Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Ako dopĺňať vitamíny v priebehu roka?

Každé ročné obdobie vyplýva na naše telo inak. Inak sa vystavujeme slnečným lúčom v zime, inak v lete, prijímame trochu inú skladbu stravy, inak na nás útočia vírusy a pod. Aké vitamíny a minerály by sme mali dopĺňať počas jednotlivých ročných období?

Žena s pomarančom Zdroj foto: Shutterstock.com

Zima

Týmto ročným obdobím trpia najmä naše vlasy, kosti, hormóny a imunita. Cez zimné obdobie vypadne omnoho väčší počet vlasov ako v priebehu roka. Vypadávanie vlasov je prirodzený a potrebný kolobeh nášho organizmu. Za fyziologické (normálne) sa považuje vypadnutie 50 – 100 vlasov za deň.

Od konca marca do konca septembra by mala väčšina z nás získať vitamín D zo slnečného žiarenia, ktorý vzniká premenou derivátov cholesterolu po ožiarení pokožky UV svetlom. V zimnom období máme práve nedostatok denného svetla. Vitamín D je rozpustný v tukoch. Je dôležitý pre riadenie mineralizácie a demineralizácie kostnej hmoty. Podporuje vstrebávanie fosforu a vápnika v čreve, a má úlohu pri tvorbe a obnove kostí. Používa sa v liečbe osteoporózy , malabsorpcii tukov, celiakii...

Selén sa používa pri strese, vypadávaní vlasov, psychickej a fyzickej záťaži, ktorá je v tomto období zvýšená. Pre vypadávanie vlasov je tiež vhodná kyselina pantoténová.

Vitamín C udržiava zdravé kosti, zuby, ďasná a väzivo. Je dôležitý pre tvorbu hormónov nadobličiek , podporuje vstrebávanie železa a normálnu imunitnú odpoveď . Zvýšená spotreba je okrem zimného obdobia aj u tehotných a dojčiacich žien.

Čítajte viac: Vypadávanie vlasov a zmena v stravovaní

Jar

Prvé slnečné lúče, potreba prípravy pokožky pred letom, prípadne opakované infekcie a zhoršený stav pokožky po zime? Bude vám chýbať vitamín A. Tento vitamín je vhodný na dlhodobé infekčné ochorenia, ako podporná liečba kožných ochorení a ochorení slizníc dýchacích ciest.

Vitamín E má podobnú funkciu. Vhodný aj pri neurologických ochoreniach, pri zápalových ochoreniach kĺbového aparátu, srdca, ciev a pri diabete.

Vitamíny skupiny B možno dopĺňať individuálne podľa potreby celoročne. V prípade anémie – kyanokobalamín, nechutenstvo, jarná únava – tiamín, praskliny v kútikoch úst- riboflavín.

Čítajte viac: Vitamín B2 - riboflavín

Leto

Pre krásnu pokožku počas leta a dlhotrvajúce opálenie je vhodný betakarotén. Je dobrým antioxidantom. Pomáha potláčať negatívny vplyv voľných kyslíkových radikálov, je zdrojom vitamínu A a má fotoprotektívny účinok. Riziko predávkovania je nízke, pretože je rozpustný vo vode. Dopĺňať by sa mal 10 týždňov pred plánovaným opaľovaním.

Čítajte viac: Betakarotén pripraví pokožku na slnečné lúče

Jeseň

Jeseň býva začiatkom prepuknutia respiračných ochorení. Dôvodom je značné kolísanie teploty ráno a večer, začiatok školského roka a detské kolektívy. Vitamín C, kyselina pantoténová môžu pomôcť pri slabších zápaloch slizníc, kožných ochoreniach alebo pri vypadávaní vlasov, ktoré môže byť po lete zvýšené. Vitamíny skupiny B na zlepšenie metabolizmu, proti vyčerpaniu a zvýšenej fyzickej alebo psychickej námahe.

Čítajte viac: Vitamín B5 - kyselina pantoténová

Zdroje:

  1. Online na: https://vypadavanievlasov.net/rocne-obdobia-a-vypadavanie-vlasov/
  2. FOLTÁN, V., et al.2012. Voľnopredajné prípravky lieky vydávané bez lekárskeho predpisu a prípravky na podporu zdravia v praxi lekára a lekárnika .Bratislava. Educafarm. 2012. ISBN 978-80-970983-0-8.
Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať