"Neštvite ma a makajte!" ...alebo ako zvládnuť prezentizmus na pracovisku

Áno, ... to sa stáva. Prídu také dni, kedy sa ALE ŽE V NIČOM nedarí. Prídete do práce a máte pocit, že všetci naokolo sú myšlienkami niekde akoby zasnívaní vo svete „FANTASY“ alebo zaseknutí vo svete „WORRIES“.

Neštvite ma a makajte! Zdroj foto: Shutterstock.com

A tak plynie deň ... týždeň ... mesiac zrazu len pozorujete, že Katka zabudla uhradiť dôležitú faktúru, Milan mešká s odovzdaním projektovej dokumentácie, Ivan už tretíkrát presunul stretnutie s klientom, Lenka zase urobila chyby v štatistike a Roman stále nemá hotový rozpočet a analýzu plánovanej kampane. A ide vás poraziť! Váš tím je nesústredený a nedokážete vyprodukovať žiadne výsledky. Tvária sa, že makajú 8 hodín, ale reálne boli aktívni sotva polovicu tohto času.

Stane sa to, bohužiaľ, každému - z času na čas sa objavia nejaké starosti a problémy, kvôli ktorým sa nedokáže sústrediť na prácu. Trápi sa kvôli konfliktom v práci, rieši hádky s partnerom, rozvod, problémy s výchovou detí, financie a to, že s tým rozpočtom to doma zase nevychádza, nie je zdravý alebo si to len myslí a hlavu má plnú katastrofických scenárov o všetkých možných ochoreniach.

Problémy v práci Zdroj foto: Shutterstock.com

A tak plynie deň ... týždeň ... mesiac a stále rozmýšľa, váha a nemá žiadny impulz k riešeniu svojich problémov. A vy len dumáte nad tým, čo sa deje a prečo nikto nemaká tak ako má.... a áno, možno máte aj chuť kričať.

Fenomén, kedy je zamestnanec fyzicky prítomný na pracovisku, ale neodvádza očakávaný výkon sa nazýva PREZENTIZMUS a organizácii spôsobuje nemalé náklady, ktoré sú dokonca vyššie ako absencie. Predstavuje tak najväčší finančný únik v oblasti personálneho manažmentu. Je problémom pri bežných denných činnostiach, ktoré sú v práci vykonávané, ale tiež v situáciách, kedy sa prijímajú dôležité rozhodnutia. Ten, kto je chorý a necíti sa fit po duševnej alebo fyzickej stránke podáva slabší výkon a zvyšuje sa aj jeho chybovosť v jednotlivých pracovných činnostiach.

Týždenných rokovaní s novými partnermi sa musí zúčastniť Juraj, pretože ten má potrebné kompetencie. Je však chorý a navyše vám už neraz spomínal, že máva strašné migrény. Napriek tomu má pravidelnú dochádzku a na stretnutí hovorí niečo iné, ako ste boli dohodnutí. A jeho podriadení robia pochopiteľne to isté. Nemôžu predsa maródiť, keď šéf príde do práce aj s horúčkou a bolesťami. Okrem toho, ak na niekoľko dní vypadnú, všetky termíny bude treba posunúť a kolegovi ostanú v štichu.

Problémy v práci Zdroj foto: Shutterstock.com

Začnite týmto situáciám predchádzať a umožnite zamestnancom riešiť svoje problémy s ozajstnými odborníkmi. Poskytnite im konzultácie s finančným, právnym alebo hypotekárnym poradcom, s motivátorom a trénerom pracovných zručností, s psychológom aj lekárom.

Práve odborníkov na zdravie máme pre nich k dispozícii v internetovej klinike Klik-Klinik. Lekárov a psychológov už nezháňajte. Všetkých nájdu tu: www.klik-klinik.sk.

Darujte zamestnancom kupóny na konzultáciu a poskytnite im istotu, ukľudnenie a skráťte čas riešenia ich problémov. Vek odchodu do dôchodku sa predlžuje, tak nech sú v najlepšej kondícii najdlhšie ako sa bude dať.

A že oni proste nemajú čas alebo sa boja navštíviť lekárov osobne, aj keď im predplácate zdravotnú starostlivosť? Tak potom to čaká aj Vás - plynie deň .. týždeň ... mesiac a ani neviete ako a prezentizmus sa "nasáčkoval" aj do VAŠEJ FIRMY. A na to môžete vziať jed, že HORŠIEHO ČLENA TÍMU STE EŠTE NEMALI! ZMEŇTE TO a nebuďte šéf, ktorý kričí, ale šéf, ktorý pomáha a rieši.

Podporte svojich ľudí v tom, aby sa naštartovali a riešili svoje problémy, aby sa začali pýtať a konečne zaujímať - čím skôr začnú, tým skôr budú zase na 100 % makať.