Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Aktívna a šťastná staroba

Starnutie je zákonitý biologický proces, ale zároveň aj daň za dlhý život. Problémy vyššieho veku súvisia predovšetkým s tým, že  ubúdajú sily, telesné i duševné. K fyziologickému opotrebovaniu organizmu sa nezriedka pridružujú choroby, nie jedna, hneď ich niekoľko.
Zdroj foto: Shutterstock.com

Starnutie je zákonitý biologický proces, ale zároveň aj daň za dlhý život. Problémy vyššieho veku súvisia predovšetkým s tým, že  ubúdajú sily - telesné i duševné. K fyziologickému opotrebovaniu organizmu sa nezriedka pridružujú choroby, nie jedna, hneď ich niekoľko. Moderná medicína dospela k poznaniu, že mnohé zdravotné ťažkosti nie sú nevyhnutným sprievodným znakom staroby, nie sú nezvratné, ibaže človek ich často nadobudol už v mladosti. Väčšina chorôb, aj vo vyššom veku, súvisí s nesprávnym spôsobom života. Aj keď neexistuje univerzálny recept, ako plnohodnotne, a s radosťou prežiť „jeseň života“, predsa existuje niekoľko rád overených životom.

Zdravo sa stravovať

Správna výživa má v procese starnutia nezastupiteľnú úlohu. Tento fakt je často podceňovaný. Príčinou sú najmä ekonomické a sociálne dôvody. Často chýbajú aj správne informácie, iniciatíva a chuť niečo pre svoje zdravie urobiť. Stravovať sa zdravo a ekonomicky nenáročne sa dá, chce to prehodnotiť doterajší spôsob stravovania a  prípravy jedla. Starší človek potrebuje hodnotnú stravu s dostatkom vitamínov, minerálnych látok a bielkovín. Strava by mala obsahovať málo živočíšnych tukov, cukrov a výrobkov z bielej múky. Prednosť majú celozrnné výrobky, ovocie a zelenina – najlepšie v surovom stave. Nezabúdať na to, že poruchy výživy  môžu ovplyvniť celkový zdravotný stav seniora.

Dbať na dostatočný prívod tekutín

Starší ľudia zriedkakedy pociťujú smäd, aj  preto prijímajú málo tekutín. A práve oni, sú najviac vystavení nerovnováhe medzi príjmom a výdajom tekutín a následnej dehydratácii. Veľmi nebezpečné je obdobie letných horúčav, preto ich treba k pitiu nabádať. Denná dávka, ktorá je približne 1,5 – 2 l by sa mala rovnomerne rozložiť počas celého dňa. Najvhodnejšia je čistá  pitná voda. Výber minerálnych vôd  by  sa  mal orientovať na tie, ktoré neobsahujú veľa sodíka, najmä ak ide o ľudí s vysokým krvným tlakom. Mimoriadne výhodné sú  neslané ovocné,  zeleninové šťavy alebo džúsy. Do pitného režimu patria aj bylinkové čaje, ktoré  treba striedať. 

TIP Redakcie:
Pitný režim starších ľudí sa od bežného režimu líši, viete v čom je rozdiel?

Stretávať sa s  priateľmi

Seniori by sa nemali uzatvárať pred ľuďmi a vysedávať doma. Udržiavať pravidelný kontakt s priateľmi a príbuznými pomáha najviac. Mali by sa zúčastňovať spoločenských podujatí, chodiť do divadla, do kina, na výstavy, prípadne pokračovať v takých aktivitách, ktoré im dokázali  urobili radosť počas aktívneho života. Alternatívou môže byť nová záľuba. Veľa ľudí v staršom veku  študuje na U3V, začali maľovať, fotografovať, cestovať a pod. Pravda, všetko je limitované materiálnymi, finančnými možnosťami a zdravotným stavom, ale vždy sa dá niečo vybrať. A ešte jedna dôležitá zásada -  aspoň raz denne isť von – mimo bytu alebo domu.

Udržiavať si psychickú a fyzickú kondíciu 

Bunky šedej mozgovej kôry sa nedegenerujú automaticky. Znehodnocujú sa vtedy, ak nedostávajú dostatok impulzov. Napomáha lúštenie krížoviek, spoločenské hry, písanie priateľom, alebo vedenie denníka, zaznamenávanie dôležitých udalosti, poznámky z výletov a pod.  Ďalšia zásada  znie - nepodľahnúť myšlienke,  že k vôli starobe sa treba voľkať- šetriť. Nečinnosť je pre organizmus likvidačná. Vhodná je rýchla chôdza, prípadne ľahký beh, plávanie, cvičenie vo vode alebo bicyklovanie.


Prečítajte si:


Aj ľudia vyššieho veku by mali pamätať, že elegancia a vkus idú ruka v ruke bez ohľadu na vek. Starostlivo a rozumne si vyberať, v čom pôjdu von a udržať si spoločenský status, ktorý im patril počas aktívneho života. Nežiť v presvedčení, že v staršom veku je jedno ako sa obliekajú. Kúpiť si aspoň z času načas niečo nové,  dbať  o úpravu vlasov. Nahovárať si, že sa to z dôchodku nedá, nie je na mieste. Veľa ľudí nekontrolovane podporuje ešte stále dospelé deti, vnúčatá. Možno by stačilo trochu pribrzdiť a ušetrené peniaze venovať sebe.  Veď, kto si to zaslúži viac! S úsmevom, pozitívnym naladením a s dobre organizovaným časom, môže byť  každý  prichádzajúci deň krásny. Aj seniori môžu byť bohatí, ak majú zdravie, šťastie, lásku a rodinné zázemie.

Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať

julianna48

Už sme unavení.životom.
Naši rodičia a prarodičia išli predtým v cca 56 veku žena, muž 60.
Stale teraz sa ide neskor? Ako to sa dá stihnúť ked sa ešte naši rodičia a prarodičia musia zabezpečiť?A všeličo iné.?
Oni si to nemuseli až tak zabezpečovať vtedy a lietať.ako teraz rodiny.
Buďme šťastní, vždy s usmevom a zdraví..

julianna48

Už sme unavení.životom.
Naši rodičia a prarodičia išli predtým v cca 56 veku žena, muž 60.
Stale teraz sa ide neskor? Ako to sa dá stihnúť ked sa ešte naši rodičia a prarodičia musia zabezpečiť?A všeličo iné.?
Oni si to nemuseli až tak zabezpečovať vtedy a lietať.ako teraz rodiny.
Buďme šťastní, vždy s usmevom a zdraví..