Ktoré prípravky slnečnej kozmetiky vás chránia najviac? A ktoré zabezpečia bezpečne opálenú pokožku?

Každé ročné obdobie má niečo do seba. V zime si mnohí užívajú zimné športy, na jar sa nevieme vynadívať na prebúdzajúcu sa prírodu, jeseň nás dokáže prekvapiť svojou farebnosťou, no leto – to je samostatnou kapitolou.
spf ochrana

Zdroj: Pexels.com

Totižto, celý rok sa tešíme na obdobie, kedy nebudeme musieť na seba vrstviť oblečenie a budeme si užívať dní pri vode. Ale akonáhle začnú stúpať vonkajšie teploty, hľadáme pred nimi únik. V noci sa nedá spať, cez deň sa nedá fungovať a tak je pre nás vykúpením klimatizácia.

Leto má mnoho pozitív, ale aj odvrátených stránok. Jednou z nich je slnečné žiarenie, ktoré je v tomto období intenzívnejšie a vo väčšej miere dopadá na zemský povrch. A nielen na zemský povrch, ale aj na našu pokožku. A práve na ňu má množstvo vplyvov – zabezpečuje bronzové opálenie a zásobuje nás vitamínom D, no zároveň predstavuje vyššie riziko pre vznik rakoviny kože. A to je dôvod, prečo by sme počas leta mali vo vyššej miere používať prípravky slnečnej kozmetiky.

Priaznivé a negatívne účinky slnečného žiarenia

Slnečné žiarenie dopadajúce na našu pokožku, ako sme písali, môže mať pozitívne i negatívne účinky. Medzi tie pozitívne môžeme zaradiť zlepšenie psychického i fyzického zdravia. Slnečné žiarenie totižto prispieva k pocitom pohody, pomáha znižovať stres i napätie, stimuluje krvný obeh, zvyšuje tvorbu hemoglobínu a podľa všetkého môže podporovať zníženie krvného tlaku. Tiež aktivuje tvorbu vitamínu D, ktorý je pre naše telo nesmierne dôležitý.

Na druhej strane môžeme medzi jeho negatívne účinky zaradiť spálenie pokožky, ktoré v krajných prípadoch môže viesť až k tvorbe pľuzgierov. Pri častom a dlhodobom vystavovaní sa slnečnému žiareniu je vyššie riziko starnutia pokožky, tvorby pigmentácii (slnečných škvŕn) na pokožke, zvyšuje sa riziko vzniku rakoviny kože atď.

Nie je však slnečné žiarenie ako slnečné žiarenie. Rozlišujeme 3 základné typy slnečného žiarenia, a to:

  • UVA žiarenie („A“ ako ageing alebo allergy) – predstavuje 95 % UV žiarenia dopadajúceho na zemský povrch. Preniká do hlbších vrstiev kože, kde ovplyvňuje bunky dermis, čo môže viesť k dlhodobému poškodeniu pokožky. Poškodenie sa prejavuje fotostarnutím, poruchami pigmentácie, slnečnou alergiou či rakovinou kože.
  • UVB žiarenie („B“ ako burns – spáleniny alebo bronzed skin – opálená pokožka) – na zemský povrch dopadá v menšej miere, avšak rovnako môže preniknúť do pokožky, no len do jej vrchných vrstiev. UVB žiarenie je zodpovedné za opálenie i spálenie pokožky, môže byť príčinou rozvoja alergie na slnko či rakoviny kože.
  • UVC žiarenie – do značnej miery je odfiltrované zo slnečného žiarenia ozónom v atmosfére, preto ani jeho vplyv na pokožku nie je taký rozsiahli, ako tomu je pri UVA a UVB žiarení.

Aby sme predišli negatívnym vplyvom slnečného žiarenia na pokožku, je dôležité svoju pozornosť upriamiť na SPF faktor a na základe neho vybrať správny krém na opaľovanie.

Čo znamená SPF, teda ochranný slnečný faktor?

SPF vyjadruje mieru toho, ako dostatočne chráni opaľovací krém pokožku pred pôsobením UV žiarenia. Číslo vyjadruje mieru alebo časový údaj, počas ktorého je pokožka chránená pred UV žiarením pri vystavovaní sa slnečnému žiareniu v porovnaní s časom, ktorý môže byť pokožka vystavovaná slnečnému žiareniu bez akejkoľvek ochrany.

Pre lepšiu predstavivosť môžeme uviesť, že bez akéhokoľvek ochranného prípravku je možné pokožku vystavovať slnečnému žiareniu len po dobu 20 minút. Odborníci uvádzajú, že toto je odporúčaný čas, počas ktorého si doplníme vitamín D, no zároveň sa nespálime. SPF faktor náš pobyt na slnku môže predĺžiť o desiatky minút – samozrejme, to závisí od výšky ochranného faktora a ďalších faktorov.

Platí, že čím vyšší SPF faktor na pokožku nanesiete, tým svojej pokožke zabezpečíte vyššiu ochranu pred UV lúčmi. SPF 30 blokuje približne 97 % UV lúčov, SPF 50 približne 98 % UV lúčov.

Podľa čoho si vyberať opaľovacie krémy?

Bez opaľovacieho krému by sme počas leta nemali ani z domu vychádzať. Avšak aj v tomto prípade platí, že ich je na našom trhu obrovské množstvo, preto môže byť ťažké vybrať si to najlepšie pre seba a svoju rodinu. Vyberte si preto opaľovací krém, ktorý ponúka:

  • širokospektrálnu ochranu – najlepšie opaľovacie krémy na tvár alebo na telo sú tie, ktoré ponúkajú ochranu pred UVA aj pred UVB žiarením.
  • ochranu pokožky s SPF 30 a viac – čím vyšší ochranný faktor opaľovací prípravok obsahuje, tým dlhší môže byť váš pobyt pri vode. Jednoducho povedané, vyšší faktor zabezpečuje lepšiu ochranu pokožky pred spálením i poškodením.
  • vodoodolnosť– znamená, že slnečné prípravky sú účinné aj pri pobyte vo vode alebo pri spotení sa. Avšak pamätajte na základné pravidlo – po plávaní je potrebné prekrémovať sa, aby bol opaľovací krém aj naďalej účinný.

V prípade opaľovacích krémov ani tak nezáleží na značke, ale skôr na obsahu SPF faktora a ochranných filtrov, ako aj na ich zložení. Či už si vyberiete opaľovací olej, opaľovací krém v spreji alebo v pene, je to len na vás. Uvedomte si však, že je rozdiel medzi opaľovacím krémom na tvár a opaľovacím krémom na telo. Opaľovací krém na tvár je svojim zložením uspôsobený tak, aby neprispieval k upchávaniu pórov a tvorbe akné. Naopak, opaľovacie krémy na telo majú inú formuláciu – zväčša pokožku hydratujú, ako napríklad aj hydratačné opaľovacie mlieko s SPF 50+ Nivea Sun Protect Moisture, teda predchádzajú jej vysušeniu vplyvom slnečného žiarenia.

Samostatnou kapitolou sú aj opaľovacie krémy pre deti, ktoré sú svojim zložením šetrné k citlivej detskej pokožke.

Znížte riziko spálenia, predčasného starnutia pokožky a rakoviny kože

Opálenie je reakciou pokožky na pôsobenie slnečného žiarenia. Spálenie pokožky, jej začervenanie a následne olupovanie zase predstavuje poškodenie pokožky vplyvom UV žiarenia. Bez ohľadu na fofotyp vašej pokožky nie je vhodné sa dlhodobo vystavovať slnečnému žiareniu. To je dôvod, prečo odborníci každý rok varujú pred nebezpečenstvom poškodenia pokožky a prinášajú všeobecné odporúčania, ktoré by sme mali dodržiavať, aby sme minimalizovali riziko vzniku rakoviny kože.

  1. Obmedzte svoj pobyt na slnku a nevystavujte sa slnečnému žiareniu v čase od 10. do 16. hodiny – slnečné lúče sú v danom čase najintenzívnejšie.
  2. Používajte klobúky, šiltovky a iné pokrývky hlavy na ochranu pred úpalom i spálením.
  3. Predíďte poškodeniu zraku prostredníctvom slnečných okuliarov so 100 % UV ochranou.
  4. Používajte širokospektrálne opaľovacie prípravky a pravidelne svoju pokožku krémujte.
  5. Vyhnite sa opaľovacím prípravkom, ktoré sú po dátume spotreby alebo tým, ktoré boli vystavené slnečnému žiareniu – ich účinnosť môže byť nulová.
  6. Používajte opaľovacie prípravky správne – nanášajte ich v dostatočnom množstve a nevynechávajte ani citlivé oblasti, ako sú nos, očné viečka, uši, vlasová pokožka, krk a pod.
  7. Opaľovací krém aplikujte na pokožku každé 2 hodiny. Po pobyte vo vode alebo spotení aj častejšie.

Nech už sa rozhodnete pre akýkoľvek opaľovací krém, vedzte, že aspoň nejaká ochrana pokožky je vždy lepšia, než žiadna ochrana. Prajeme vám krásne leto s bronzovou pokožkou, bez spálenín a hlavne bez úpalu či úžehu!