Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Spravna vyziva a pitny rezim

Príspevok v téme: Spravna vyziva a pitny rezim
katka187

Ahojte vsetci mala by som jednu otazku; ako je to so spravnym pitnym rezimom? Viem, ze treba pit dostatok cistej vody, nesladene caje a mineralky su asi tiez v pohode..no ako je to s ostatnymi napojmi? napoje typu coca cola, mirinda atd jasne ze nie, no co napriklad dzusy, kava, ochutene mineralky typu Rajec Bylinka alebo nejake mrkove stavy, pripadne praskove napoje typu Caro atd? Dakujem za odpovede:)

hanka9

Zakladom pre cloveka je samozrejme cerstva cista pramenita voda

no ale z casu na cas (umiernene) si treba dat aj dobru coca-colu (kyselina fosforecna, kofein) dobru kofolu, mirindu, tonic (oba spomenute chinin) vratane dzusu (flavonoidy, vitaminy atd-podla druhu)
no a treba samozrejme dodrziavat nielen pitny rezim, ale aj pi.ny rezim a samozrejme zdravu zivotospravu

odpovedam

no odpoved je nejednoznacna :-), tazko povedat. ide o to, ze telo si vie vyabstrahovat vodu zo stravy aj inych tekutin nez voda. samozrejme, voda je najprirodzenejsia. dzusy su prisladke, radsej ich ried. ale kavu a caro do pitneho rezimu nerataj.

katka187

Ahoj odpovedam, dakujem za dlhu a obsiaznu odpoved:) aj ked som sa nepytala na mnozstvo, ale skor na zlozenie pitneho rezimu, dozvedela som sa vela novych veci..dik este raz:)

odpovedam

ochutene vody nepi, obsahuju benzoany a benzin ti asi dobre neurobi ;-). Kavu a ine praskove napoje do pitneho rezimu nerataj. ale kecala som so znamym na tuto temu a odpoved je:

Kedze nas hlavny vylucovaci organ - oblicka, pracuje na principe odtranovania odpadovych (a nadbytocnych) latok prostrednictvom ich roztoku vo vode, je nutne dodat telu take mnozstvo vody, aby mohlo toto fungovat. Tak isto treba pocitat s tym, ze cast vody sa straca aj inak. Voda sa straca mocom (1-1,5L / den), potenim, dychanim a male mnozstvo aj stolicou. Rovnica je v celku jednoducha - prijem sa musi rovnat vydaj. Nase telo ma mechanizmy, ktorymi nas upozorni, ze nase vnutorne prostredie potrebuje dodat vodu a to hlavne prostrednictvom pocitu smadu (ktory napr. ale u starsich ludi moze byt vyrazne oslabeny). Je to dost zlozita problematika - jednak preto, ze vodu prijimame v roznych formach (vratane tuhej a polotuhej potravy), urcite mnozstvo vody sa nam tvori aj v metabolizme pri bunkovej respiracii. To, kolko vody potrebuju za den nase oblicky zalezi aj na tzv. osmotickej nalozi - cize na mnozstve nadbytconych osmoticky aktivnych castic (napr. iony sodika), ktore musia vylucit a ich celkovej koncentracnej schopnosti, ktora moze byt v roznom veku rozna. Odpovedat je teda tazko, ale cca 2L tekutin denne je mnozstvo, ktore clovek pri beznej cinnosti vyluci a ktore teda potrebuje dodat - za uvedomovania si toho ze aj polievka na obed hradi urcitu cast dodavky vody. Ak pijeme cez den menej, nase oblicky na to reaguju tym, ze viac vody vstrebavaju z primarneho moca a tym padom je vysledny moc koncentrovanejsi - co ma vsak urcite hranice. Naopak - pri nadbytocnom prijme oblicky vodu vylucia. Cize plati tu ako vsade inde - vsetko s mierou a racionalne - ak sa cely den potime pri praci na zahrade, je jasne, ze nam nemusia stacit ani 4 L vody na den.
treba pit vodu podla potreby, ked proste pocitite potrebu sa napit. U starsich ludi to moze byt problem, pocit smadu je tam znizeny, tam uz skor treba aktivne mysliet na to ze je dobre si obcas za den dat nieco na pitie. v jedle je zhruba 20% denneho prijmu vody.