„Žiadny človek nie je ostrov, uzavreté odlúčené ja. Ale práve to je autizmus: ostrov oddelený od pevniny. Čím viac som ich poznal, tým viac sa mi javia ako cudzí druh, ako druh prazákladný, dovnútra zahľadený a jedinečný. Žijú tak ako cudzinci uprostred ľudskej pospolitosti.“ (O. Sacks)
Batoľa (vek 1 -3 roky) - obdobie charakteristické osamostatňovaním sa a spoznávania širšieho sveta prináša veľa nových úloh na životnej ceste. Pre rodičov je to náročné obdobie, v ktorom sa musia snažiť vyvážiť potrebu detskej samostatnosti a poskytovanie dostatočnej istoty a bezpečia.
Človek od narodenia začína spoznávať okolitý svet, učí sa reagovať na podnety, prijíma, vstrebáva, hľadá spôsoby ako sa čo najlepšie zadaptovať na život. To, ako sa naučí uchopiť „úlohy“, ktoré má na svojej ceste za dozrievaním, je ovplyvnené jeho genetickou výbavou, prostredím v ktorom vyrastá a ľuďmi, ktorí sú okolo neho.
Mladší školský vek v rozmedzí 6. až 10. roku začína nástupom do školy. Je to obdobie iniciatívy, usilovnosti a snaživosti. Nastávajú zmeny v telesnom vývine, osobnosti dieťaťa či formovaní sociálnych vzťahov.
Prvý ročník je kľúčovým obdobím pre rozvoj osobnosti dieťaťa i pre formovanie jeho vzťahu ku škole a vzdelaniu ako celku. Pozorovanie musí byť zamerané na celú osobnosť dieťaťa, na jeho vzťahy k spolužiakom a učiteľom, na vzťah k školskej práci. Významný je taktiež spôsob adaptácie na školu.