Fyzioterapeutka radí, ako sa počas karantény udržať fit

Fyzioterapeutka Mgr. Helena Škultétyová zo Súkromného zdravotníckeho centra Hippokrates vám poradí, ako si udržať dobrú kondíciu pohybového aparátu, aj keď sme momentálne kvôli koronavírusu doma.

V posledných dňoch sú mnohí z nás nútení zdržiavať sa prevažne doma, či už z dôvodu prevencie pred ochorením, alebo z dôvodu karantény, preto ponúkam pár rád a odporúčaní, ktoré by ste mohli v nasledovných dňoch využiť.

Home office nie je prekážka

home office alebo práca z domu

Ako vyzerá váš home office? | Zdroj: Pexels.com

Ľudia, ktorí majú možnosť pracovať z domu, tzv. home office, by si mali čo najvhodnejšie upraviť svoje pracovné prostredie na základe odporúčaných ergonomických parametrov a udržiavať správny sed.

Statický sed na stoličke je možné striedať aj s dynamickým sedom na fitlopte, ktorý má mnoho výhod. Tým, že je to nestabilná plocha, viac zapájame svalstvo trupu a zároveň udržuje správny sklon panvy, ktorý nám pomáha ľahšie udržať vzpriamené držanie tela. Ľahké pohupovanie na fitlopte zase blahodarne pôsobí na medzistavcové platničky. Neodporúčam však sedieť na fitlopte celý deň, celkový čas by nemal presiahnuť 2 hodiny.

civčenie fitloptou v Súkromnom medicínskom centre Hippokrates

Fitlopta je skvelým pomocníkom pri cvičení. | Zdroj: www.hippokrates.sk

Okrem správneho sedu je dôležité aj zaraďovanie prestávok v práci, počas ktorých si ľudia môžu zacvičiť pár jednoduchých cvikov na uvoľnenie preťažených svalov chrbta a rúk. Prestávky v práci si treba zaraďovať vtedy, keď začínate byť unavený, najneskôr však po 2 hodinách práce za počítačom.

Domáce cvičenie

V tomto období je dôležité, aby sme psychickú záťaž kompenzovali fyzickou aktivitou. Je známe, že pri fyzickom pohybe, pri ktorom sa zadýchame, dochádza k rozpohybovaniu srdca, pľúc a naštartuje sa metabolický systém.

Pri domácom cvičení môžete využiť rôzne pomôcky, či už je to fitlopta, overball, rôzne therabandy, expandery, činky a v prípade, že nič doma nenájdete, sú dobré aj malé pol litrové fľašky, ktoré naplníte vodou. Úžasne účinné sú aj cviky s vlastnou váhou ako napr. pilates.

rehabilitácia v Súkromnom medicínskom centre Hippokrates

Cvičenie s fyzioterapeutkou v Súkromnom medicínskom centre Hippokrates. | Zdroj: www.hippokrates.sk

Cvičenia na spevnenie celého tela je vhodné vykonávať raz denne 15-20 minút, treba však vychádzať z celkového zdravotného stavu, ako aj z aktuálnej individuálnej zdatnosti.

„Správne sedenie za počítačom, pravidelné prestávky počas práce, ale aj domáce cvičenie nám pomáha odbúravať psychickú únavu a stres,“ hovorí Mgr. Helena Škultétyová zo Súkromného zdravotníckeho centra Hippokrates.

Zapojte do pohybu aj členov rodiny

Dobrým tipom môže byť aj zapojenie celej rodiny do cvičenia. Cvičiť s fitloptou sa dá aj vo dvojici a je to častokrát veľmi zábavné. Skúšali ste už urobiť drep vo dvojici s fitloptou medzi vašimi chrbtami? Skúste to a možno sa pri tom nasmejete tak, ako ja s mojou dcérou.

Aj počas týchto dní sa snažte robiť niečo, čo milujete, čo vás napĺňa a nabrať trochu pozitívnej energie. Prajeme vám pri tom hlavne veľa zdravia a hodnotne prežité dni.


Prečítajte si aj o ďalších aktivitách, ktoré môžete robiť počas karantény:

Čo robiť doma počas karantény? 7 aktivít, vďaka ktorým nestratíte kontakt so svetom