Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Ako predchádzať rakovine hrubého čreva

Za vznik rakoviny hrubého čreva môže spôsob nášho stravovania, nedostatok pohybu, ale aj genetika. Vlastným úsilím však môžeme ovplyvniť ochranu tráviacej sústavy až v 80 % - tak, aby zákerná choroba nevznikla.

Žena s bolesťami na toalete

Princípy

1. Kvantitatívny a režimový princíp stravovania

Zníženie množstva jedla (nutričná reštrikcia, neprejedanie sa) a dostatočná časová prestávka medzi jedlom nepreťažuje črevo a umožňuje rýchlu detoxikáciu a regeneráciu tráviacich štiav a buniek epitelu. Dôležité sú prestávky bez jedla, kedy medzi dvoma jedlami neprijímame nič, nezajedáme ani drobné maličkosti. Nepijeme viac ako 2 kávy denne. Pijeme na smäd viac obyčajnej pitnej vody. Podľa intenzity fyzickej námahy počas dňa je dĺžka prestávok medzi dvomi jedlami od 2 do 4 hodín pri striedmej strave, ale pri výdatnejšej strave a sedavom zamestnaní to môže byť až 6 hod. Pre zdravie najvýznamnejšou stravovacou prestávkou umožňujúcou odľahčenie a regeneráciu tráviaceho traktu a črevných epitelov je prestávka od večere do rána v trvaní minimálne 12 hodín (napr. od 18 hod. do 7 hod.).

2. Kvalitatívny princíp stravovania

Riziko kolorektálneho karcinómu stúpa, ak sa prejedáme kvalitatívne málo pestrou, biologicky menej hodnotnou, nekompletnou, jednostrannou,  neprirodzenou, nezdravou, či priamo rizikovou stravou. Nevhodné sú mastné, smažené jedlá, prepražené a zoxidované tuky, údeniny atď.
Hlavnými rizikovými faktormi sú:

  • kvalitatívne zlé zloženie stravy
  • nedostatok vláknitej a vitaminóznej zložky (ovocie, zelenina, strukoviny, obilniny)
  • prehnané diéty a dlhodobý príjem rôznej rizikovej výživy
  • zápalové procesy v čreve spôsobujúce poruchy črevnej flóry v dôsledku čoho dochádza k slabej detoxikácii nežiaducich látok a škodlivín.

Prečítajte si tiež:

Aký je život s rakovinou a po jej vyliečení?

7 rád, ako predísť rakovine

Rakovina hrubého čreva a konečníka


3. Životný štýl, životospráva a pohyb

Nedostatok pohybu sa dáva na jedno z popredných miest medzi rizikovými faktormi pre KRCA. Pohyb je pre črevnú peristaltiku (pohyb čreva), trávenie a vylučovanie či detoxikáciu a celý metabolizmus veľmi dôležitý. Bez dostatočného pohybu dochádza k neenzymatickému rozkladu stravy a ku nežiaducim kvasným či hnilobným procesom a vzniku hnačiek alebo zápchy, infekciám, chronickým zápalovým procesom a pod.

4. Zdravá črevná flóra

V črevách zdravého človeka existuje a spolupracuje takmer 500 druhov prospešných baktérií a niektoré z nich produkujú dôležité látky a vitamíny (napr. B12) pre ľudský organizmus. Preto pri dlhodobých disproporciách a poškodení črevnej flóry z akýchkoľvek dôvodov dochádza k rôznym zdravotným problémom v črevách s následným premnožením patogénnych mikroorganizmov a k produkcii ich rizikových metabolitov (toxínov). Tie sa už podieľajú priamo aj na iniciácii a vzniku mutácií a rakoviny. Pre udržanie zdravej črevnej flóry je dôležitých viacero faktorov. Jedným z nich je prirodzený charakter výživy a v nej dostatok prirodzenej vlákniny.

5. Genetické dedičné riziko

Podiel dedičnosti na vzniku KRCA sa často preceňuje. Genetické dedičné riziko je síce rizikový faktor no v žiadnom prípade nie epidemicky najvýznamnejší. Odborné články pripúšťajú, že asi 5% prípadov KRCA vzniká vďaka dedične prenosným, rizikovým génom. No zároveň dodávajú, že ich aktivita navonok úzko súvisí s rizikovými faktormi výživy, životosprávy, prekonanými ochoreniami a pod.

6. Familiárne riziko a rizikové zvyky a tradície

Aj ľudia s genetickým rizikom vzniku rakoviny ho môžu znížiť na minimum dobrou, nerizikovou, celoživotnou režimovou prevenciou. Niektorí jedinci s dokázanými familiárnymi predpokladmi pre KRCA, by mali okrem pravidelného monitorovacieho vyšetrenia absolvovať pri potvrdení rizikových  útvarov (polypov) aj včasný zákrok a celoživotne sa musia vyhýbať najrizikovejším faktorom pre toto ochorenie.

7. Psychosomatické príčiny

Nedostatok psychohygieny, regenerácie a fyzickej aj psychickej relaxácie vytvárajú rôzne typy chronickej neuropsychickej záťaže a stresov. Tie sa premietajú cez preťaženosť neurovegetatívneho systému ako gastroneurózy aj do narušenia funkcií v tráviacom trakte (časté hnačky, zápchy, zápaly črevného epitelu a pod.). Dlhodobý psychický stres a frustrácia sa podieľajú na rozvrate psychosomatickej regulácie organizmu a sú to rizikové prestupné ochorenia. Preto je veľmi dôležité stres obmedzovať a pokiaľ je to nemožné, zabezpečiť si dostatok relaxu vo voľnom čase a pri dlhodobej záťaži vyhľadať aj pomoc psychológa, či iných odborníkov na psychohygienu.