Prehľad najdôležitejších vitamínov a minerálov v tehotenstve

Väčšinu potrebných vitamínov, minerálov a stopových prvkov by nám mala v tehotenstve dodať pestrá a správne vyvážená strava, no napriek tomu to neplatí na sto percent. Príjem viacerých vitamínov totiž potrebujeme v tehotenstve posilniť. Prinášame vám prehľad tých najdôležitejších, na ktoré by ste nemali zabúdať.

V súvislosti s tehotenstvom si treba uvedomiť, že už nie ste zodpovedné len za svoje zdravie, ale aj za zdravie vášho dieťatka. Preto sú vitamíny v tehotenstve tak veľmi dôležité.

S cieľom dbať na zdravý vývoj dieťaťa by ste preto mali počas tehotenstva pravidelne prijímať najmä tieto vitamíny:

Kyselina listová

Kyselina listová pomáha predchádzať vrodeným chybám, rázštepom, vývojovým poruchám, predčasnému pôrodu či dokonca potratu.

S jej konzumáciou by ste preto mali začať hneď, ako zistíte, že ste tehotná. Doplniť ju môžete konzumáciou špenátu, kapusty, paradajok, koreňovej a zelenej listovej zeleniny, ale aj orechmi, ovocím a lesnými plodmi.

Vápnik

Príjem vápnika je v tehotenstve nevyhnutný pre zdravý rast kostí a zubov, ale aj srdca, nervov a svalov. Problém s jeho nedostatkom môžu mať v tehotenstve najmä vegetariánky, vegánky a ženy trpiace rôznymi intoleranciami, napríklad celiakiou.

Medzi najbohatšie zdroje vápnika patrí najmä mlieko, syr, jogurty a všetky mliečne výrobky, mak, brokolica, špenát, kapusta či iná zelená listová zelenina.

Jód

Jedným z najdôležitejších stopových prvkov potrebných pre zdravý vývin dieťaťa je jód, ktorý je stavebným kameňom pre hormóny štítnej žľazy. Tie sú extrémne dôležité pre každú bunku či tkanivo v ľudskom organizme, pretože regulujú činnosť všetkých tkanív a určujú úroveň metabolizmu.

Hormóny štítnej žľazy nemajú len metabolický, ale aj ontogenetický účinok a sú potrebné pre normálny vývoj plodu už od prvých dní vnútromaternicového vývoja. Hormóny štítnej žľazy sú dôležité najmä pri vývoji mozgu a kostry, preto bez normálnej funkcie štítnej žľazy tehotnej ženy nemôže optimálne prebehnúť ani telesný a ani duševný vývoj človeka,” hovorí popredný slovenský endokrinológ Ján PODOBA.

Už mierny nedostatok jódu, ktorý vedie v tele matky k zníženej funkcii štítnej žľazy, nezvratne ovplyvní vývoj centrálneho nervového systému dieťaťa. Výsledkom môže byť pokles inteligencie (už pri miernom nedostatku jódu môže IQ index dieťaťa klesnúť v priemere o 7 – 13 bodov) spojený so zvýšeným rizikom vzniku porúch aj v ďalšom priebehu života.

Pre dosiahnutie zdravej hladiny jódu je nevyhnutné používať jodidovanú kuchynskú soľ a bohatým zdrojom sú aj morské plody.

Množstvo mamičiek však zo zdravotných či iných dôvodov obmedzuje konzumáciu rýb a ani nadmerné solenie nie je vhodnou alternatívou. Počas tehotenstva je preto vhodné siahnuť po koncentráte z jódu vyvinutom špeciálne pre budúce a dojčiace mamičky.

Jedna čajová lyžička Jodis koncentrátu denne zabezpečí prísun 80 mikrogramov organického jódu, čo je v súčasnosti považované za optimálne množstvo jódu potrebné pre zabezpečenie správneho neuropsychického vývoja plodu a neskôr aj novorodenca.

Jodis koncentrát je preto vhodné užívať nielen počas tehotenstva, ale aj v priebehu dojčenia, kedy sa živiny do tela dieťaťa dostávajú formou materského mlieka.

jód počas tehotenstva

Zdroj: Jodis.sk

Vitamín D

Vitamín D v tele reguluje množstvo vápnika a fosfátov, ktoré sú nevyhnutné pre zdravie kostí, zubov a svalov. Získavame ho najmä zo slnka, preto počas tehotenstva nezabúdajte chodiť na pravidelné prechádzky. Zdrojom vitamínu D sú aj ryby (losos, makrela, sleď a sardinky), vajcia či červené mäso.

Železo a vitamín C

Železo je jedným z hlavných zdrojov energie. Počas tehotenstva ho telo potrebuje viac ako obvykle, preto by sme ho mali pravidelne dopĺňať napríklad konzumáciou mäsa, špenátu a ďalších druhov listovej zeleniny, strukovinami či sušeným ovocím.

S lepšou vstrebateľnosťou železa nám pomôže vitamín C, ktorý môžeme telu doplniť cez širokú škálu ovocia a zeleniny.

Zinok

Zinok priaznivo vplýva na rast, podporuje vývoj mozgu a imunitného systému plodu. Okrem toho zabraňuje vzniku nevoľnosti. Jeho nedostatok sa môže prejaviť zníženou imunitou a slabou odolnosťou proti infekciám.

Dobrým zdrojom zinku sú tekvicové semená, morské plody, slede, pšeničné klíčky, otruby, strukoviny, cibuľa či vajcia. Počas tehotenstva jeho hladina v krvi prirodzene klesá, preto je dobré sa o jeho doplnení formou výživových doplnkov poradiť s lekárom.

Jód pre tehotné a dojčiace ženy

Zdroj: Jodis.sk

Horčík

Horčík v tele reguluje činnosť viac ako troch stoviek enzýmov a okrem toho má vplyv aj na kontrakciu svalov. Doplniť ho môžeme konzumáciou banánov, pšeničných klíčkov, slnečnicových semien, celozrnného pečiva či fazule, veľmi bohatými na horčík sú však najmä vybrané druhy minerálnych vôd.

Okrem konkrétnych vitamínov je počas tehotenstva nevyhnutné dbať aj na ich správne množstvá, čo môže na prvý pohľad pôsobiť dosť komplikovane.

Najlepšie preto urobíte, ak sa čo najskôr poradíte so svojím lekárom. Verte, že zodpovedný prístup určite neoľutujete. Nič nie je predsa dôležitejšie ako zdravie vášho dieťaťa.