Tipy pre zdravý spánok

Režim zdravého spánku nie je žiadnou maličkosťou. Výrazne ovplyvňuje kvalitu nášho fyzického a duševného zdravia, produktivitu pri práci a koncentráciu popri všetkých povinnostiach a zábave. Vychádza z našich biologických potrieb, ktoré ak nechceme ohroziť, vylepšujeme ozaj jednoduchými zásadami. Tie ale večer čo večer rešpektujeme.

Harmonický spánkový biorytmus

Zatiaľ čo intenzitu a prechod medzi spánkovými fázami riadi mozgové centrum, prostredie a výbavu v ňom si vyberáme sami. Zautomatizovaný musí byť aj náš vlastný spánkový biorytmus, pre ktorý je najlepšie neponocovať. Zameškané hodiny nedospíme, ani keď sa nám naskytne príležitosť poobede si ľahnúť.

Rovnako sa nespoliehame na víkendové rána – všetky majú jeden spoločný harmonogram. Zaspávame a vstávame v rovnaký čas, a to aj cez voľno a na dovolenke. Najneskôr 2 – 3 hodiny pred spaním nekonzumujeme ťažké jedlá ani nápoje s obsahom kofeínu a sladidiel.

Nezostávame na mobiloch ani pri televízii či notebookoch. Ohrozujú nás škodlivým modrým svetlom. Lepší úžitok než z vysedávania získame pred spaním z krátkej prechádzky alebo rozcvičky. Uvoľníme sa, opadne z nás denný stres, ktorý by telo dlhšie udržiaval v bdelom stave.

Aké je ideálne prostredie a výbava na spánok?

Vo vyvetranej, čisto udržiavanej miestnosti, kde teplotu vzduchu udržiavame v rozsahu 16 – 21 °C a vlhkosť do 60 %. Zabezpečíme si absolútne ticho a tmu. Tieto opatrenia zavádzame do praxe vo vlastnej spálni, kde jej centrum tvoria kvalitné manželské postele, samozrejme, v príjemnom ladení s ostatnou modernou nábytkovou výbavou.

Na to, aby sme sa zdravo vyspali vo dvojici, musí posteľ zabezpečovať viac než len luxusný nádych. Podľa vlastných telesných proporcií vyberáme vhodný rozmer. Štandardne ich dostať už od 120 - 180 x 200 cm. Keďže obaja vyžadujeme vlastný osobný priestor, pre dospelú dvojicu odporúčame najrozšírenejší sortiment manželských postelí so šírkou 160 – 180 cm.

Viete, že na kvalitu spánku nemá taký vplyv samotný konštrukčný materiál ako v ňom obsiahnuté látky pre vyšší lesk alebo praktickejšiu údržbu? Všímame si ich ekologické kvality a na čelnej, lôžkovej aj úložnej časti zaistený odvetrávací mechanizmus.

Akú posteľnú výbavu uprednostniť?

Zdravé a komfortné ležanie umožňujú postele v kompletnej výbave s roštom a matracom súčasne. Najviac ovplyvňujú uvoľňovanie a regeneráciu svalstva počas spánku – rozmerovo aj konštrukčne majú čo najpresnejšie zapadnúť do postele.

Vybrali ste si posteľ, ale nie je v ponuke v sete? Poriadne sa rozhliadnite po odporúčanom doplnkovom sortimente, poprípade kontaktujte predajcu.

Pozor! Ak predajca nemá kompetencie rozhodovať o vyhovujúcich matracoch, komunikuje tento problém s dodávateľmi a zároveň expertmi na zdravotne nezávadné matrace. Tie rozlišujeme podľa typu výplne na prírodné, penové, klasické pružinové alebo kombinované (napr. s kokosovým vláknom a latexom).

Ergonómii chrbtice vyhovujú matrace v taštičkovom usporiadaní, čím je telo v dostatočnej opore pri rôznom zaťažovaní. Tuhosť matraca korešponduje so zdravím chrbtice, pričom na každý jeden sa vzťahuje odporúčaná trvácnosť – po 5 – 10 rokoch ich vymieňame za nové.

Zdravú posteľnú výbavu završujú sezónne vyhovujúce obliečky alebo celoročné s termoregulačným mechanizmom. Zdravotné benefity, udržateľnosť a moderný dizajn nadobúdajú obľúbené ľanové, bavlnené, presnejšie obliečky z bavlneného saténu. Všetky tieto typy patria k mäkkým na dotyk a odolným voči prachu a mikroorganizmom. Pri praní sa veľmi neopotrebúvajú, naopak, stávajú sa jemnejšími. A čím viac, tým pokojnejšie zaspávame.