Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Meditácia z vás spraví lepšieho človeka. Takto začnete.

Meditácia nepatrí iba do prostredia budhistických mníchov, venujú sa jej široké vrstvy ľudí, medzi ktorých patria aj slávni herci či speváci, napríklad Richard Gere či Madonna. V tomto duchovnom cvičení ide o spôsob získania rovnováhy a istoty vo svojom živote. Takisto má vplyv na liečbu rôznych chorôb, preto sa ňou čoraz viac zaoberá i medicína a psychoterapia.

Meditácia Zdroj foto: Shutterstock.com

Meditovanie vyzerá možno na pohľad jednoducho, no opak je pravdou. Ak chcete začať s meditovaním, je dôležité vziať na vedomie nasledujúce faktory:

Čas

Benefity meditácie sú najväčšie, ak sa vykonáva pravidelne a ideálne aj v ten istý čas. Vaše telo a myseľ sa takýmto spôsobom lepšie pripravia na „čas meditovania“. Zo začiatku si stačí vyhradiť denne 10 minút a postupne to môžete predĺžiť až na polhodinu. Počas nej by ste nemali byť vyrušovaní, ani pod tlakom či stresom. K najvhodnejším okamihom patrí včasné ráno, keď je myseľ najpokojnejšia, alebo večer, po cvičení a pred spaním – vtedy je telo unavené a myseľ sa už pripravuje na odpočinok.

Miesto

Mali by ste si vybrať tiché, teplé a pohodlné miesto bez rušivých vplyvov, čiže vytvoriť si ideálne podmienky na uvoľnenie a pohrúženie sa do vlastnej mysle. Najlepšie je, ak toto vaše miesto budete využívať na meditáciu stále a v rámci možností ho nemeniť.


Prečítajte si tiež:

Prekonajte lenivosť a začnite správne relaxovať!

Poloha

Keďže sa meditácia praktizuje v sede na zemi, vhodné je použiť vankúš, ktorým si podložíte časť sedacích svalov, a tým udržíte rovnú chrbticu, aby ste predišli bolesti z dlhodobého sedenia a taktiež si napomohli k dosiahnutiu vyšších stavov vedomia. Menej časté sú aj polohy na stoličke a v ľahu (riziko zaspatia).

Ako sedieť?

Pre začiatočníkov:

  • turecký sed (sukhásana) - jednoduchý sed so skríženými nohami.

Pre pokročilých:

  • dokonalý sed (siddhásana) - ľavú nohu pokrčte v kolene a pritiahnite ľavé chodidlo smerom k rozkroku. Takisto pravú nohu pokrčte v kolene a pritiahnite pravé chodidlo k ľavej nohe a jemne položte nartom na ľavé lýtko. Pravé chodidlo smeruje hore. Váhu preneste na sedacie kosti a vystrite chrbticu. Paže a lakte sú uvoľnené, ruky spočívajú na kolenách dlaňami nahor alebo dole.

  • úplný lotos (padmásana) - pokrčte pravé koleno a oboma rukami uchopte pravú nohu za členok a položte jej nart na ľavé stehno v blízkosti triesla. Potom rovnako založte aj ľavú nohu.

  • polovičný lotos (ardha padmásana) - založte len jednu nohu.

Ruky sú položené na kolenách, uložené na sebe v lone, dlaňami so spojenými palcami (dhjána mudra), alebo sú palce a ukazováky spojené s dlaňami obrátenými nahor (ďžňána mudra). Tieto polohy prstov (mudry) majú symbolický charakter.

Koncentrácia

Zvoľte si objekt meditácie/pozorovania - jednu konktrétnu vec. Dobrým objektom je pozorovanie vlastného tela, keď si uvedomujete toto vnútorné prostredie. Pre začiatočníka je najjednoduchšie pozorovanie vlastného dychu (prúdenie dychu v nozdrách, v hrdle, v hrudníku). Takto sa vnútorné vibrácie v mysli spomalia a zlepší sa vnímanie prítomného okamihu. Dych sa spomalí, prehĺbi, a myseľ sa stane tichá a pokojná. Koncentráciu si môžete zlepšiť aj recitovaním mantier – úryvky z posvätných textov (Véda, Upanišáda), odriekané ako modlitba, slúžiaca na zvukovú vibráciu.

Výsledky

Hoci spočiatku budete mať problém udržať myseľ, aby neskákala od jednej myšlienky k druhej, a telo vám bude trnúť, po pár týždňoch pravidelnej meditácie tieto problémy zmiznú. Dosiahnete kompletnú regeneráciu, nájdete vyrovnanosť a pokoj. Ďalej sa vám zlepší koncentrácia a myšlienky budete mať jasnejšie. Meditovanie sa prejaví aj na vašej fyzickej stránke – zrýchli sa metabolizmus, zlepšia sa funkcie žliaz a zefektívni sa činnosť mozgu.

Celkovo sa dá povedať, že toto duchovné cvičenie dokáže zlepšiť kvalitu života a takisto kvalitu osobnosti.

Začnite meditovať s pomocou tohto videa:

Zdroj videa: YouTube.com


Prečítajte si aj tento článok:

Prekonajte lenivosť a začnite správne relaxovať!

Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať