Nedostatok serotonínu môže spôsobiť depresie, ale i tráviace ťažkosti

Serotonín alebo hormón šťastia je neuromediator a tvorí sa v tráviacom trakte a centrálnom nervovom systéme v epifýze. Nachádza v centrálnom nervovom systéme, krvných doštičkách, žírnych bunkách a v bunkách tráviaceho systému.
nedostatok serotonínu
Zdroj foto: Shutterstock.com

Prečo je serotonín dôležitý a ako sa prejavuje jeho nedostatok?

Veľmi dôležitý je ako prenášač nervových vzruchov. Jeho nedostatok zpôsobuje zmeny nálad, depresiu, poruchy spánku. Tvorba serotonínu je ovplyvnená spánkom a svetelným žiarením. Je dokázané, že ľudia žijúci v severských krajinách, kde je menší počet slnečných dní a dni sú kratšie je zvýšený výskyt depresií. Slnečné lúče zvyšujú fyziologicky tvorbu sérotonínu v priebehu dňa uprednostňujte prirodzené svetlo. Serotonín je okrem psychického zdravia dôležitý pre zastavenie krvácania má silný vazokonstrikčný účinok, tvorí sa v tráviacom systéme krvné doštičky ho vychytávajú a skladujú. Jeho vplyv na cievy je rôzny, rožširuje cievy v kostrových svaloch a koži, zužuje cievy v brušných orgánoch, obličkách, mozgu a pľúcach.

Čo je to melatonín a za čo je zodpovedný?

Zo serotonínu sa v noci tvorí melatonín. Melatonín je dôležitý ako antioxidant a má protirakovinový efekt. Jeho hladina stúpa v noci a klesá s vekom. Vedci sa domnievajú, že je zodpovedný za proces starnutia. Hladinu melatonínu zvýšite prirodzeným spôsobom, keď si doprajete dostatok spánku.


Prečítajte si o spánku viac. Koľko ho potrebujeme, aké má fázy a rôzne iné zaujímavosti:

Toto by ste mali vedieť o spánku

Dôležité je aj zloženie stravy

Prirodzene môžete hladinu serotonínu zvýšiť výberom správnych potravín. Táto látkasa nenachádza priamo v potravinách, dôležité je pri jeho nedostatku zvýšiť príjem potravy bohatý na L-tryptofán, látku, ktorá je potrebná na tvorbu serotonínu priamo v organizme. Zdrojom sú mliečne výrobky, syry (chedar, tofu), sója, morské ryby, morské riasy, mäso (všetky druhy), vajcia, orechy (mandle, kešu, vlašské orechy, píniové oriešky), listová zelenina, fazuľa a celozrné pečivo.

Nedostatok serotonínu sa dá napraviť aj liekmi

Pri nedostatočnom efekte liečby depresií diétou a zmenou životného štýlu sa hladina serotonínu zvyšuje farmakologicky. Na trhu sú lieky, ktoré bránia jeho premene na neaktívnu látku, prípadne zabraňujú jeho odstraňovaniu z miest kde účinkuje. Pri liečbe depresií liekmi, ktoré zvyšujú hladinu sérotonínu sa treba vyhýbať príjmu serotonínu v potrave.

Čo je to serotoninový syndróm?

Ide o závažný stav, pri ktorom nastávajú psychické zmeny ako úzkosť, zmätenosť, ďalej tras, hnačky, vracanie, zvýšený krvný tlak a zrýchlený pulz, potenie, horúčka.


Koľko spánku je potrebné, aby ste mali dostatok serotonínu a čo všetko ešte o ňom neviete? Pozrite si článok:

Toto by ste mali vedieť o spánku