Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Dokáže „biohacking" skutočne zmeniť váš život?

Hackovanie sa už netýka iba počítačov. Stalo sa trendom, ktorý najnovšie môže vyskúšať ktokoľvek - na svojom vlastnom tele. Pod populárnym názvom biohacking sa skrýva snaha stať sa čo najdokonalejšou verziou samého seba prostredníctvom znalosti vlastného tela.

Zdravie Zdroj foto: Shutterstock.com

Prečo názov Biohacking?

Aj keď je tento koncept pomerne nový, jeho myšlienka sa začala šíriť z univerzít, akými sú Berkeley či Stanford. Výraz hacker sa objavil v 60-tych a 70-tych rokoch vďaka ľuďom, podieľajúcim sa na vzniku prvých počítačov. Aj keď sa mnohým z nás spája s niečím negatívnym, jeho pôvodný význam bol vlastne pozitívny. Dá sa vysvetliť ako objavovanie vecí skrz snahu o ich realizáciu a pozorovanie následných výsledkov. Biohacking je teda „hackovanie“ vlastného organizmu - získavanie kontroly nad takými systémami nášho tela, ku ktorým by vedomie normálne nikdy nemalo prístup.

Zaujali sme vás? Ponúkame vám známe spôsoby, ktorými sa môžete „hacknúť“ aj vy.


Pozrite si aj:

Hladovka a jej účinky na organizmus

1. „Biohack“, Rastlinné maslo + MTC oleje = „Nepriestrelná káva“

Jednou z najznámejších metód biohackingu sú takzvané „nepriestrelné produkty“, ktorých veľkým zástancom a popularizátorom je Dave Asprey. Obsahujú dnes veľmi populárnu látku, nachádzajúcu sa napríklad aj v kokosovom oleji a považovanú za najčistejší známy zdroj energie pre organizmus, „Brain Octane oil“, teda triglycerid so stredne dlhým reťazcom (MCT - medium-chaned triglycerid), ktorý sa mení na ketóny bez poškodenia glukózy, obsiahnutej v sacharidoch.

Jednoduchšie povedané, tento olej produkuje enormné množstvo energie zo zdravých tukov, ktoré nie sú normálne prítomné v našom organizme. Zvyšuje mentálnu aktivitu a dokonca pomáha s trávením.

Dave Asprey bol s týmto procesom oboznámený počas turistiky v Tibete, kde vo vysokých nadmorských výškach rýchlo strácal energiou. Miestni obyvatelia mu dávali piť kávu s maslom z jačieho mlieka, ktorá ho opäť postavila na nohy. Dnes je majiteľom vlastnej značky produktov, založených na tomto princípe. Kávu vylepšil tak, že do nej pridal namiesto jačieho rastlinné maslo a spomínané MTC oleje/Brain Octane oils.

Že to funguje, nie je nijakým prekvapením: MTC (triglycerid so stredne dlhým reťazcom) sa mení na adenozíntrifosfát, známy aj ako ATP alebo univerzálny zdroj energie pre bunky všetkých živých organizmov, iba v troch krokoch. Cukry na túto premenu potrebujú až 25 krokov.

Navyše, MTC oleje, obsiahnuté v „nepriestrelnej káve“, okrem dodávania energie a zásobovania zdravými tukmi taktiež dokážu povzbudiť funkciu pečene a psychický stav.

2. „Biohack“, viac pohybu, viac zdravia

Že existuje prepojenie medzi telom a mysľou je jasné. Ale ako moc silné toto prepojenie je a ako z neho dokážeme ťažiť?

Osobný tréner a autor video workshopu s názvom ,,Ruthless Mobility“ (nemilosrdný pohyb), Dean Somerset, zistil, že fyzický a psychický stav jeho klientov závisí od množstva pohybu. Čím viac sa im ho dostávalo, tým sa tento stav zlepšoval, najmä v oblasti telesnej kondície, obratnosti, sily, redukcie bolesti či liečby zranení.

Zistil, že naše zdravie sa dá značne vylepšiť štyrmi jednoduchými pohybovými „hackmi“:

  • koordinované dýchanie, stimulujúce nervy a redukujúce napätie vo svaloch,
  • zlepšovanie celkovej stability a rovnováhy,
  • sústredenie sa na správny, vyrovnaný postoj nášho tela z hora až dolu, nakoľko pozícia krku a nôh zabezpečuje veľkú časť našej celkovej stability,
  • posilňovanie svalov tváre.

3. „Biohack“, dosiahnite „flow state“

Koncept „toku vedomia“, po anglicky nazývaného „flow state“, v sebe spája znalosti z psychológie a neurovedy. Podľa tejto teórie atléti, spisovatelia, hudobníci či iní trénovaní odborníci dosahujú tohto stavu, v ktorom odvádzajú najlepšiu prácu.

Dochádza počas neho k nadmernej aktivite predných lalokov mozgu, vďaka čomu sú vytvárané theta a gamma vlny, opak beta vĺn, tvoriacich sa pri prežívaní negatívnych emócií.

S touto teóriou ako prvý prišiel profesor a psychológ Mihaly Csikszentmihalyi, ktorý povedal: „Všetko úsilie ľudstva v kolobehu milénií spočívalo v snahe zachytiť tieto prchavé pocity naplnenia a spraviť z nich každodennú súčasť našich životov.“ Kvôli svojmu výskumu precestoval svet a rozprával sa s rôznymi vysoko postavenými odborníkmi o tom, za akých okolností podávajú najlepší výkon - športovcami, spisovateľmi či hudobníkmi. V ich výpovediach našiel nápadné podobnosti, ktoré nemohli byť prisudzované obyčajnej náhode.

Súčasnými pokračovateľmi Mihaly Csikszentmihalyiho sú Jamie Wheal a Steven Kotler, ktorých projekt sa snaží čo najlepšie pochopiť „flow state“ a cestu k nemu.

Jamie Wheal dokonca uvádza konkrétne odporúčania, ako na to:

  • zlepšovať sa v schopnosti hlbokého sústredenia,
  • venovať sa činnosti, ktorá nás najviac napĺňa,
  • nerozmýšľať spôsobom, že náš cenný čas investujeme do práce pre niekoho iného a namiesto túžby po jeho kompenzácii sa sústrediť na hodnotu, ktorú vykonaná práca prináša nám,
  • tráviť aspoň 5 minút denne meditáciou alebo hlbokým sústredením sa,
  • spať od 8 do 12 hodín denne, aby bol náš organizmus úplne odpočinutý,
  • používať biofeedback aplikácie na monitorovanie nášho zdravia či aplikácie na zlepšovanie činnosti mozgu.

4. „Biohack“, prerušovaný pôst

Odborníci tvrdia, že prerušovaný pôst, teda občasné odrieknutie príjmu potravy,pozitívne psychologické účinky rovnako, ako priaznivý vplyv na funkciou metabolizmu, znižovanie rezistencie inzulínu, regulovanie starnutia či zabraňovanie vzniku rakoviny.

Dôkazy svedčia o tom, že ľudia sú geneticky naprogramovaní na obdobia hladovania ešte z čias, kedy sme žili v jaskyniach. Pôst dokonca spotrebúva glycerín v našej pečeni a pomáha tak odstraňovať prebytočné tuky. Jeho zastáncovia veria, že môže stimulovať spaľovanie.

Štúdie preukázali, že dokáže ešte oveľa viac - zlepšuje celkové zdravie v niekoľkých základných kľúčových oblastiach:

  • znižuje krvný tlak,
  • zlepšuje schopnosť tela reagovať s inzulínom,
  • znižuje cholesterol,
  • odstraňuje zápaly a oxidačný stres.

V tomto prípade si však dajte pozor - metódu prerušovaného pôstu je treba vopred konzultovať s lekárom, najmä ak trpíte hyper či hypoglykémiou. Takisto je dôležité byť hydratovaný a vyrovnať deficit živín, spôsobený príležitostným vynechaním príjmu potravy, iným spôsobom.


Pozrite si viac o téme prerušovania príjmu potravy:

Hladovka a jej účinky na organizmus

Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať