Pracovné aktivity vs. rodina alebo ako si správne zadeliť čas

Hľadanie rovnováhy medzi prácou a rodinou je každodenným problémom pracujúceho rodiča. Ústredným problémom, s ktorým pracujúci rodič bojuje je čas. Ako všetko zvládnuť a mať popritom čas na seba, na vzťahy s blízkymi a byť šťastný?
zaneprázdnení rodičia
**Časové možnosti vzhľadom na kvantum úloh rodiča sú minimálne.** Vyžadujú si skôr dobre premyslenú stratégiu a preto aj rodiča ako časového stratéga. A obetu seba. Nedostatok času na všetko, čo chceme zvládnuť prináša **pocit stresu a napätia.** To nás zrýchľuje, lietame, beháme, riešime veci. Nakoniec padáme únavou s pocitom, že sme to nestihli všetko.

Základnou otázkou je: Ako to urobiť? Ako si zadeliť správne čas medzi prácu a rodinný život? Ako sa dosahuje správna rovnováha medzi týmito dôležitými oblasťami života?

Áno, je to stresujúce...

Pravdou je to, že často je to skôr ťažko dosiahnuteľný ideál, ku ktorému sa dá iba priblížiť. Je to lavírovanie medzi snahou byť dobrý rodič a zároveň kvalitný pracovník. Lavírovanie medzi pocitmi viny voči rodine alebo voči výkonu v práci. Ak sme v práci, cítime sa vinní, že nie sme doma a naopak. Je to 24 hodinový kolotoč bez konca.

Niekedy už samotná snaha po „rovnováhe“ zadelenia času medzi prácou a rodinou je stresom. Stresom, ktorý nás tlačí k rovnováhe. Rovnováha, ktorá nás tlačí k snahe dosiahnuť rovnováhu. Niekedy sa to jednoducho nedá dosiahnuť. V tej chvíli môže prísť na pomoc konečné akceptovanie, že sa to naozaj nedá. A je to v istom zmysle v poriadku.

zaneprázdnená mama
- - - - - -

Aký denný rozvrh pripraviť pre malého školáka? Pozrite si tento článok:

Máte doma prváčika? Poradíme vám, aký by mal mať denný režim

Prijmite realitu a skutočnosť, že všetko sa nie vždy dá

Možno je dôležitejšie zamerať sa na to, ako vždy urobiť každý deň to najlepšie čo dokážeme. Neznamená to vzdať sa, ale prijať realitu. V niektorých dňoch to môže byť dokonca pocit akceptovania, že sa to jednoducho všetko nedá zvládnuť. Ale urobili sme, čo sa dalo. Akési prijatie seba svojich limitov. Akoby medzi pocitmi viny voči rodine, práci a tomu, že sa to všetko nedá, chýbal pocit pochvaly seba. Aj keď to všetko nedáme – už len naša snaha hovorí veľa o nás. O tom, že nám záleží na rodine, na vzťahoch, na práci. Možno to nie je riešenie problému. Robíme to však pre svojich blízkych a robíme, čo vieme a dokážeme. A to sa cení. Hľadanie rovnováhy je proces postupu k ideálu.

Dobré rady, ktoré môžu pomôcť

rodinní priatelia
  • 1. Rozvrh času: znamená to, že rozvrh času by sa nemal týkať v kalendári iba pracovných úloh. Mal by sa týkať aj zaznačenia času s rodinou. Doslova ako významná činnosť ako iné pracovné úlohy. Aj rodina nás potrebuje.
  • 2. Odstrihnúť veci, ktoré nemajú takú hodnotu v našom živote. Niektoré veci skôr slúžia na stratu času v živote. TV, internet, PC hry a pod.
  • 3. Vyhýbanie sa ľuďom, ktorí vysávajú našu energiu: oberajú nás o energiu – telefonujú, píšu, ozývajú sa na sociálnych sieťach. Povedzte im, že ste príliš zaneprázdnení na plávanie v negativite a vyhnite sa im.
  • 4. Spomaľte: nájdite si trocha času pre kontakt s ľuďmi a vecami okolo seba. Nájdite si troška času na vypnutie a uvoľnenie stresu.
  • 5. Ostaňte s deťmi v spojení aj počas dňa, keď nie ste spolu.
  • 6. Stanovte si priority: urobte si zoznam vecí, ktoré musia byť urobené a dajte ich do poradia.
  • 7. Neodkladajte vyriešenie dôležitých vecí.
  • 8. Poverte úlohami iných: nemôžete urobiť všetko sama/sám. Dôležité je požiadať o pomoc. Nepreťažujte sa.
  • 9. Neriešte malé veci. Pouvažujte, ktoré veci nemajú naozaj veľký význam vo vašom živote a nechajte ich tak.
  • 10. Dostatok spánku. Nedostatok spánku zvyšuje stres a znižuje výkon.
  • 11. Vytvorte si podporný systém: v náročných časoch potrebujete mať okolo seba priateľov a spolupracovníkov, s ktorými môžete hovoriť.
  • 12. Podporte seba: nájdite si aktivitu, ktorú milujte. Pomôže vám dosiahnuť vnútornú rovnováhu.
  • 13. Zjednodušte si život: nerobte príliš veľa. Naučte sa povedať ľudom nie. Zbavte sa neporiadku a nepotrebnej ťarchy vo vašom živote.
  • 14. Odľahčite sa tiež od vzťahov alebo povinností, ktoré vás nepodporujú a pridávajú vám viac stresu. - - - - - -

Prečítajte si článok, ako čo najlepšie zamestnať počas dňa malého školáka

Máte doma prváčika? Poradíme vám, aký by mal mať denný režim

Literatúra:

- 1. How to keep a work-life balance. In family lives. Dostupné na internete: http://www.familylives.org.uk/advice/your-family/family-life/how-to-keep-a-work-life-balance/ - 2. 10 Ways Moms Can Balance Work and Family. In parents. Dostupné na internete: http://www.parents.com/parenting/work/life-balance/moms-balance-work-family/#page=9