Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Syndróm nepokojných nôh - prirodzená liečba

Syndróm nepokojných nôh je neurologická porucha, ktorá vyvoláva bolesť, pálenie, brnenie a nepríjemné pocity v nohe najmä počas noci. Ako ju potlačiť prirodzenou cestou?

Nohy v posteli Zdroj foto: Shutterstock.com

1. Zvýšte konzumáciu železa

Mnohé štúdie ukazujú, že jedna tretina pacientov dokáže úspešne liečiť dané ochorenie práve zvýšeným príjmom železa. „Tak ako pacienti s ochorením srdca musia sledovať svoju hladinu cholesterolu, tak aj pacienti so syndrómom nepokojných nôh potrebujú poznať svoju hladinu feritínu,“ vyjadril sa americký lekár Cuellar. Väčšina minerálnych látok ako horčík, draslík, železo a vápnik pomáhajú bojovať so symptómami ochorenia.


Prečítajte si aj:

Čo spôsobuje nedostatok železa?

2. Hýbte sa

Pri cvičení sa uvoľňujú endorfíny, preťahujú sa svaly a šľachy, myseľ oddychuje a to všetko napomáha v boji proti syndrómu. Jedna štúdia ukázala, ako môže mať pravidelné cvičenie pozitívny vplyv na symptómy tohto ochorenia. Jej účastníci cvičili trikrát do týždňa aerobik a tréningové cvičenie so závažím po dobu 12 týždňov. Po skončení sa ukázalo, že sa ich príznaky a celkový stav sa výrazne zlepšili.

3. Pozor na to, ako spíte

Aj poloha počas spánku môže ovplyvňovať intenzitu kŕčov a bolestí nôh. Jednou z účinných metód je podoprenie si spodných končatín malým vankúšom, vďaka čomu ich dostane do polohy vyššej ako váš trup a tým predíde častým kŕčom.

4. Trénujte svoj mozog

Existuje množstvo psychologických techník, ktoré pomáhajú s elimináciou stresu a vďaka tomu pacient ľahšie zvláda príznaky syndrómu. Neprepadá úzkosti a panike, ale k celému ochoreniu sa stavia ľahšie a s väčším nadhľadom.

5. Nebráňte sa sexu

Štúdia z amerického odborného časopisu „Sleep Medicine“ z roku 2011 ukázala, že sexuálne vzrušenie môže pozitívne vplývať na stav pacientov so syndrómom nepokojných nôh. Mnoho pacientov prehlásilo, že orgazmus im pomohol pri prekonávaní ochorenia. Vysvetlením je, že sexuálne vzrušenie podporuje uvoľňovať dopamín a adrenalín.

6. Zabudnite na „podporné stimuly“

Kofeín, alkohol a nikotín môžu zhoršovať príznaky syndrómu nepokojných nôh a vyvolávať ešte väčšie bolesti. Kofeín sa odporúča odstrániť z jedálnička úplne a alkoholu sa vyvarovať aspoň 6 hodín pred spánkom.

7. Aj kocka mydla môže pomôcť

Ukázalo sa, že kocka mydla umiestnená do postele (pod perinu, medzi madrace) do blízkosti nôh pomáha redukovať nočné kŕče v dolných končatinách. Jedna štúdia z roku 2012 zistila, že mydlo obsahuje oleje a chemické zlúčeniny, ktoré nejakým spôsobom rozširujú cievy a vďaka tomu sa zmierňujú symptómy syndrómu.

8. Vyskúšajte aj horúci kúpeľ

Je ťažké nájsť jednu metódu, ktorá by vyhovovala každému pacientovi s daným ochorením. Niektorí uprednostňujú studené kúpele so soľou, iní striedajú teplé a studené obklady. Vo všeobecnosti však platí, že horúci kúpeľ môže väčšine chorým pomôcť uvoľniť myseľ a utlmiť nočné bolesti dolných končatín.


Prečítajte si aj:

Čo spôsobuje nedostatok železa?