5 mýtov o káve, ktorým možno veríte aj vy

Káva sa často spája so stretnutím s priateľmi, relaxom na terase či vytúženou prestávkou v práci. Po čaji je druhým najčastejšie konzumovaným nápojom. Aj preto sa jej venuje veľká pozornosť a pripisujú vlastnosti, ktoré v skutočnosti nemá. Povieme vám, aké najčastejšie mýty kolujú o káve.
mýty o káve

Zdroj: Bigstock

Káva sa pripravuje ako zmes semien kávovníka. Najčastejšie sa stretávame s dvomi druhmi – káva arabica a káva robusta.

Koluje o nej množstvo právd, poloprávd aj mýtov o jej zázračných vplyvoch, negatívnych vlastnostiach, no aj o pôvode a správnej príprave. Počuli ste aj vy o týchto tvrdeniach?

1. Pomáha pri chudnutí

Je pravda, že káva v malej miere zlepšuje metabolizmus, avšak nestačí to na to, aby človek schudol. Obsahuje kyselinu chlorogénovú, ktorá prispieva k chudnutiu, no len vďaka nej kilá nezhodíte.

K pitiu kávy treba zaradiť aj zdravú stravu a pravidelný pohyb. Obsah kofeínu v káve môže podporiť pri športových výkonoch a pomôcť tak s chudnutím, ale káva samotná má pri tom len malé zásluhy.

2. Tehotné ženy nesmú piť kávu

S týmto tvrdením sa stretla pravdepodobne každá tehotná žena. Keď sa na to pozrieme z odbornej stránky, samotní výskumníci sa nevedia zhodnúť, či káva škodí, alebo nie. Ak tehotná nemá zdravotné komplikácie a káva jej aj v tehotenstve chutí, nie je potrebné ju úplne obmedziť. Skôr si treba strážiť odporúčaný denný príjem kofeínu.

mýty o káve

Zdroj: Pexels.com

3. Bezkofeínová káva je zdravšia

Existuje viacero spôsobov zbavovania kávy kofeínu, avšak najčastejšie sa kofeín odstraňuje chemickou cestou, ktorá je lacnejšia. Ešte zelené kávové zrná sa premývajú v rozpúšťadle, kým sa z nich kofeín nevyextrahuje.

Nemusíte sa obávať, rozpúšťadlo sa následne odstráni, takže nie je to zdraviu škodlivé. Polemizovať sa však dá o prospešnosti tohto procesu. Ak sa chcete vyhnúť káve s chemickým odstránením kofeínu, odporúčame na obale sledovať organické označenie kávy.

4. Treba ju zalievať vriacou vodou

Omyl. Ak si doma robíte zalievanú kávu, počkajte po zovretí vody aspoň minútu, aby sa jej teplota trochu znížila. Vyššia teplota vody síce zlepší schopnosť extrahovať rozpustné látky z pomletých zŕn, no vriaca voda úplne zmení jej vlastnosti – môže ju spáliť alebo urobiť horkejšou.

mýty o káve

Zdroj: Unsplash.com

Ak na prípravu kávy používate kávovar, o teplotu vody sa nemusíte báť. Väčšina kávovarov je nastavených na optimálnu teplotu 92 až 95 stupňov.

5. Káva s mliekom je menej účinná

Mnoho ľudí si myslí, že keď si do kávy pridajú mlieko, obsahuje menej kofeínu a je slabšia. Aj to je len mýtus. Mlieko v káve neznižuje obsah kofeínu, ani ju nerobí menej účinnou.

Spomaľuje vstrebávanie kofeínu a nástup účinku je pomalší, preto môžete mať po vypití kávy s mliekom pocit, že je slabšia ako klasická čierna. Obsah kofeínu však zostáva zachovaný a závisí od konkrétneho druhu kávy.