Skúšky a tréma

Koniec semestra predstavuje pre študentov náročné obdobie. Blížia sa skúšky a treba sa na ne pripraviť. Iste to poznáte – pred skúškou často spravíme veci, ktoré sme dlho odkladali a ktoré vôbec nesúvisia s učením. Na druhej strane patrí ku skúškovému obdobiu stres a tréma.

Tréma a stres Zdroj foto: Shutterstock.com

Stres

Existuje asi 200 definícií stresu. Treba rozlišovať medzi Eustresom (pravým stresom potrebným podporujúcim výkonnosť) a Distresom ( rušivým stresom, vyvádzajúcim z rovnováhy). Mierny stres pred skúškou je  potrebný, aby nás mobilizoval. Častokrát sa však stane, že stres nám prerastie cez hlavu a cítime sa paralyzovaní. Na stres reaguje naše telo zvýšenou srdcovou aktivitou, stúpajúcim krvným tlakom, utlmením tráviacich procesov.  Ak stres trvá príliš dlho, môže dôjsť k oslabeniu imunitného systému.

Vo všeobecnosti platí niekoľko spôsobov ako sa dá bojovať so stresom:

  • Relaxácia, uvolňovacie cvičenia (autogénny tréning)
  • Odpútanie pozornosti, zaoberanie sa niečím iným, pozitívnym
  • Cvičenie, fyzická aktivita
  • Správna životospráva
  • Smiech, odľahčenie
  • Vyhľadávanie úľavy, príjemných situácií

Ako zvládnuť predskúškový stres?

Pred skúškami si ani neuvedomujeme akí sme napätí, že máme málo spánku, veľa alebo málo jeme. Oplatí sa však pozastaviť a predísť tak nadmernému stresu. Ako prevencia pred stresom a trémou platí poriadne sa pripraviť na skúšku. Primerane si rozložiť učivo tak, aby sme mali dostatok času na učenie aj na oddych. Vsunutie fyzických aktivít pri ktorých si „mozog oddýchne“ do procesu učenia je  prospešné. Vytvorte si príjemné prostredie na učenie, také, v ktorom sa budete vedieť sústrediť na preberanú látku.

Snažte sa nebifľovať, ale učivu porozumieť. Výkonnosť počas dňa klesá a stúpa, každý ma svoju výkonnosť rozloženú inak. Aj forma učenia je individuálna. Niekomu pomáha podčiarkovanie dôležitých informácií, niekomu hovorenie nahlas. Nájdite si svoj spôsob, ktorý vám najlepšie vyhovuje. Pokúste sa dodržiavať správnu životosprávu, doprajte si pobyt na čerstvom vzduchu a odpočinok. Spánokje pre podporu vštiepenia si naučeného veľmi dôležitý.

Čítajte viac:


Odporúčajú sa uvoľňovacie, relaxačné techniky ako hlboké dýchanie do brucha, autogénny tréning, pretiahnutie si celého tela, pustiť si príjemnú hudbu na preladenie. K celkovému uvoľneniu môže prispieť aj čaj z medovky alebo ľubovníka. Ak je stres nadmerný a nedarí sa vám sústrediť, existujú lieky proti úzkosti – o tých je ale potrebné poradiť sa s lekárom.

Tréma je bežnou súčasťou života

Tréma je emocionálny stav, ktorý sa nedá ovládať vôľou. Ako sme už spomínali, najlepšou prevenciou pred trémou je čo najlepšie sa pripraviť na situáciu do ktorej ideme. Tréma je stav nepríjemného pocitu napätia pred osobnou prezentáciou alebo podaním výkonu. V prípade ľahšej formy- po príprave a mobilizácii psychických vnútorných síl – nepríjemné pocity zmiznú pri zahájení činnosti. Ak sa ale stupňujú, často znemožňujú výkon a vedú k nadmernému stresu.

Tréma je prirodzený stav organizmu. Signalizuje, že sa bude diať niečo dôležité. Mierna tréma je dôležitá. Poháňa nás k podaniu výkonu. Mnohí z nás jej však prepadnú, hoci sa ju snažia nevnímať a odháňať. Je lepšie si povedať: „ mám trému.“ Trému spúšťa psychika, ale reaguje na ňu telo: červenanie, potenie, sucho v ústach, zrýchlený pulz. Zhoršuje sa, ak sa vystavíme negatívnym myšlienkam typu: „ja to nezvládnem, to nedopadne dobre!“ Proti negatívnej myšlienke je dobre postaviť pozitívnu.

Čo pomáha proti tréme pred skúškou?

  • Odpútať svoju pozornosť iným smerom
  • Zhlboka dýchať
  • Mať pri sebe „barličku“ – talizman
  • Neprikladať skúške príliš veľký význam (skúste si povedať – svet sa nezrúti, ak to nedopadne najlepšie)
  • Pri „podávaní výkonu“ sa sústrediť na obsah, nie na svoje pocity

Akákoľvek skúška znamená pripraviť sa na podanie určitého výkonu. Na jej zvládnutie je potrebná primeraná motivácia, dôkladná príprava a primeraná úroveň stresu, ktorý nás poháňa. Dôležité je nenechať si stres prerásť cez hlavu, dodržiavať správnu životosprávu a dopriať si aktivity, pri ktorých si hlava oddýchne.

Mišo21

Ahoj Dušana,

Pekný článok. Rád by som však podotkol, že tebou vymenované spôsoby nie sú jediná cesta ako bojovať so stresom.

Existujú techniky ako zvládnuť stres pred štátnicami. Vychádzajú z toho, že vzniká kvôli pocitu nevyhnutnosti aby sa situácia vyvinula podľa tvojích predstáv. No nemôžeš ju kontrolovať a bojíš sa, že sa vyvinie zle. Tieto tri body sú všetko, čo treba na odbúranie stresu.

Najzákladnejšia technika je ČO NAJHORŠIE SA MôŽE STAŤ?

Predstav si, že sa stane to najhoršie: Vytiahneš si najťažšiu tému zo všetkých. Zamrzneš a vypadne to aj to málo, čo si vedela. Nespravíš štátnice. Znechutená komisia ťa pošle preč.

A teraz sa spýtaj sám seba: Čo najhoršie sa môže stať, ak tie štátnice nespravím? Čo by sa stalo? Naozaj by som zomrel? Budem hladovať, žiť pod mostom, zamrznem cez zimu? Je škola moja jediná šanca? Už nikdy nenájdem dobrú prácu? Rozhodne NIE.

Nebude to jednoduché, ale prežiješ. Tvoj život NEBUDE zničený. Chvíľu by si sa cítil mizerne, skúčene, stratene. No časom to prebolí. Máš aspoň jeden opravný termín – jednu novú šancu. Niekedy i dve. Takže nič nie je stratené. Prípadne sa vrátiš domov, pôjdeš bývať s kamošom a budeš za čas pracoval v robote, ktorá ťa nebaví. Ale prežiješ.

Vedz aj to, že existuje mnoho ďalších príležitostí než škola. Samoštúdium, stovky vzdelávacích programov a kurzov, online vzdelávanie, celoživotné vzdelávanie. Veď pozri koľko ľudí sa vypracovalo na vrchol bez školy. Vymenuj ich niekoľko – z okolia aj zo sveta. Aj ty sa môžeš takto vypracovať.

Uvedomenie, že prežiješ aj keby si štátnice nespravil prináša zmierenie s negatívnym výsledkom. Nech to dopadne akokoľvek, ty pôjdeš ďalej – k lepšiemu. Preto prestaneš byť nervózna a vystresovaná.

Takže čo také najhoršie sa môže stať???

Ďalších 8 ukľudňujúcich techník ako zvládnuť stres pred štátnicami je tu:
bezbolestneucenie.sk
S týmito technikami zvládneš štátnice v kľude, bez nervov a paniky.

Všetky techniky sú ZADARMO :-)