Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Draslík (Kalium K)

Draslík je protihráčom sodíka. Nachádza sa v organizme v telesných tekutinách vo vnútri buniek (v intracelulárnej tekutine). Je aj súčasťou extracelulárnej tekutiny organizmu.

Draslík je protihráčom sodíka. Nachádza sa v organizme v telesných tekutinách vo vnútri buniek (v intracelulárnej tekutine). Je aj súčasťou extracelulárnej tekutiny organizmu.

Draslík je minerálny prvok – hlavný katión intracelulárnej tekutiny, dôležitý pre udržiavanie rovnováhy vody a acidobázickej rovnováhy.
U dospelého 70 kilového človeka sa nachádza asi 100 g draslíka.

Biochemická funkcia:

  • Pôsobí pri udržiavaní rovnovážneho stavu vnútorného prostredia organizmu
  • Pôsobí pri odbúravaní a tvorbe kyselín a zásad spolu so sodíkom a chlórom (acidobázickej rovnováhe)
  • Reguluje množstvo vody v bunkách a mimo buniek
  • Je spoluzodpovedný za prenos vzruchov vo svaloch a nervoch a ovplyvňuje činnosť srdca
  • Má vplyv pri tvorbe bielkovín a získavaní energie z cukrov
  • Je súčasťou tráviacich štiav a v žalúdočno-črevnom trakte sa zúčastňuje aj na trávení

Výskyt v potrave:

  • najdôležitejším zdrojom draslíka je zelenina
  • ovocie
  • orechy

Potreba:

  • Denný príjem draslíka pre človeka, aby sa urovnali jeho straty, je v priemere 1 g (1000mg)
  • Deti do 1 roku: 300 – 1000 mg denne
  • Deti od 1 roku do 18 rokov: 1000 - 3000 mg denne
  • Muži a ženy nad 18 rokov: 3000 – 4000 mg denne
  • Pokiaľ je organizmus zdravého jedinca vystavený extrémnym podmienkam, kedy stráca veľa draslíka - až 4000 mg, potom potrebuje organizmus prijímať viac draslíka

Bezpečnosť:

Na dostatočné prijímanie draslíka je dôležité dbať pri nadmernom potení pri športe, pri práci v horúcom prostredí, resp. pri silnom vracaní a hnačkách, pri užívaní močopudných liekov, liekov na znižovanie krvného tlaku. Pri nadmernom požívaní kuchynskej soli s malým obsahom draslíka.

Pri extrémnej odtučňovacej kúre a pri všetkých stratových stavoch je potrebné dopĺňať stravu vhodnou výživou, kde sa nachádza dostatok draslíka. Takéto potraviny sú: sójové bôby (1740 mg/100g ), veľkozrnná fazuľa ( 1468 mg/100g), datle (650 mg/100g), špenát (640 mg/100g), huby – kuriatka (507 mg/100g), avokádo (503 mg/100g), kel (490 mg/100g).

Príznaky nedostatku:

  • Slabosť a pocit ťažoby vo svaloch
  • Ochabnutie hladkého svalstva s dôsledkami, ako sú funkčné poruchy srdca:

trvalejšie rýchlejšie zrýchlenie srdcovej činnosti (tachykardia), rozšírenie srdca (dilatácia) a cvalový rytmus srdca, pokles krvného tlaku s následným kolapsom

  • Ochabnutie čriev, zápcha
  • Dlhodobý nedostatok draslíka môže vyvolať vážnu poruchu ľadvín so vznikom zápalu obličiek (chronickej pyelonefritídy)

Predávkovanie:

  • Nadmerný príjem draslíka môže vzniknúť pri jeho nadbytočnom naordinovaní, pri požívaní močopudných prostriedkov, ktoré draslík zadržiava v tele, alebo pri zlyhaní obličiek
  • Slabosť a pocit ťažoby vo svaloch
  • Arytmia srdca
  • Kolaps

Literatúra

- Dušan Dobrota a kol.: Lekárska biochémia, Osveta, 2012, str. 534-535 - Hopfenzitzová Petra: Minerálne látky, aby sme boli fit, Média klub, 1999, str. 11-12 - Harper.A.Harold: Přehled fyziologické chémie, Avicenum, 1977, str. 465-467
Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať