovaní nechajte dvere kúpeľne otvorené.

3. Zabezpečte ideálnu teplotu

Vo vnútorných priestoroch by nemalo byť horúco, ale ani zima. Ideálna teplota v miestnosti cez deň by mala byť približne 20 °C. Ak to s kúrením preženiete (prekročíte 25 °C), môžete mať pocit únavy.

V noci môže teplota klesnúť aj o tri stupne. V chladnejšej miestnosti sa navyše spí lepšie.

4. Kvalitná omietka pre čistý vzduch

Čistý vzduch zvyšuje našu produktivitu. Jeho kvalitu však ohrozujú škodlivé látky, ktoré môžu prichádzať zvonka, ale aj z nábytku, kobercov, podlahy či stien.

Preto zvážte nátery bez umelých farbív a omietku, ktorá má zásaditý charakter. Pórovitá štruktúra omietky nasáva prebytočnú vlhkosť v interiéri. Najlepší účinok dosiahnete pri hrúbke aspoň 1,5 cm.

5. Upratujte dôkladne

Aspoň raz za týždeň dôkladne povysávajte všetky miestnosti, utrite prach a vyčistite všetko potrebné. Ak to zanedbáte, na nábytku sa vám vytvoria vrstvy prachu, ktorý sa dostane do vzduchu.

Pri vysávaní zvážte vysávače s vodným filtrom. Ten totiž dokáže zachytiť roztoče, ktoré sú nočnou morou alergikov. V prašných interiéroch využite čističku vzduchu.

tipy pre zdravú domácnosť

Zdroj: Unsplash.com

6. Vpustite dnu svetlo

Prirodzené svetlo je vždy lepšie než to umelé. Jeho nedostatok môže zhoršiť spánok aj náladu daného človeka. Naše telo sa totiž orientuje podľa prirodzeného svetla a modré svetlo z displeja či prebdené noci ho narušia.

Mobil odložte najneskôr hodinu pred spaním.

Nesprávna poloha monitora môže poškodiť váš zrak. Monitor by nemal byť oproti oknu. Preto ho umiestnite radšej pozdĺžne. Nastavte ho tak, aby jeho horná časť bola vo výške vašich očí.

Podľa veľkosti uhlopriečky tiež od neho dodržujte primeranú vzdialenosť.

7. Zabráňte hluku

Ruchy ulice, zvuky domácnosti, ale aj hudba ovplyvňuje našu produktivitu pri práci. Hluk môže byť dokonca príčinou depresie, srdcovo-cievnych chorôb alebo mŕtvice.

Už pri výstavbe domu viete urobiť kroky, ktorými zabránite nepríjemnému hluku. Zvuková izolácia závisí najviac od výberu materiálov. Vhodný je betón, tehla a masívne drevo. V prípade hluku z ulice zvážte kvalitné dvere a plastové okná.

8. Obklopte sa rastlinami

Izbové rastliny sú nielen príjemné na pohľad, ale mnohé z nich dokážu čistiť vzduch. Odstraňujú z neho škodlivé látky ako benzén, amoniak a formaldehyd.

Tie sa môžu postupne uvoľňovať z lakov, čistiacich prostriedkov alebo z plastov a ani to nemusíte zistiť. Jedným z najznámejších zelených čističov vzduchu je svokrin jazyk. Nemenej účinné sú aj fikusy, dracény a antúrie.

9. Práca z domu má svoje úskalia

Čoraz rozšírenejšia možnosť práce z domu nesie so sebou aj isté riziká. Po dlhšom čase môžete mať problém oddeliť pracovné záležitosti od tých súkromných.

Preto si stanovte presný čas začiatku a konca pracovnej doby. Oznámte ho aj ostatným členom domácnosti, aby vás vtedy nerušili a mohli ste sa tak plne sústrediť na prácu.

Vaša psychika aj telo trpí, keď ste stále zavretí vnútri. Vo voľnom čase sa choďte prevetrať. Zostaňte v kontakte s rodinou a priateľmi a nezabudnite ani na svoje koníčky.

Venujte sa im vždy, keď môžete. Alebo vyskúšajte vytvoriť vlastný projekt. Najdôležitejšie je zostať naďalej aktívnym.