Rozvod. A čo ďalej?

Podpísali ste rozvodové papiere a vzťah, do ktorého ste vstúpili s takou nádejou je oficiálne ukončený. Každý rozvod je osobitný príbeh. Možno ste sa brali pred rokmi, možno pred rokom. Možno máte deti, možno nie. Možno bol rozvod vaším či partnerovým nápadom alebo ste obaja súhlasili, že to je najlepšia cesta. Výsledkom je zlomené srdce, úľava alebo z každého trocha.

rozvod_par_26-12-2015_hlavny

Zdroj foto: Shutterstock.com

Nech je to už akokoľvek, otázka je, ako sa dostať z tejto pozície, z tohto stavu? A ako sa vám podarí zistiť, kto ste a čo chcete ako nanovo slobodná osoba? Ako bude váš nový život vyzerať, a ako sa začnete pohybovať v tomto smere? Uvedieme si niekoľko prvých základných krokov.

1. Dovoľte si smútiť

Nakoľko nikto, kto vstupuje do vzťahu a manželstva neráta s tým, že sa bude rozvádzať, je dôležité si uvedomiť, že rozvod preto predstavuje stratu. Aj napriek akýmkoľvek dôvodom alebo skúsenostiam, vždy v tom budú emócie spojené so smútkom. Môžete cítiť výčitky svedomia za to, čo ste spravili či nespravili alebo hľadať, čo ste spravili zle. Netreba sa veľmi vŕtať v týchto pocitoch, ale je dobré dať im priestor. Strata je strata, vzniklo prázdne miesto tam, kde bolo kedysi niečo naplnené.


Prečítajte si tiež:

10 rád, ako prežiť rozchod

2. Spracujte svoje pocity

Nevláčte svoje pocity z predchádzajúceho nevydareného vzťahu do nového vzťahu ako ťažkú batožinu. Nájdite si spôsob, ako spracovať doznievajúce emócie zo zániku manželstva. Môžete to spraviť rôzne: hovoriť o svojich pocitoch s priateľmi, s terapeutom alebo sústreďte svoju energiu v nejakej zdravej činnosti, ktorá vás baví. Skôr je bežné u ľudí, že zametú tieto emócie pod stôl a tie potom znečisťujú nový vzťah. Ak si poviete, že to nepotrebujete, mali by ste mať na pamäti, že terapia neznamená, že máte problém alebo ste v kríze - ale pracujete smerom k lepšiemu životu s niekým, kto vám rozumie.

3. Učte sa mať radi seba

Táto rada môže znieť skutočne lacne. Ale faktom je, že mnoho ľudí má po rozvode v sebe pocit zamietnutia svojej osoby. Môžete mať pocit pochybnosti o sebe alebo si myslieť, že je s vami niečo nie je v poriadku, ak ste nemohli vzťah udržať. Potrebné je pracovať na znovuzískaní dôvery v seba samého/ú a schopnosť veriť vo svoje vlastnú hodnotu.

4. Objavte svoje voľakedajšie ja

Osobitne vtedy, ak ste boli v manželstve dlhé roky. Mohli ste sa vzdať mnohých vecí, ktoré ste mali radi a venovali ste sa im ako slobodná osoba, ale vo vzťahu nemali akosi miesto. Možno ste radi chodili von alebo do divadla, jednoducho čokoľvek a vaša polovička to nemusela. Čiže dôležitá otázka je: čo vás bavilo, čomu ste sa venovali pred manželstvom? Čoho ste sa vzdali kvôli manželstvu? Potrebujete doslova „cvičiť“ obnovu svojho záujmu v týchto veciach, aby ste prebudovali znova seba samých.

5. Skúste objaviť nové stránky seba samého/ej

Po rozvode, čo je nepríjemné obdobie, skúste striasť zo seba všetko a vyskúšajte nový životný štýl. Môže to byť čokoľvek: zmena účesu, stravovania, zvykov, záujmov, nový šport, nové miesta, možno nástup do školy či presťahovanie sa niekde inde. Samozrejme s rozvahou, nakoľko sú isté limity, ktoré môžu v istých veľkých rozhodnutiach zohrávať úlohu, ako deti, práca, rozpočet... možno sa nedá zrealizovať všetko, ale je vhodné do toho ísť. Ak sú zmeny zdravé a konštruktívne, sú veľmi vhodné. uces_zmena_26-12-2015

Zdroj foto: Shutterstock.com

6. Odvážte sa byť sám/sama

Byť sám/sama neznamená, že ste izolovaný/á a nikdy nikoho neuvidíte. Znamená to len nebyť vo vzťahu alebo sa do neho aktuálne nehrnúť. Spoločnosť aktuálne dokáže oveľa viac akceptovať slobodných ľudí ako pred časom. Je množstvo ľudí, ktorí žijú sami. A existuje aj veľa príležitostí na sociálny kontakt či spojenie. Existujú možnosti ako si nájsť nových priateľov či vstúpiť do rôznych skupín s podobnými záujmami ako máte vy. Aj sociálna dimenzia po rozvode môže byť bohatá.

7. Zvážte prechodné vzťahy

Neznamená to znovuvytvorenie trvalého vzťahu. Je to zváženie randenia (akonáhle sa budete cítiť pripravení) s niekým, kto nemusí byť ani celkom váš typ a zároveň nezvažujete, že by to malo smerovať k trvalému vzťahu. Možno ste si vyberali „svoj typ“, či už umelca/kyňu, športovca/kyňu alebo skôr tichší typ. Skúste to trocha zmeniť.

8. Ujmite sa svojich nových rolí

Osobitne tak urobte v prípade, že ste boli vo vzťahu dlho a mali ste rozložené úlohy, kto čo spraví. Teraz je to všetko na vás. Možno to nepôjde úplne dokonale, ale je to v poriadku. Ak sa ujmete všetkých rolí, naučíte sa nové zručnosti a získate pocit vlastnej hodnoty a schopnosti. Alebo požiadate niekoho o pomoc. Tiež sa učíte zo skúsenosti a práve chyby nás tiež dokážu veľmi veľa naučiť.


Prečítajte si aj tento článok:

10 rád, ako prežiť rozchod


Literatúra:

  1. ELLISON, SH.: The courage to love again: creating happy, healthy relationships after divorce. London: Harper-Collins ebooks. 2009, 221 s.

  2. WOLFELT, A.D.: Transcending Divorce Ten Essential Touchstones for Finding Hope and Healing Your Heart. Colorado: Companion Press. 2008, 210 s.