Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Hádky v partnerstve?

Hádka medzi partnermi je ako výbuch sopky, ktorý prejavuje navonok to, čo vo vnútri vrie. Nahromadená energia sa zhromažďuje a vyžaduje si uvoľnenie.

hadka_v_partnerstve

Zdroj foto: Shutterstock.com

Manželstvo je dlhá konverzácia prerušovaná hádkami.

  • Robert Luis Stevenson

Hádka ako výbuch sopky

Niekedy bývajú erupcie menšie a umožňujú krajine ďalší rast a vývin alebo dochádza k väčším a silnejším erupciám, ktoré zničia všetko živé na danom území. Obnova krajiny je otázna ako aj jej dĺžka, ktorá môže byť skutočne dlhodobou záležitosťou. Ako výbuch dopadne, ako bude prijatý a spracovaný, to závisí na oboch stranách, ktoré spôsobujú erupciu hádky. Ako zvládnu silu a energiu emócií a prežívania.  Niektoré výbuchy môžu spôsobiť aj zahmlenie oblohy a nemožnosť letov a kontaktov. Niektoré aj natrvalo.

Erupcie obvinení, vyhrážania sa, nadávok, či už s maximálnou hlasitosťou alebo pokojným sarkastickým úškrnom, môžu poškodiť vzťah, často až nenávratne. Nikto nemá potrebu stať sa monštrom alebo byť vnímaný ako monštrum.


Prečítajte si aj:

10 rád pre dobre fungujúci vzťah

Naučiť sa riešiť konflikty

V takýchto horúcich chvíľach akoby sme stáli pred možnosťami: utekať alebo dať partnera/ku dole. Na druhej strane, žiadni partneri, bez ohľadu na to, ako sa majú radi, nesúhlasia navzájom vo všetkom a vždy. Konflikt či isté nedorozumenie je často prirodzenou súčasťou vzťahu a dôležité je nie predstavovať si život bez konfliktov, ale skôr naučiť sa riešiť konflikty vhodným spôsobom. Partneri sa potrebujú naučiť vyjednávať a akceptovať rozdiely. Musia sa naučiť konštruktívnej kritike.

Naučiť sa ako predkladať vlastné názory a dokonca aj nesúhlasiť, rovnako ako aj vyjadrovať intenzívne emócie bez pocitu, že sú posudzovaní, odsudzovaní alebo znevažovaní. Zdravý vzťah si vyžaduje poznať zručnosti potrebné pre „priateľský boj“ - môžeme tak nazvať riešenie konfliktu s rešpektom voči partnerovi/ke a vzájomne pracovať na nájdení skutočného riešenia. Priateľský boj znamená zvládať rozdiely v názoroch a neubližovanie jeden druhému. Pomáha odreagovať sa a bez toho, aby nás to spálilo. Priateľský boj pomáha „bojovať“ a stále zostať priateľmi.

Vyžaduje si to zrelý vzťah...

Predpokladom priateľského boja a konfliktu je zrelý vzťah dvoch zrelých ľudí- partnerov. Partneri v zdravých vzťahoch akosi intuitívne rozumejú “priateľskému“ boju.  Základom toho je možnosť vyrásť v rodinách, kde nám rodičia dokázali ukázať, ako sa riešia konflikty, ako s niekým nesúhlasiť bez toho, aby bol ten druhý/á  nepríjemný, aby sme ho degradovali, ničili a urážali. Mnoho párov sa učí umeniu priateľského boja spoločnou prácou, vzájomnou podporou a zároveň sa učia pritom zostať v blízkom vzťahu, aj napriek skutočnosti, že ich  vzájomné rozdiely ich frustrujú alebo rozčuľujú. Používajú rôzne pravidlá, ktoré sú si u mnohých veľmi podobné. Vymenujme si tieto pravidlá, ktoré môžu posilniť vzťah namiesto jeho poškodzovania:

Hádka Zdroj foto: Shutterstock.com

Ako správne postupovať pri hádke?

  1. Vložte sa a vojdite do konfliktu: nie je potrebné sa konfliktu báť. Konflikt je normálny, dokonca zdravý. Rozdiely medzi partnermi znamenajú, že existujú rôzne skutočnosti, ktoré sa môžete jeden od druhého učiť. Konflikt často ukazuje, kde môžeme alebo potrebujeme rásť.
  2. Konflikt je výzva. Sledujte otázku či problém, nie jeden druhého (neútočiť). Priateľský konflikt sa zaoberá problémom. Ani jedna zo strán nepoužíva rôzne prezývky, nadávky či útoky na osobu druhého. Je úplne dostatočné venovať sa problému bez pridávania nového problému v zmysle ubližovania jeden druhému.
  3. Počúvajte jeden druhého s rešpektom.  Ak sa ľudia cítia dostatočne o niečom presvedčení, je dôležité ich vypočuť. Počúvanie s rešpektom znamená uznanie ich pocitov, či už slovne alebo prostredníctvom skutočnej pozornosti venovanej druhému. Znamená to nehovoriť druhému, ako sa má alebo nemá cítiť tak alebo onak – podľa názoru či predstavy toho druhého. Znamená to, zachovať si svoj vlastný pohľad a zároveň dať na vedomie tomu druhému, že rozumieme jeho reakcii a pocitom v jeho danej veci.
  4. Hovorte mierne.  Čím hlasnejšie niekto kričí, tým menej je paradoxne počutý. Dokonca, ak partner kričí, nie je potrebné kričať naspäť. Zníženie hlasitosti a kriku umožňuje začať  sústrediť sa na problém nie na druhotné skutočnosti  v konflikte.
  5. Buďte odvážny/a, nie v obrane. Neobraňujte  vlastnú nevinu  či správnosť či už v zmysle silného protestu alebo prevracaním stola, útočením či zvyšovaním napätia. Žiadajte si viac informácií, detailov a príkladov. Zvyčajne existujú isté dôvody kvôli čomu sa druhá strana sťažuje. Ak zoberiete sťažovanie sa druhej strany z hľadiska istej  zvedavosti, vytvárate tým priestor pre porozumenie.
  6. Žiadajte si bližšie vysvetlenie všeobecných vyjadrení ako „vždy“, alebo „nikdy“ - pretože tie zvyčajne nikam nevedú a nie sú pravdivé.  Ak sa partner/ka sťažuje, požiadajte ho/ju o špecifické príklady, aby ste mu/jej mohli rozumieť, o čom vlastne vraví.  Ak sa sťažujete vy, dajte partnerovi/ke príklady, prostredníctvom ktorých vám môže lepšie porozumieť.
  7. Hľadajte vztyčné body, na ktorých môžete vzájomne súhlasiť jeden s druhým.  V každom konflikte existujú spoločné body, na ktorých sa môžete zhodnúť.  Ide tu o nájdenie spoločnej pôdy a základne a to je veľmi dôležitý  začiatok hľadania spoločného riešenia.
  8. Hľadajte možnosti riešenia. Boj končí začiatkom spolupráce. Začína sa pýtaním si návrhov alebo možností, ktoré by podporili a začali spoluprácu.  Hľadanie a vyžadovanie si možností riešenia poukazuje aj na rešpekt voči tomu druhému. Ponúknutie možností riešenia zasa ukazuje, že ste ochotný/á začať odznova a niečo nové.
  9. Urobte ústupky. Malé ústupky môžu pomôcť zvrátiť hádku. Ak ponúknete ústupok, vytvorí to priestor aj pre druhého urobiť ústupok. A malé ústupky vedú k väčším ústupkom. Hľadanie kompromisov neznamená, že musíte hľadať riešenia a ústupky 50 na 50 na oboch stranách konfliktu.  Niekedy to je 60 na 40 alebo 80 na 20. Nejde tu však o nejaké skóre, kto vyhrá. Ide tu o hľadanie riešení, ktoré sú vhodné pre obe strany.
  10. Uzavrite mier. Môže to znamenať vytvorenie pravidla, že nikdy nepôjdete spať vzájomne nahnevaní  a že váš vzťah je oveľa dôležitejší ako výhra jedného nad druhým v konflikte.  Niekedy to môže znamenať zostať aj dlho hore až kým sa nenájde prijateľné riešenie.
  11. Niekdy môžu hádky zachádzať do vážnych konfliktov, do extrémov, kde sa nedokáže ani jedna strana „ovládnuť a prúd emócií je tak silný, že konflikt je veľmi vážny a prerastá do skutočného boja. V takom prípade je dôležité prehodnotiť vzťah, prípadne vyhľadať odbornú pomoc – psychológa či psychoterapeuta.

Hádka v partnerstve Zdroj foto: Shutterstock.com

Občas sa zdá, že „riadna“ hádka je nevyhnutná, že sa to inak nedá, môže mať však skutočne „fatálne“ vzťahové následky, lebo môže zničiť za cenu „rýchleho“ vybitia svojho vnútorného tlaku všetko, na čom sme pracovali aj veľmi dlhý čas. Učenie sa riešeniu konfliktov vo vzťahu je jedným zo základných úloh vo vzťahu, ak nám na ňom záleží.


Prečítajte si aj:

10 rád pre dobre fungujúci vzťah

Použitá literatúra:

  • BECK, A. T.: Love is Never Enough: How Couples Can Overcome Misunderstandings, Resolve Conflicts, and Solve Relational Problems Through Cognitive Therapy. New York: HarperPerennial. ISBN 0-06-015956-1. 1989, 431 s.
  • LOHMAN, R. C.: Fair fight. [online]. Dostupné na internete: http://www.psychologytoday.com/blog/teen-angst/201102/fair-fight
  • McKAY, M., DAVIS, M., FANNING, P.: Messages: The Communication Book. Oakland: New Harbinger Publications.  ISBN: 9781572248533.  1995, 358 s.