Vedci prišli s prekvapivým odhalením: Za vznik infarktu môže zlý stav našich čriev!

Srdcových ochorení pribúda a umierajú na ne aj mladí ľudia. Mnoho z nich pritom nefajčí, nepije, príliš sa nestresuje, ale infarkt myokardu ich aj napriek tomu dostihne. Vedci už majú hlavného podozrivého.

Žravé bunky v krvi

Súčasný výskum ukazuje, že za vznik infarktu môžu aj málo známe faktory, napríklad zlá kondícia našich čriev a tiež látka zvaná TMAO.

Jej vplyvu na naše zdravie sa venuje predovšetkým Lernerov výskumný ústav kliniky v Clevelande v štáte Ohio. Celým názvom sa látka volá trimetylamin-N-oxid a jej zvýšené množstvo v krvi svedčí o vyššom riziku infarktu myokardu.

TMAO dokáže donútiť makrofágy, zvláštne žravé bunky v našej krvi, a imunitné bunky, k tomu, aby požierali cholesterol. Bunky sa potom nafukujú, premieňajú do osobitnej penovej formy, a v nej sa usádzajú na cievnych stenách.

Objav bol výsledkom pátrania po signáloch, na základe ktorých by bolo možné včas predpovedať infarkt myokardu, mozgovú príhodu alebo smrť z dôvodu akútneho zlyhania srdca ľudí, ktorí boli podľa ostatných ukazovateľov celkom zdraví.

TMAO sa podľa výskumov vyskytuje vo zvýšenej miere v krvi osôb trpiacich kardiovaskulárnymi ochoreniami, ale aj poruchami obličiek, cukrovkou a niektorými typmi rakoviny.

Látka TMAO nenaznačuje len to, či u zdravého človeka existuje zvýšené riziko ochorenia. S jej pomocou môžu lekári napríklad predpovedať, ako rýchlo a úspešne sa pacienti po srdcovom infarkte zase uzdravia.

Spoločná štúdia clevelandskej kliniky a kardiologického centra Univerzitnej nemocnice v Zürichu preukázala, že jej účastníci s mimoriadne vysokým podielom TMAO v krvi, mali až šesťkrát vyššie riziko, že dostanú ďalší infarkt.

Konzumácia červeného mäsa, srdce a cievy

Ako jeden z možných dôvodov bola označená vyššia konzumácia červeného mäsa, pretože u ľudí, ktorí sa stravovali skôr vegetariánsky alebo konzumovali predovšetkým kuracie a morčacie mäso, ale potom prešli na červené druhy, sa hladina TMAO zvýšila.

V berlínskej univerzitnej klinike Charité skúmali priebeh ochorenia pacientov s mozgovou príhodou. Pacienti s vysokou hladinou TMAO podľa ich štúdie zomreli po mozgovej mŕtvici častejšie na infarkt, na ďalšiu mozgovú príhodu alebo na náhle zlyhanie srdca.

Zo záverov štúdie vyplynulo, že čím bola hladina TMAO vyššia, tým vyššie bolo aj riziko upchatia ciev.

Čoskoro po objave TMAO sa vedci zamerali na súvislosť s osídlením ľudského čreva, kde žije až desaťkrát viac buniek, než je vo zvyšku tela.

Celkom naše telo obýva asi 500 druhov mikroorganizmov. V hrubom čreve dominujú baktérie, ktoré tvoria až 60% hmotnosti stolice.

Potraviny zásadne ovplyvňujú zdravie

Na zloženie črevnej mikroflóry majú okrem stravy veľký vplyv aj syntetické lieky.

Mnoho ľudí v súčasnej dobe trpí disbiózou (nerovnováhou zloženia mikroorganizmov v črevách).

V našom tráviacom trakte vznikajú látky, odpadové produkty škodlivých baktérií, ktoré sa rady rozmnožujú hlavne po užívaní syntetických antibiotík.

Keď jeme rastlinnú stravu, priaznivých baktérií pribúda, ak konzumujeme viac červeného- bravčového alebo hovädzieho mäsa, naopak sa strácajú.

Srdcovým slabostiam a koronateniu tepien môžeme predchádzať životným štýlom - pohybom, radostným športovaním, a hlavne zdravou výživou.

Črevné baktérie a ich odpadové produkty sú jedným z posledných chýbajúcich dielikov skladačky, ktorý vysvetľuje, prečo potraviny zásadne ovplyvňujú naše zdravie.

Sú tri základné pravidlá, ktorými by sme sa mali riadiť: jesť veľa vlákniny, konzumovať čo najviac zeleniny a znížiť príjem soli.

Prečítajte si aj:

Ženy, infarkt sa týka aj vás. 7 príznakov, ktoré netreba podceňovať!

Prekvapivé dôkazy: Majú ženy iný infarkt ako muži?