Aktívna a šťastná staroba

Starnutie je zákonitý biologický proces, ale zároveň aj daň za dlhý život. Problémy vyššieho veku súvisia predovšetkým s tým, že  ubúdajú sily, telesné i duševné. K fyziologickému opotrebovaniu organizmu sa nezriedka pridružujú choroby, nie jedna, hneď ich niekoľko.
Zdroj foto: Shutterstock.com

Starnutie je zákonitý biologický proces, ale zároveň aj daň za dlhý život. Problémy vyššieho veku súvisia predovšetkým s tým, že  ubúdajú sily - telesné i duševné. K fyziologickému opotrebovaniu organizmu sa nezriedka pridružujú choroby, nie jedna, hneď ich niekoľko. Moderná medicína dospela k poznaniu, že mnohé zdravotné ťažkosti nie sú nevyhnutným sprievodným znakom staroby, nie sú nezvratné, ibaže človek ich často nadobudol už v mladosti. Väčšina chorôb, aj vo vyššom veku, súvisí s nesprávnym spôsobom života. Aj keď neexistuje univerzálny recept, ako plnohodnotne, a s radosťou prežiť „jeseň života“, predsa existuje niekoľko rád overených životom.

Zdravo sa stravovať

Správna výživa má v procese starnutia nezastupiteľnú úlohu. Tento fakt je často podceňovaný. Príčinou sú najmä ekonomické a sociálne dôvody. Často chýbajú aj správne informácie, iniciatíva a chuť niečo pre svoje zdravie urobiť. Stravovať sa zdravo a ekonomicky nenáročne sa dá, chce to prehodnotiť doterajší spôsob stravovania a  prípravy jedla. Starší človek potrebuje hodnotnú stravu s dostatkom vitamínov, minerálnych látok a bielkovín. Strava by mala obsahovať málo živočíšnych tukov, cukrov a výrobkov z bielej múky. Prednosť majú celozrnné výrobky, ovocie a zelenina – najlepšie v surovom stave. Nezabúdať na to, že poruchy výživy  môžu ovplyvniť celkový zdravotný stav seniora.

Dbať na dostatočný prívod tekutín

Starší ľudia zriedkakedy pociťujú smäd, aj  preto prijímajú málo tekutín. A práve oni, sú najviac vystavení nerovnováhe medzi príjmom a výdajom tekutín a následnej dehydratácii. Veľmi nebezpečné je obdobie letných horúčav, preto ich treba k pitiu nabádať. Denná dávka, ktorá je približne 1,5 – 2 l by sa mala rovnomerne rozložiť počas celého dňa. Najvhodnejšia je čistá  pitná voda. Výber minerálnych vôd  by  sa  mal orientovať na tie, ktoré neobsahujú veľa sodíka, najmä ak ide o ľudí s vysokým krvným tlakom. Mimoriadne výhodné sú  neslané ovocné,  zeleninové šťavy alebo džúsy. Do pitného režimu patria aj bylinkové čaje, ktoré  treba striedať. 

TIP Redakcie:
Pitný režim starších ľudí sa od bežného režimu líši, viete v čom je rozdiel?

Stretávať sa s  priateľmi

Seniori by sa nemali uzatvárať pred ľuďmi a vysedávať doma. Udržiavať pravidelný kontakt s priateľmi a príbuznými pomáha najviac. Mali by sa zúčastňovať spoločenských podujatí, chodiť do divadla, do kina, na výstavy, prípadne pokračovať v takých aktivitách, ktoré im dokázali  urobili radosť počas aktívneho života. Alternatívou môže byť nová záľuba. Veľa ľudí v staršom veku  študuje na U3V, začali maľovať, fotografovať, cestovať a pod. Pravda, všetko je limitované materiálnymi, finančnými možnosťami a zdravotným stavom, ale vždy sa dá niečo vybrať. A ešte jedna dôležitá zásada -  aspoň raz denne isť von – mimo bytu alebo domu.

Udržiavať si psychickú a fyzickú kondíciu 

Bunky šedej mozgovej kôry sa nedegenerujú automaticky. Znehodnocujú sa vtedy, ak nedostávajú dostatok impulzov. Napomáha lúštenie krížoviek, spoločenské hry, písanie priateľom, alebo vedenie denníka, zaznamenávanie dôležitých udalosti, poznámky z výletov a pod.  Ďalšia zásada  znie - nepodľahnúť myšlienke,  že k vôli starobe sa treba voľkať- šetriť. Nečinnosť je pre organizmus likvidačná. Vhodná je rýchla chôdza, prípadne ľahký beh, plávanie, cvičenie vo vode alebo bicyklovanie.


Prečítajte si:


Aj ľudia vyššieho veku by mali pamätať, že elegancia a vkus idú ruka v ruke bez ohľadu na vek. Starostlivo a rozumne si vyberať, v čom pôjdu von a udržať si spoločenský status, ktorý im patril počas aktívneho života. Nežiť v presvedčení, že v staršom veku je jedno ako sa obliekajú. Kúpiť si aspoň z času načas niečo nové,  dbať  o úpravu vlasov. Nahovárať si, že sa to z dôchodku nedá, nie je na mieste. Veľa ľudí nekontrolovane podporuje ešte stále dospelé deti, vnúčatá. Možno by stačilo trochu pribrzdiť a ušetrené peniaze venovať sebe.  Veď, kto si to zaslúži viac! S úsmevom, pozitívnym naladením a s dobre organizovaným časom, môže byť  každý  prichádzajúci deň krásny. Aj seniori môžu byť bohatí, ak majú zdravie, šťastie, lásku a rodinné zázemie.

julianna48

Už sme unavení.životom.
Naši rodičia a prarodičia išli predtým v cca 56 veku žena, muž 60.
Stale teraz sa ide neskor? Ako to sa dá stihnúť ked sa ešte naši rodičia a prarodičia musia zabezpečiť?A všeličo iné.?
Oni si to nemuseli až tak zabezpečovať vtedy a lietať.ako teraz rodiny.
Buďme šťastní, vždy s usmevom a zdraví..

julianna48

Už sme unavení.životom.
Naši rodičia a prarodičia išli predtým v cca 56 veku žena, muž 60.
Stale teraz sa ide neskor? Ako to sa dá stihnúť ked sa ešte naši rodičia a prarodičia musia zabezpečiť?A všeličo iné.?
Oni si to nemuseli až tak zabezpečovať vtedy a lietať.ako teraz rodiny.
Buďme šťastní, vždy s usmevom a zdraví..

Textová Inzercia

Prevencia hemoroidov a ochorení konečníka

Myslíte si, že tento článok nie je pre vás? Je to omyl. Voči vzniku hemoroidov nie je nikto imúnny.

Darček pre ženu

Kombinácia vitamínov pre ženu. Ideálny darček na vianoce.

Darček pre muža

Kombinácia vitamínov pre muža. Ideálny darček na vianoce.

AVITA

Zdravie je všetko a bez zdravia je všetko ničím. Darujte svojim blízkym vysokokvalitné výživové doplnky v štýlovom balení.