Gastroenterológ: Treba jesť vtedy, keď je človek aktívny nielen fyzicky, ale aj psychicky

Každý z nás má zaužívané určité návyky, ktoré vykonáva počas dňa. Ranná káva s cigaretou namiesto raňajok, relaxačný spánok po obede či pohárik tvrdého alkoholu na pekné sny. Maličkosti, ktoré pre nás fungujú ako bodka za jedlom či dvojbodka pred jedlom. Nie každá zaužívaná rutina je priaznivá pre naše trávenie.
gastroenterológ Miloš Bubán o stravovaní Slovákov

Zdroj: TS Divino, pexels.com

Ženy vynechávajú raňajky, muži nestíhajú obedy

Odborníci už desaťročia upozorňujú na fakt, že pravidelná konzumácia jedál podporuje zdravie. Dnešná rýchla doba nás však núti zvyšovať životné tempo, a tak máme pocit, že nič nestíhame.

Mnohí z nás preto zo svojho nabitého denného plánu vynechávajú práve jedlo. Výskumy preukázali, že ženy najčastejšie vynechávajú raňajky. Muži, naopak, nestíhajú obedy či večere.

Podľa gastroenterológa Miloša Bubána treba jesť vtedy, keď je človek aktívny nielen fyzicky, ale aj psychicky. Taktiež nie je dobré vynechávať jedlá počas dňa, pretože vášmu organizmu nepravidelne dodávate energiu.

Pravidelným jedením v malých množstvách je zabezpečená stabilná hladina krvného cukru a predchádza sa veľkým pocitom hladu či prejedeniu. Veľkou chybou je podľa doktora Bubána aj jedenie pred spánkom.

Jedlo by ste nemali konzumovať približne tri hodiny pred uložením do postele. Pri tomto zlozvyku nielen že dochádza k priberaniu, ale môžete si privodiť aj pálenie záhy.

MUDr. Juríček dopĺňa, že okrem pravidelnosti jedenia, jeyvôhatených minerálnych látoke a jčastejších zlozvykov u Slovákov. Obaja odborníci sa zhodujú, že je dôležité rozložiť si príjem tekutín počas celého dňa, piť radšej pred jedlom ako po ňom a nezabúdať pri tom na pitie minerálnych vôd, vďaka ktorým doplníte stratené minerálne látky.

Zanedbávanie príjmu tekutín

Na tému vplyvu hydratácie nášho tela boli vykonané mnohé prieskumy, no napriek tomu ide stále o zanedbávanú a podceňovanú tému. Je však isté, že bez vody a prijatých minerálnych látok sa naše telo nebude mať dobre.

Prijatie adekvátneho množstva tekutín pomáha regulovať pohyby čriev, predchádza zápche a v kombinácii so žalúdočnými kyselinami a enzýmami, rozkladá potravu.

Aby jedlo prešlo našim tráviacim systémom, potrebuje telo čerpať všetky dostupné tekutiny. Ak ich v našom tele nie je dostatok, výsledkom môže byť pomalé trávenie, zápcha alebo nadúvanie.

V dlhších obdobiach dehydratácie sa môžu objaviť žalúdočné vredy alebo problémy s refluxom. Obaja odborníci sa zhodujú, že si ľudia vedia pomôcť k zlepšeniu trávenia aj častejším pitím prírodných minerálnych vôd.

Doktor Bubán ďalej upozorňuje, že by sme nemali piť až pri pocite smädu. Pravidelný celodenný príjem tekutín je alfou omegou. V letných mesiacoch či fyzickom výkone je potrebné zvýšiť jeho príjem.

Chybou je tiež, že mnoho ľudí prijíma tekutiny, ktoré majú vysoký obsah cukru či kofeínu. Tieto nápoje však podľa odborníkov nemôžeme rátať medzi normálny príjem tekutín.

Fajčenie po jedle

Množstvo fajčiarov si po dobrom jedle okamžite dopraje cigaretu. Niektorí tak robia mysliac si, že im cigareta pomôže s trávením. To, že fajčenie je samo o sebe nebezpečným zlozvykom, vie asi každý.

Mimoriadne nebezpečné je ale fajčenie po jedle. Jediná cigareta po jedle má vtedy rovnaký účinok ako 10 cigariet po sebe. Navyše negatívne vplýva na náš metabolický systém.

Doktor Juríček upozorňuje, že fajčenie a alkohol v kombinácii s už tak ťažkou slovenskou kuchyňou sú najčastejšie spúšťače vzniku pankreatitídy, ale aj rakoviny pankreasu.

Málo pestrej stravy a hltavé jedenie

Sto miliard baktérií, z ktorých sa skladá mikroflóra tráviaceho systému, treba veľmi starostlivo rozmaznávať. Majú totiž vplyv nielen na psychiku, ale aj na našu hmotnosť či imunitný systém.

Podľa doktora Bubána sa na Slovensku sa veľa ľudí, hlavne mladých, stravuje v rýchlom občerstvení, konzumuje nekvalitné veci, veľa cukru alebo veľa mastného.

Do nášho jedálneho lístka by sme preto mali zaradiť ryby, olejnaté semená a orechy bohaté na omega-3 mastné kyseliny, ktoré bojujú proti zápalom a vyrovnávajú nepriepustnosť čriev.

Na zoznam patrí aj ryža, celozrnné pečivo, čo najviac zeleniny a ovocia, strukoviny, ktoré sú bohaté na vlákninu, vajíčka, mliečne výrobky a množstvo tekutín. Zlozvykom, ktorý si mylne zamieňame za pýchu, je zjesť všetko čo je na tanieri, nech je porcia akákoľvek veľká.

Doktor Bubán radí, aby ste sa pri konzumácii vyhýbali rýchlemu a hltavému jedeniu. Jedlo je dôležité dostatočne premiešať slinami, a dobre spracované ho posunúť cez pažerák do žalúdka.

Ťažkosti so stolicou a črevné sprchy

Gastroenterológovia bijú na poplach, že množstvo ľudí funguje v stave sústavného sebapozorovania. Aj preto je v populácií taký častý syndróm dráždivého čreva.

Pacienti sú precitlivení, napätí, úzkostliví, a to sa prejavuje najmä v podobe tráviacich ťažkostí a črevných problémov. Pozor by sme mali dať na črevné sprchy.

Tie sľubujú, že mechanicky očistia sliznice a steny hrubého čreva od nánosov a môžu uľaviť pri problémoch so zápchami. Podľa doktora Juríčeka je veľmi častý mýtus, že sa črevá znečisťujú podobne ako odpadové rúry. Na steny sa prichytia nečistoty a môžu zapchať črevo.

Preto je vraj potrebná črevná sprcha, aby niekoľkoročné usadené nečistoty odtiekli. Zabúda sa však na to, že zdravé črevo je geniálny orgán, ktorý je na rozdiel od odpadovej rúry živý.

Má schopnosť stáleho samočistenia a tak na správnu funkciu čreva a jeho čistenia je nutná len správna životospráva vrátane stravy a dostatku tekutín. Správny pitný režim, ktorý priaznivo pôsobí na trávenie, je podľa oboch odborníkov základom vnútornej rovnováhy tela.


Mohlo by vás zaujímať:

Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako sa zbaviť nafukovania, či bolesti brucha