Kyselina listová a zdravé tehotenstvo: ako vám pomôže tento vitamín?

Kyselina listová alebo inak vitamín B9 je dôležitý pre správny vývoj plodu. V akých potravinách ho nájdeme a ako je to s potravinovými doplnkami?
tehotenstvo a kyselina listová

Zdroj: Pexels.com

Ide o vitamín rozpustný vo vode, prispievajúci k správnej krvotvorbe, zlepšujúci hojenie rán a zabezpečujúci zdravú nervovú sústavu. Je súčasťou génov a chromozómov každej bunky. Takisto má podstatnú úlohu pri syntéze nukleových kyselín.

Kyselina listová alebo inak vitamín B9 je dôležitý najmä v jednom z najkrajších období v živote ženy – v tehotenstve – pre správny vývoj plodu. V akých potravinách ho nájdeme a ako je to s potravinovými doplnkami?

Kedy a prečo je kyselina listová dôležitá?

Odporúča sa najmä ženám, ktoré chcú otehotnieť, trápi ich problém s počatím, ale potom aj počas prvého trimestra tehotenstva.

Čiže kyselina listová napomáha samotnému otehotneniu a následne sa stará o zdravý vývoj bábätka počas jeho prvých dní, týždňov, mesiacov (nervová sústava, podpora bunkového delenia a rastu, eliminácia vrodených vád).

Ženám, ktorých organizmus stráda nedostatkom kyseliny listovej, hrozí zvýšené riziko spontánneho potratu. Preto by kyselina listová v tehotenstve mala byť samozrejmosťou.

Odborníci ju odporúčajú začať užívať už niekoľko mesiacov pred plánovaním počatia. Zvýšená dávka býva tiež vhodná ešte aj počas obdobia kojenia.

Prírodné zdroje kyseliny listovej

Kyselinu listovú alebo vitamín B9 hľadajte v listovej zelenine ako je špenát, brokolica či ružičková kapusta. V zelenine, ktorá sa nekamaráti s anémiou a je tiež bohatým zdrojom železa – v cvikle.

Ďalej tiež v strukovinách (cícer, fazuľa), celozrnnom pečive, ovsených vločkách, quinoi, arašidoch. A ak dobre znášate aj hovädziu, kačaciu alebo husaciu pečienku, doprajte si ju.

Uistite sa, že je vaša strava v tehotenstve pestrá a plná týchto zložiek pre zdravie vás i očakávaného dieťatka. Predídete tak možným komplikáciám a vaše tehotenstvo môže byť bezproblémové.

Kyselina listová ako doplnok výživy

Pre mnohých účinnejšou formou z hľadiska vstrebateľnosti vitamínu (z potravín niekedy len okolo 50 percent) môžu byť doplnky výživy. T

epelnou úpravou sa tiež ničí vysoké percento kyseliny listovej. Odporúčaná denná dávka je 400 až 1000 mikrogramov denne v prípade, ak lekár nestanoví inak.

Predávkovanie týmto vitamínom s priamymi škodlivými účinkami vám na základe doterajších výskumov nehrozí. Pred nájazdom do lekárne si však dajte spraviť krvné testy, aby ste vedeli, na čom ste.

Voľnopredajných doplnkov výživy vo forme samostatných tabliet či B-komplexu je k dispozícii neúrekom. Preto je dobré sa najprv uistiť čo a koľko toho potrebujete.

A keď už to budete vedieť, určite sa oplatí pozrieť si a využiť aj benefity zdravotných poisťovní, medzi ktorými nájdete viacero užitočných vecí pre budúce maminy i bábätká.

Zaujímavosť na záver

Vedeli ste, že nedostatok kyseliny listovej môže spôsobiť tiež šedivenie vlasov, vredy v ústach alebo hnačku?