Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Vitamín Bt - Karnitín

Vitamín Bt (L-karnitín) je pre život veľmi dôležitá živina, ktorá má zásadnú úlohu v energetickom metabolizme tela. Z vedeckého hľadiska vitamínom nie je, lebo sa môže v organizme tvoriť.

vitamín Bt Zdroj foto: Shutterstock.com

L-karnitín je látka vyskytujúca sa v dvoch izoméroch:

  • D-karnitín - nemá v tele žiadnu funkciu, pri vysokom množstve môže byť toxický.

  • L-karnitín - prírodný izomér, využívaný aj ako potravinový doplnok pri chudnutí, športe a prevencii. Bol izolovaný z mäsa – odtiaľ je aj jeho názov (carnis – latinsky mäso).

Funkcia:

L-karnitín prenáša mastné kyseliny do mitochondrií (energetické zdroje v bunke), ktoré ich premieňajú na energiu. Bez L-karnitínu sa mastné kyseliny do mitochondrií nedostanú. Je veľmi dôležitý pri dodávaní energie do telesných orgánov (srdce, svaly, pečeň, bunky imunitného systému), čím umožňuje ich  funkciu. Má aj detoxikačné účinky – pomáha odstraňovať z buniek medziprodukty metabolizmu.


Prečítajte si tiež o tomto vitamíne:

Vitamín B2 je dôležitý pre telesný rast a obnovu červených krviniek

Výskyt:

L-karnitín je súčasťou našej každodennej stravy.

Obsahuje ho:

  • tmavé mäso (jahňacina, hovädzina, zverina)

  • ryby

  • hydina

  • mlieko

  • rastlinné produkty

V tele sa vyskytuje aj prirodzene, ale je ho schopné vytvoriť len malé množstvo. Na jeho produkciu potrebuje aminokyseliny (lyzín a methionín), vitamíny (C, B6, B12, B3, B9) a stopové prvky (železo).

Príznaky nedostatku:

Nie sú vždy rovnaké a je ich dosť ťažké rozpoznať. Môže to byť:

  • únava a vyčerpanosť

  • znížený telesný výkon

Príznaky pri prebytku:

Nie sú známe. L-karnitín je vo vode rozpustný, takže jeho nadbytočné množstvo sa vylúči močom. Pri veľmi veľkom množstve sa môže prejaviť hnačka.

Denná potreba:

Doporučená denná dávka je 500 – 1000 mg. Ako súčasť redukčných diét, v tehotenstve, u vegetariánov a športovcov sa môže užívať vo forme potravinového doplnku 3 – 5 g/ deň.

Rizikové skupiny:

  • športovci – výkonnostní aj rekreační

  • ľudia pri redukčnej diéte

  • starší ľudia

  • vegetariáni

  • diabetici

Literatúra:

  • Zachar, D.: Humánna výživa II, Živiny TU Zvolen, 2004

Prečítajte si aj o tomto vitamíne:

Vitamín B2 je dôležitý pre telesný rast a obnovu červených krviniek