Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Ako si stanoviť priority a byť v práci šťastný?

Veľa ľudí na svete nemá prácu. Je to škoda, lebo je to najuvedomelejšia a teda aj najproduktívnejšia činnosť človeka. Z tých, ktorí prácu majú (či už ako zamestnanci alebo podnikatelia), podľa výskumov údajne len menej ako 5 percent ľudí na svete má to šťastie, že vykonávajú prácu, ktorá ich baví a dokonca ju až milujú.
Spokojnosť v práci

Zdroj: Shutterstock.com

V práci pritom trávime najväčšiu časť dňa a života. Oplatí sa preto učiť hľadať spôsob ako v nej nájsť, keď už nie úplné, tak aspoň čiastočné potešenie. Ako spojiť príjemné s užitočným. Ako sa v nej nielen poučiť, ale aj pobaviť. Takýto pragmatizmus určite ocení aj vaše osobné zdravie.

Vlastná hlava ako bariéra

Jeden z talianskych odborníkov na psychológiu a tvorivosť – Sergio Giassani už v roku 2001 publikoval úvahy o tom, že tvorivosť najviac ubíja naša vlastná hlava, ktorá je plná zákazov.

Mnohí odborníci upozorňujú, že úspech človeka na scéne zvanej život (t.j. nielen v zamestnaní, ale aj v súkromí) závisí od miery schopnosti a sklonu a potenciálu pre kreativitu (tvorivosť). Aj všetci lovci mozgov na trhu práce preferujú kreatívnych ľudí – to jest nielen „plničov fliaš a vykonávateľov rozkazov“, ale tvorcov, dirigentov, komponentov – jednoducho tvorivých ľudí.

Preto jedno z odporúčaní vyššie menovaného experta na tvorivosť je aj jedným z námetov, ktoré sa oplatí aplikovať – „trápte sa“ len nad podstatou /primárne ciele života/ a nie nad kozmetikou /sekundárne až terciárne ciele života/.


Prečítajte si tiež:

Ako znovu získať radosť z práce?

Faktory brzdiace pohodu – dominantná šestica

Faktory ubíjajúce tvorivosť je vhodné poznať, lebo toto poznanie pomáha netrápiť sa nad nepodstatnými vecami v živote. Šesť faktorov brzdiacich pohodu v danom smere je nasledovných:

1. Vražedné vety: Mnohí pri probléme často hovoríme: „Nikdy sme to takto nerobili. To sa nedá. Nebude to fungovať...“ Takýmito a podobnými vetami úplne zlikvidujeme tvorivú atmosféru na pracovisku.

2. Nedokončené záležitosti: Všetci máme v hlave tisíce maličkostí, ktoré ešte musíme vybaviť: dôležitý telefonát, návšteva lekára, sľúbená schôdzka s priateľmi... V hlave nám však neostáva miesto na nové myšlienky. Preto nič neodkladajme na neskôr.

3. Cenzor v hlave: Naša hlava je plná zákazov, príkazov a predpisov: Musíš, nesmieš, mal by si... Ani to nie je správne. Zakážme si takéto myšlienky. Povedzme si: „Všetko sa dá.“

4. Činnosť nasilu: Neraz robíme mnohé veci nedobrovoľne, nasilu. Problém sa najlepšie vyrieši tak, že sa od neho odpútame. Keď sa budeme nútiť rozmýšľať o ňom, iba sa zbytočne vyčerpáme.

5. Strach zo zmien: Keď vzniká nové, staré musí zomrieť. Preto sa v tvorivosti vždy skrýva aj deštrukcia. Človek opúšťa osvedčený terén a vstupuje do neznáma.

6. Perfekcionizmus: Veľkým nepriateľom tvorivosti je snaha o dokonalosť. Zakazuje myslieť nahlas, snívať i fantazírovať, a tak nás náš perfekcionizmus zotročuje. Musíme sa zmieriť s tým, že každý človek – čo niečo robí, robí zákonite aj chyby.

Povinnosti v práci

Zdroj: Shutterstock.com

Odpáľte strach a rešpektujte plán priorít

Je múdre si zvyknúť na to, že nie všetko, čo v živote chceme (sny, vízie, životné plány), aj docielime. A nie všetko, čo máme, nám aj pomáha. Niečo z toho ubližuje (napr. priveľa hmotného majetku a starostlivosť oň). A nie všetko, čo chceme stihnúť v živote, sa aj podarí.

Preto múdri volia Stratégiu dvoch zoznamov alebo indikatívne plánovanie. Na prvý zoznam napíšu všetko, čo by chceli. A na druhý z neho vyberú priority, ktorým sa oplatí prednostne venovať. Tie riešia. Až keď ich vyriešia, vrátia sa k prvému zoznamu. Alebo sa k nemu nevrátia vôbec. Pri indikatívnom plánovaní plánujú v scenároch a rôznych alternatívach, minimálne v trojkombinácii. T.j. – čo najhoršie (katastrofický scenár), čo najlepšie (optimistický scenár) sa môže stať a čo najpravdepodobnejšie (realistický scenár) sa s najväčšou pravdepodobnosťou stane.

V práci veľmi neprepínajte, aby ste sa nestali workoholikmi. Síce by ste zarobili možno viac peňazí, ale prerobili vlastné zdravie!

A príliš sa nad problémami netrápte, keď nejde o život. Riešte priority, postupne krôčik za krôčikom a krok za krokom. Nepoužívajte vražedné vety, ale radšej poslúchnite cenzor v hlave. Odpáľte strach a negatívnu energiu z hlavy, aby ste ju vypratali a uvoľnili miesto odvahe a pozitívnej energii.


Prečítajte si aj tento článok:

Ako znovu získať radosť z práce?

Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať